نماد آخرین خبر

«فابینگ» چیست و چگونه روابط اجتماعی، شخصی و زناشویی ما را تهدید می‌کند؟

منبع
سواد زندگي
بروزرسانی
«فابینگ» چیست و چگونه روابط اجتماعی، شخصی و زناشویی ما را تهدید می‌کند؟

سواد زندگي/ بنا به تعريف، 'Phubbing' عملي است که باعث مي شود افراد در محيط‌هاي اجتماعي يا خانوادگي به جاي توجه به ديگران به تلفن خود نگاه کنند. مطالعات بسياري نشان داده‌اند که فابينگ به روابط اجتماعي افراد آسيب مي‌زند، از رضايت زناشويي مي‌کاهد و کودکان را به افسردگي دچار مي‌کند. اگر مي‌خواهيد بفهميد شما نيز به فابينگ دچار هستيد و چه بايد بکنيد با ما در خواندن اين درس همراه شويد.
شايد تا به حال اصطلاح فابينگ را نشنيده باشيد اما مطمئن باشيد جزئي از زندگي روزانه شماست. وقتي از سرکار خسته به منزل بر مي گرديد و سر ميز يا سفره شام همسر يا فرزند شما سرش را در گوشي تلفن همراهش کرده و با کلمات مبهم به شما پاسخ مي دهد گرفتار فابينگ هستيد. وقتي در مهماني ها و دورهمي هاي دوستانه يا فاميلي بعد از سلام و احوالپرسي اوليه هر کس به گوشي همراهش مشغول مي شود گرفتار فابينگ هستيد. وقتي که در روابط عاطفي و زناشويي با شريک يا همسر خود به کافه اي رفته ايد يا در منزل نشسته ايد و يکي از شما مدام گوشي تلفنش را چک مي کند گرفتار "فابينگ" شده ايد.
استفاده از تلفن همراه به عنوان بخشي از زندگي مدرن، حتي اگر آزار دهنده باشد ممکن است بي ضرر به نظر برسد، اما تحقيقات نشان مي دهد که فابينگ مي تواند به روابط شما آسيب برساند. "اِما سپپلو"، روانشناس دانشگاه هاي استنفورد و ييل و نويسنده کتاب "مسير خوشبختي"، مي گويد: "هر چند  فابينگ به اين معني است که شما از طريق رسانه هاي اجتماعي يا پيام کوتاه با کسي ارتباط برقرار مي کنيد اما در واقع مي تواند روابط حضوري و لحظه اي  شما را به شدت مختل کند."
يک مطالعه نشان داد که بيش از 17 درصد افراد حداقل چهار بار در روز در حضور ديگران و به هنگام صحبت با آنها دزدکي تلفن‌شان را چک مي‌کنند. تقريباً 32 درصد افراد نيز  دو تا سه بار در روز فابينگ مي‌کنند.
اگرچه شايد اين رفتار چيز مهمي به نظر نرسد، اما تحقيقات نشان مي‌دهد که فابينگ مي‌تواند به روابط و سلامت روان شما آسيب برساند. 
فابينگ (Phubbing) چيست؟

در بهار سال 2012 ، فرهنگ لغت Macquarie استراليا و آژانس تبليغاتي McCann گروهي از متخصصان زبان را گرد هم آوردند تا بر پديده‌اي رايج در عصر تلفن‌هاي هوشمند نامي بگذارند. آنها اين پديده را فابينگ 'Phubbing' لقب دادند و آنرا چنين تعريف کردند: "عمل ناديده گرفتن کسي که با شما صحبت مي کند با توجه و نگاه کردن به تلفن همراه خود" يا "عمل خنثي کردن روابط شخصي در يک محيط اجتماعي با نگاه کردن به تلفن به جاي توجه به ديگري ".
 بنا به تعريف، 'Phubbing' عملي است که باعث مي شود افراد در محيط‌هاي اجتماعي يا خانوادگي به جاي توجه به ديگران به تلفن خود نگاه کنند. يا به عبارت ساده تر: "بي‌اعتنايي به ديگران با نگاه کردن به تلفن همراه".
فابينگ چگونه بر روابط ما تأثير مي گذارد؟
از سال 2012 تا کنون مطالعات زيادي در مورد عوارض و پيامدهاي فابينگ در روابط اجتماعي، بين فردي، زناشويي و کودکان انجام شده که همگي بر پيامدهاي منفي فابينگ تاکيد داشته اند.
مطالعه‌اي در سال 2012 نشان داد  که صرف حضور تلفن همراه در حين مکالمه - حتي اگر از آن استفاده نشود - کافي است تا مردم احساس ارتباط کمتري با يکديگر داشته باشند.
فابينگ باعث مي‌شود توانايي صحبت کردن رودررو و ايجاد رابطۀ حضوري با ديگران آسيب ببيند. امروزه بيش از سه چهارم  ايرانيان تلفن هوشمند دارند، بنابراين ممکن است مشکل فابينگ روز به روز براي ما بدتر شود و پيامدهايش بيش از اين روابط اجتماعي را گسسته و تخريب کند.
يک مطالعه نشان داد که ارسال پيام کوتاه sms در هنگام مکالمه رو در رو باعث مي شود که همه افراد درگير در مکالمه، تجربه رضايت بخشي از آن نداشته باشند.
استفاده از تلفن همراه و تلفن‌هاي هوشمند همچنين مي‌تواند در ازدواج تأثيرگذار باشد.
 يک مطالعه نشان داد که فابينگ رضايت زناشويي را خصوصا در آغاز ازدواج و دوران نامزدي کاهش مي دهد. تنش و درگيري بر سر استفاده از تلفن دليل اين کاهش رضايت بود.

 مطالعه  ديگري نشان داد وجود فابينگ در روابط زناشويي به افسردگي زوجين مي‌انجامد و نيز اين همسران ميزان افسردگي  بالاتري را تجربه مي کنند. اين محققان مي گويند: "اگر شريک زندگي شما مشغول تلفن است بدان معني است که او در آن لحظات با هم بودن چيز ديگري را بر شما اولويت مي دهد" و اين به روابط شان صدمه مي زند.
همچنين يک مطالعه  در مورد تاثير فابينگ بر روابط والدين و فرزندان اثبات کرد که کودکان و نوجواناني که والدين شان درگير فابينگ هستند تا 60 درصد بيشتر دچار افسردگي، پرخاشگري، گوشه گيري و انزوا مي‌شوند.

بنا به تحقيقات فابينگ همچنين بر روابط درون خانوادگي تاثير منفي گذاشته ميزان تعلق و وابستگي خانوادگي اعضا را کاهش مي‌دهد.

فابينگ چگونه بر سلامت روان تأثير مي گذارد؟
از سال 2012 تا کنون مطالعات زيادي در مورد عوارض و پيامدهاي فوبينگ در روابط اجتماعي، بين فردي، زناشويي و کودکان انجام شده که همگي بر پيامدهاي منفي فوبينگ تاکيد داشته اند.
مطالعه اي در سال 2012 نشان داد  که صرف حضور تلفن همراه در حين مکالمه - حتي اگر از آن استفاده نکنيد - کافي است تا مردم احساس ارتباط کمتري با يکديگر داشته باشند.
يک مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسي کاربردي اجتماعي نشان داد که افرادي که مورد فابينگ قرار مي گيرند از اين موضوع بسيار بيشتر ناراحت مي شوند تا وقتي که اصلا از آنها چيزي پرسيده نشود.
نيروي محرک اين احساسات چيست؟ مطالعات نشان داده است که فابينگ 4 نياز اساسي انسان را تهديد مي کند اين نيازهاي اصلي عبارتند از:
احساس تعلق داشتن
اعتماد به نفس

زندگي معنا دار
احساس کنترل داشتن
وقتي کسي پيش شما با تلفنش مشغول مي‌شود، شما ممکن است احساس طردشدن و محروم شدن از مصاحبت او را بکنيد. اين مي‌تواند تأثير قابل توجهي بر سلامت روان شما داشته باشد.
تحقيقات همچنين نشان مي دهد افرادي که دچار فابينگ هستند تمايل زيادي دارند تا تلفن‌شان هميشه در دسترس باشد تا با شبکه رسانه‌هاي اجتماعي ارتباط برقرار کنند و به اين وسيله خلاء ارتباط حضوري يا رودررو را پر کنند. اين شروع يک چرخه معيوب است.
به علاوه، غواصي در شبکه هاي اجتماعي ممکن است مشکل را بدتر کند.  بر اساس تحقيق منتشر شده در کتاب "کامپيوتر و رفتار انساني" (Computers and Human Behavior)، شبکه هاي اجتماعي مي‌توانند احساس افسردگي را بدتر کنند و هرچه بيشتر از رسانه هاي اجتماعي استفاده کنيد ، احتمال احساس افسردگي يا اضطراب شما بيشتر است .
مطالعه‌اي ديگر نشان داد افرادي که هنگام صرف غذا با دوستان يا خانواده از تلفن خود استفاده مي کنند نسبت به افرادي که اين کار را نمي کنند، از وعده غذايي خود کمتر لذت مي‌برند. يک آزمايش پيگيري نشان داد که استفاده از تلفن با ايجاد حواس پرتي و کاهش اشتياق، لذت تعاملات رودررو را در دور ميز غذا از بين مي‌برد؛ امري که به کاهش روابط خانوادگي منجر مي‌شود.

آيا شما  دچار فابينگ هستيد؟
علامت شماره يک مبني بر اينکه شما دچار فابينگ هستيد ، تلفن  همراه شما است. اگر تلفن شما هميشه با شماست چون مي ترسيد تماس ، اعلانات يا به روزرساني وضعيت را از دست بدهيد ، احتمالاً دچار فابينگ هستيد.
سه نشانه دچار بودن به فابينگ به اين شرح است:
همزمان دو مکالمه داريد، يکي از طريق تلفن و و يکي با شخص روبرويتان. شما به احتمال زياد هيچکدام از اين دو مکالمه را با موفقيت انجام نمي دهيد و مطمئناً فيوب "Phub" (دچار فابينگ) هستيد.
سرميز يا سفره غذا يا ديگر موقعيت‌هاي اجتماعي با تلفن خود مشغول مي‌شويد. قرار دادن تلفن کنار بشقاب غذا علامت هشداري است که نشان مي دهد به زودي ارتباطات خانوادگي تان دچار اختلال خواهد شد.
يادتان باشد ، حتي لازم نيست تلفن خود را در حين مکالمه لمس کنيد تا روي رابطه شما تأثير منفي بگذارد. يک مطالعه نشان داده است که تنها وجود تلفن در دستان يا کنار شما باعث مي‌شود همسر، فرزند، خانواده يا دوستان و همکارانتان کمتر با شما ارتباط برقرار کنند.   بدون چک کردن تلفن نمي توانيد شام، نهار يا صبحانه تان را تمام کنيد. اين نشانه‌اي از دلهره و ترسي واقعي در شماست.  ترسِ از دست دادن تماس، پيام يا پست جديدي در شبکه هاي اجتماعي. 
3 راه براي جلوگيري از فابينگ شدن
اگر فکر کردن به خارج شدن و کنار گذاشتن شبکه هاي اجتماعي  شما را عصبي کرده و مزاجتان را به هم مي ريزد، تنها نيستيد. در واقع، يک مطالعه نشان داده که تمايل به بررسي و چک کردن شبکه هاي اجتماعي بيشتر از ميل به رابطه جنسي است.
اما  اين بدان معنا نيست که شما نمي‌توانيد روش‌هاي ديگري را بدون توجه بي‌وقفه، براي چک کردن رسانه‌هاي اجتماعي ياد بگيريد و از دچار شده به فابينگ پرهيز کنيد.

1- غذايتان را بدون تلفن بخوريد
وقتي زمان غذا خوردن است، اعم از صبحانه، نهار يا شام، مهم نيست کجا هستيد ، تلفن را کنار بگذاريد. اگر فکر مي کنيد اعلان يک پيام مي تواند حواس شما را پرت کند، تلفن خود را نيز در حالت «مزاحم نشويد» يا "هواپيما" قرار دهيد. 
هر وعده غذايي را به به موقعيتي براي گفتگو و صحبت کردن با همسر، فرزندان، خانواده، دوستان يا همکاران تبديل کنيد و با آنها گفت و شنودي صميمانه داشته باشيد. ممکن است در ابتدا از اين اجبار احساس خوبي نداشته باشيد، اما به زودي با گفتگوي رو در رو احساس راحتي بيشتري خواهيد کرد.
2- تلفن را از دسترس خود دور کنيد
وقتي به خانه بر مي گرديد يا پس از اتمام کار روزانه حداقل براي دو ساعت تلفن خود را در جايي دور از دست قرار دهيد. مثلا در ماشين يا در کشوي ميز يا در جيب کت. ممکن است روزهاي اول احساس کنيد عضوي را از دست داده ايد، اما نترسيد که تلفن خود را دور از دسترس قرار داده ايد - و آن را در همانجا بگذاريد.
 مطمئن باشيد هر پيام يا علان يا به روز رساني در گوشي شما منتظر مي ماند و ناپديد نمي شود. براي تماس هاي ضروري از تلفن ثابت يا يک گوشي معمولي غير هوشمند استفاده کنيد.
3- خود را به چالش بکشيد
نياوردن تلفن به سر ميز يا سفره غذا يا گذاشتن آن در ماشين يا جيب کت را به چالشي براي خود تبديل کنيد و براي پيروزي در آن تلاش کنيد. اين گونه انگيزه مضاعفي براي پرهيز از فابينگ خواهيد داشت که به شما کمک مي کند اوقاتي را در روز از تلفن هوشمندتان دور باشيد.
 علاوه بر اين ها به تدريج چالش هاي ديگري براي خود ايجاد کنيد يا ان را با ديگران به اشتراک بگذاريد.

3 راه براي کمک به فابينگ ديگران
اگر مي خواهيد به يکي از عزيزان خود کمک کنيد تا از فابينگ دست بردارد، اين سه مرحله براي شروع وجود دارد:

 1- رفتار درست خودتان را الگوي  آنها قرار دهيد
اگر مي خواهيد وقتي کنار همسر، فرزند، اعضاي خانواده يا دوست خود نشسته ايد مورد فابينگ قرار نگيريد و به آنها کمک کنيد که دچار فابينگ نشوند، مثال خوبي براي آنها باشيد.
وقتي کنار آنها روي مبل نشسته ايد، تلفن خود را کنار بگذاريد. از آنها نخواهيد تا در زمان ديدارتان چيزي را در گوشي شان به شما نشان دهند. با ساير افرادي که نشسته اند وارد گفتگو شويد. مطمئن باشيد آنها اين نکته را خواهند فهميد. 

2- با آنها صحبت کنيد
هيچ چيز مثل عشق و محبت اثر گذار نيست. اگر کسي که با او ارتباط داريد عادت به فابينگ دارد، با او راجع به اين مساله صحبت کنيد و به او بگوييد که فابينگش چه تاثير بدي روي روابط شما مي گذارد. اگر نمي توانيد اين مطلب را رو در رو بگوييد برايش يک ايميل بدهيد يا پيغام بگذاريد.
 درهر صورت به آنها بگوييد که اين کار را دوست نداريد و سپس به آنها کمک کنيد تا عادت هاي بهتري پيدا کنند.

3- دلسوز باشيد
فابينگ اعتياد واقعي نيست، اما يک مشکل انگيزشي است.  رفتارهاي آموخته شده مدتي طول مي کشند تا از بين بروند، بنابراين صبور باشيد و انها را درک کنيد، اما در ضمن محکم باشيد و از خواسته تان عقب نشينيد.

خلاصه کلام
به طور کلي ، اين نتايج يادآوري خوبي است که بدانيم اگرچه تلفن هاي هوشمند ما مي‌توانند کارهاي بسياري را براي ما انجام دهند ، اما يک چيز را نه تنها نمي‌توانند انجام دهند بلکه ممکن است بر آن تاثير منفي بگذارند و آن حفظ روابط ما با افرادي است که دوستشان داريم.
 به هر حال براي آنکه در خانواده بيشتر حضور داشته باشيد، وقتي به خانه مي‌رسيد، گوشي هوشمند خود را در جيب خود بگذاريد!
توسعه توانمندي‌هاي فردي؛ سيد محمد مهدي شهيدي

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar