شخصیتشناسی بر اساس انتشار عکس در اینستاگرام
خراسان/ عکسهايي که در اينستاگرام به اشتراک ميگذاريم چه ويژگيهايي از شخصيت ما را ميتوانند به نمايش بگذارند؟
حتما برايتان جالب است بدانيد با کمک عکسهايي که افراد در فضاي اينستاگرام به اشتراک ميگذارند، مي توان به ويژگيهاي شخصيتي آنها پي برد. در اين مطلب براي بررسي اين رابطه ما نه به دنبال تحليلهاي بدون پشتوانه بلکه به سراغ برخي مطالعات علمي رفتهايم. يکي از افرادي که در اين زمينه زياد کار کرده است، «بروس فروِردا» از دانشگاه «جانکپينگ» در سوئد است. در اين مطلب ما به سراغ تعدادي از مقالات او رفتهايم تا ببينيم از مجموع عکسهاي به اشتراک گذاشته شده يک نفر چه چيزهايي در باره شخصيت او ميتوانيم بفهميم.
چه نوع عکسي به اشتراک ميگذاريد؟
در کارهاي فروِردا، مانند اغلب مطالعاتي که در زمينه سنجش ويژگيهاي شخصيتي انجام شده است، از پرسش نامه پنج عاملي استفاده شده است. پنج عاملي که اين پرسش نامه ميسنجد عبارت اند از: برونگرايي، مسئوليتپذيري، گشودگي و پذيراي تجربيات جديد بودن، سازگاري و توافقجويي و در نهايت روانرنجوري. در باره نوع عکسهاي به اشتراک گذاشته شده ، فروِردا ويژگيهاي بسيار متنوعي از عکسها را در نظر داشته است. موضوعي که ميتواند تا حدي روشن کند ويژگيهاي شخصيتي ما چه ابعاد متنوعي از انتخابهاي ما را ميتواند تحت تاثير خود قرار دهد.
عکسهايي با ترکيب رنگهاي سرد
طبق اين بررسيها افرادي که پذيراي تجربيات جديد هستند، احتمال بيشتري دارد که از عکسهايي با رنگهاي سرد و کمي تيره استفاده کنند، البته عکسهاي اين افراد دلگير نيست زيرا علاقه خاصي به عکسهايي با غلظت بالاي رنگها (saturation) دارند. اين گروه کمتر از چهره افراد در صفحه خود عکس ميگذارند و علاقه به پست کردن عکسهايي از آلات موسيقي بين آن ها قابل توجه است. در عکسهاي اين افراد، تصاويري که نشانههاي لذت بردن در آن ها مشهود باشد کمتر است اما عکسهايي که نشانههايي از برانگيختگي داشته باشد، با احتمال بيشتري به اشتراک گذاشته ميشود. اگر کمي روي ويژگي پذيراي تجربيات جديد بودن دقيق شويم، آن وقت ميتوانيم رابطه بين اين ويژگي و اين يافتهها را حدس بزنيم. به عنوان مثال افرادي که در اين ويژگي قويترند، تنوع تجربه برايشان از لذت بردن اهميت بيشتري دارد، پس اصلا عجيب نيست که تمايل شان به سمت به اشتراک گذاشتن عکسهايي با محوريت لذت بردن نباشد. از طرفي آن ها کمتر به دنبال دريافت تاييد اطرافيان هستند، پس پست کردن عکسهايي با فضاي کمي عجيب هم از آن ها بعيد نيست.
عکسهاي ورزشي
اگر در صفحهاي عکسهاي ورزشي زياد به اشتراک گذاشته ميشود، ميتواند نشانه بالا بودن نمره صاحب صفحه در مقياس مسئوليتپذيري باشد. از طرفي ظاهرا استفاده زياد از فيلتر Kelvin هم ميتواند نشانه ديگري از بالا بودن مسئوليتپذيري صاحب صفحه باشد. اما چه ارتباطي بين استفاده از يک فيلتر و مسئوليتپذيري ميتواند وجود داشته باشد؟ فيلتر Kelvin فيلتري است که تم گرمي به عکس ميدهد. اين فيلتر تا مدتها پرطرفدارترين فيلتر اينستاگرام به ويژه در حوزه مد بود و البته هنوز هم استفاده از آن متداول است. از طرفي افرادي که از نظر ويژگي مسئوليتپذيري نمرات بالايي کسب ميکنند، به طور معمول توجه زيادي به هنجارهاي اجتماع دارند. بر اين اساس شايد بتوان اين طور تصور کرد که اين فيلتر با توجه به استفاده گسترده از آن، به نوعي هنجار در ذهن اين افراد تبديل شده و به همين دليل اقبال بيشتري به آن دارند.
نمايش وسايل الکترونيک
اگر کسي در صفحهاش از وسايل الکترونيک زياد عکس ميگذارد، آن طور که فروِردا در مطالعه 2018 خود نشان داده، ميتوان نتيجه گرفت که احتمالا او برونگراست. نکته ديگر در باره عکسهاي صفحه اين افراد، به نمايش گذاشتن مفهوم «تسلط» در خلال عکسهاست. براي القاي مفهوم تسلط، يکي از کارهايي که انجام ميشود، کاهش نور عکس است؛ کاري که باعث ميشود عکسهايي که اين افراد به اشتراک ميگذارند کمي تيره باشد. اما بين چنين توصيفاتي از عکسها با اين ويژگي چه ارتباطي ميتواند وجود داشته باشد. افراد برونگرا، تمايل زيادي به صرف وقت با ديگران دارند. شايد يکي از دلايل به اشتراک گذاشتن وسايل الکترونيک توسط اين افراد اين باشد که امروزه اين وسايل، نقش مهمي در برقراري رابطه و شکل دادن جمعهاي کوچک و بزرگ دارند. نکته ديگر مربوط به مفهوم تسلط در عکسهاي اين افراد است. شايد يکي از دلايل تلاش اين افراد براي نمايش چنين تصويري در صفحه خود، تحت تاثير قرار دادن مخاطبان صفحه با کمک نمايش اعتماد به نفس خود است. موضوعي که ميتواند باعث شود تا دنبالکنندگان تمايل بيشتري به تعامل با صاحب صفحه پيدا کنند.
عاشق عکسهايي با محوريت لباس
ويژگي ديگري که در آزمون پنج عاملي سنجيده ميشود، توافقجويي است. زماني که افراد در اين ويژگي نمره بالايي کسب ميکنند، انتظار ميرود که تمايل بيشتري به همراهي با بقيه داشته باشند. اما چه ويژگيهايي در عکسهاي اين گروه از افراد بيشتر ديده ميشود؟ طبق اين مطالعات اين گروه از افراد براي به اشتراک گذاشتن عکسهايي با محوريت لباس تمايل بيشتري دارند. البته با توجه به اهميت زياد مد در حوزه پوشاک و تمايل به همراهي با ديگران در اين گروه از افراد، اين موضوع چندان عجيب به نظر نميرسد. در باره فيلتر، مشخص شده است اين گروه از افراد به طور محسوسي کمتر از ديگران از دو فيلتر Crema و Gotham استفاده ميکنند. البته در نسخههاي جديد اينستاگرام شما کمتر نشاني از فيلتر Gotham ميبينيد. اما به هر صورت هر دوي اين فيلترها، به عکسها فضايي کمي تار و کدر ميدهند. فضايي که به نظر خيلي مطلوب عموم افراد نيست و همين موضوع هم شايد باعث شده افرادي که در توافقجويي نمره بالايي کسب ميکنند، تمايل کمتري به استفاده از آن داشته باشند.
عکسهايي پر از نشانههاي لذت بردن
افرادي که در بعد روانرنجوري نمره بالايي کسب ميکنند با چند ويژگي بيشتر شناخته ميشوند؛ آن ها اضطراب زيادي دارند، مديريت هيجانات در آن ها ضعيف است و احتمالا از کمبود اعتماد به نفس رنج ميبرند. در عکسهاي انتخابي اين افراد، عکسهايي با مفهوم لذت بردن بيشتر ديده ميشود، شايد به اين دليل که آن ها دوست دارند با توجه به اعتماد به نفس پايين، نقاط ضعف خود را بپوشانند. از طرفي آن ها تمايل به استفاده از عکسهايي با محوريت لباس ندارند. شايد از اين نظر که از انتقادهاي احتمالي گريزان هستند. البته جالب است بدانيد که در کنار دوري از پست کردن عکسهايي با محوريت لباس، اين افراد علاقه محسوسي به پست کردن عکسهايي با محوريت زيورآلات دارند. شايد اين موضوع با مسئله پايين بودن اعتماد به نفس اين گروه از افراد ارتباط دارد. هر چند براي نتيجهگيري نياز به بررسي بيشتر است. نکته آخر در باره اين گروه اين است که اين افراد از بين فيلترهاي مختلف، علاقه خاصي به فيلتر Hudson دارند. فيلتري که فضاي عکسها را کمي سرد ميکند.
نويسنده : نرگس عزيزي | کارشناس ارشد مشاوره