خراسان/ کرونا، مشکلات‌اقتصادي و روزهاي تکراري باعث مي‌‌‌شود بي‌‌‌حوصله و دمغ باشيم اما راه‌‌‌حل چيست؟
 روي مبل نشسته‌‌‌ايم، بي‌‌‌حوصله و کسل، بلند مي‌‌‌شويم و سري به يخچال مي‌‌‌زنيم، قابل پيش‌‌‌بيني است که يخچال اين‌‌‌روزها خالي باشد، دوباره روي مبل ولو مي‌‌‌شويم، کنترل تلويزيون را برمي‌‌‌داريم، چند شبکه را بالا و پايين مي‌‌‌کنيم و عصبي‌‌‌تر و بي‌‌‌حوصله‌‌‌تر از قبل مي‌‌‌شويم. گوشي را برمي‌‌‌داريم و کمي به اينستاگرام و تلگرام سرمي‌‌‌زنيم اما هيچ‌‌‌کدام درمان بي‌‌‌حوصلگي ما نيست. دوباره برمي‌‌‌گرديم سر خانه اول و از يخچال شروع مي‌‌‌کنيم ؛ يک دايره ملال‌‌‌آور از تکرار. براي اين‌‌‌که بدانيم چرا بي‌‌‌حوصله هستيم بايد ساختار مغز را خوب بشناسيم. مغز ما به اصطلاح مولتي تسک نيست، يعني نمي‌‌‌تواند چند کار را با هم انجام دهد و وقتي همزمان در حال انجام چند کار هستيم بايد روي   هر کدام به‌‌‌صورت مجزا تمرکز  و آن را پردازش کند. با اين اوصاف براي رهايي از بي‌‌‌حوصلگي چه بايد کرد؟
 
 سوئيچ‌‌‌هاي ذهني

هرچه فعاليت‌‌‌هاي همزمان ما بيشتر باشد گلوکز بيشتري مصرف مي‌‌‌کنيم و پيامد آن بي‌‌‌حوصلگي ماست. به‌‌‌طور مثال اگر کتاب مي‌‌‌خوانيد همزمان تلفن همراه را چک نکنيد. حدود 10 سال قبل ما هر سه دقيقه يک‌‌‌بار بين کارها سوئيچ مي‌‌‌کرديم اما اکنون به 45 ثانيه يک‌‌‌بار رسيده. ما در 24 ساعت 566 بار بين کارهاي روزانه جابه‌‌‌جا مي‌‌‌شويم. از اين تعداد 74 بار فقط گوشي چک مي‌‌‌کنيم که در بيشتر مواقع بي‌‌‌دليل است. بماند که در هر بار چک کردن گوشي کلي بين برنامه‌‌‌ها جابه‌‌‌جا مي‌‌‌شويم و اعتياد به تلفن همراه به‌‌‌اين شکل سلامت روان ما را به‌‌‌خطر مي‌‌‌اندازد.
خلأ فکري نداريم

    يکي ديگر از دلايل بي‌‌‌حوصلگي ما اين است که مدام در حال انجام کارهاي روزمره و تکراري هستيم، يک زندگي روباتي و فاقد خلاقيت. فکر مي‌‌‌کنيد چه‌‌‌چيزي باعث بروز اين حالت در ما مي‌‌‌شود؟ ديفالت مد يک حالت خلأ ذهني است که طي آن کار نمي‌‌‌کنيم، ذهن‌‌‌مان رهاست و مهارت حل مسئله، خلاقيت، آفرينش‌‌‌ها و... در اين زمان رخ مي‌‌‌دهد اما بازهم عواملي مثل تلفن همراه اجازه بي‌‌‌فکري براي بروز خلاقيت و رهايي ذهن را به ما نمي‌‌‌دهد. بي‌‌‌حوصلگي ما را در چرخه‌‌‌اي مي‌‌‌اندازد که فکر مي‌‌‌کنيم براي بهتر شدن حال مان بايد سري به گوشي بزنيم و جالب‌‌‌ اين‌‌‌که خود گوشي حال بد ما را به‌‌‌جاي بهتر شدن تشديد مي‌‌‌کند. پس بايد فکري به‌‌‌حال استفاده صحيح و هدفمند و برنامه‌‌‌ريزي شده از تلفن همراه داشته باشيم.
تغذيه، خواب و دکوراسيون

تغذيه بد و استراحت نداشتن، چينش تکراري منزل، نبود تنوع در زندگي، انجام کارها به‌‌‌شيوه‌‌‌هاي تکراري، دير خوابيدن، کمبود ويتامين دي و هواي ابري دلايل ديگري هستند که باعث بي‌‌‌حوصلگي ما مي‌‌‌شوند. سعي کنيد سر ساعت مشخصي بخوابيد، وعده صبحانه را کامل بخوريد، ساعت بيولوژيک بدن تان را به‌‌‌يک برنامه مشخص عادت بدهيد. گاهي گل بکاريد، از يک گلدان مراقبت کنيد، نقاشي يا رنگ‌‌‌آميزي انجام دهيد يا از مسير تازه‌‌‌اي به محل کار برويد. گاهي سعي کنيد به‌‌‌روشي که مخصوص خودتان است خيال‌‌‌پردازي کنيد، در ژانر تازه‌‌‌اي فيلم ببينيد يا کتاب بخوانيد و گاهي با قطع تلفن و موبايل به يک خلسه ذهني برويد و اجازه دهيد افکار مزاحم پشت در ذهن‌‌‌تان بمانند تا جا براي ايده‌‌‌هاي تازه باز شود.
نويسنده : سيدسورنا ساداتي | روزنامه‌نگار موفقيت
  

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar