سه عمل مطلوب از نظر بهترین بانوی عالم
باشگاه خبرنگاران/ براي شناخت منزلت و شأن حضرت زهرا (س) بايد به آيههاي قرآن کريم و حديث و کلام پيامبر (ص) و اهل بيت عليهم السلام مراجعه کنيم تا از ميان آنها بتوانيم در حد وسع خود، شناختي از منزلت بانوي گرامي اسلام داشته باشيم و بدانيم به چه دليل حضرت زهرا (س) به عنوان الگو و سرآمد مردان و زنان عالم معرفي شدهاند.
به طوري که پيامبر گرامي اسلام صلوات الله عليه بارها در کلام گهربار خود به منزلت آن حضرت در نزد خداي متعال اشاره فرمودند و همچنين حضرت اميرالمؤمنين امام علي عليه السلام ايشان را الگوي کاملي براي مردم جهان معرفي ميکردند؛ و يا ائمه اطهار عليهم السلام هر بار نام مادر گرامي خود را ميبردند، به قدري تواضع و خشوع از خود نشان ميدادند که مشخص ميکرد حتي نام مبارک آن حضرت منزلتي دارد که بايد در برابر آن تواضع و فروتني نشان دهيم.
شيطان به عنوان دشمن قسم خورده انسان همواره در تلاش است تا اعمال بد را بيارايد و زمينه گمراهي افراد را فراهم کند چنان که قرآن کريم ميفرمايد: «وَ زَيَّنَ لَهُمُ الشَّيْطَانُ أَعْمَالَهُمْ فَصَدَّهُمْ عَنِ السَّبِيلِ؛ و شيطان اعمالشان را براي آنان آراسته بود، از اين رو آنان را از راه (خدا) بازداشت.» در اين مواقع خطرناک داشتن الگوي مناسب و برتر ميتواند ما را از مرتکب شدن به اعمال زشت بازدارد.
سه عمل مطلوب از نظر بهترين بانوي عالم
الگوي مناسب فرد يا افرادي هستند که اول از همه خودشان از گناه و آلودگي در امان باشند، برترين افراد عالم که ميتوانند بهترين الگوها باشند ائمه اطهار عليهمالسلام هستند؛ زيرا آنان بنابر آيات قرآن کريم از پليدي و زشتي به دورند؛ چنانکه قرآن کريم ميفرمايد: «إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَکُمْ تَطْهِيرًا؛ همانا خداوند متعال اراده کرده است که پليدي و گناه را از شما اهل بيت دور و کاملاً شما را پاک کند.» وقتي افرادي الگو باشند علاوه بر اينکه خودشان اعمال و رفتار نيک را انجام ميدهند سعي در اين دارند که راه درست را به ما معرفي کنند. ما با تبعيت کردن از آنان ميتوانيم راهي به سوي سعادت و خوشبختي پيدا کنيم.
حضرت زهرا سلاماللهعليها به عنوان يکي از افراد برتر عالم در اين دنيا سه چيز را دوست داشتند و به آن عمل ميکردند که مطمئناً ما هم اگر آنها را در زندگي خود به کار گيريم، سعادتمند خواهيم شد، ايشان فرمودند: «حُبِّبَ لَيَّ مِنْ دُنْياکُمْ ثَلاثٌ: تِلاوَةُ کِتابِ اللّهِ، وَ النَّظَرُ فى وَجْهِ رَسُولِ اللّهِ، وَ الاْنْفاقُ فى سَبيلِ اللّهِ؛ سه چيز از دنيا براى من دوست داشتنى است: تلاوت قرآن، نگاه به صورت رسول خدا، انفاق و کمک به نيازمندان در راه خدا.» در اينجا اين سه عمل نيکو را شرح خواهيم داد.
در دنيا و آخرت همراه با قرآن کريم
حضرت زهرا سلام الله عليها در خانه وحي و در محضر رسول مکرم اسلام حضرت محمد صلي الله عليه و آله بزرگ شدند و هميشه علاقه خود را به تلاوت قرآن و انس با آيات الهي نشان ميدادند و حتي در وصيتشان به اميرالمؤمنين عليهالسلام عرض کردند: «فَاکْثِرْ مِنْ تِلاوَةِ الْقُرآنِ، وَ الدُّعاءِ، فَإنَّها ساعَةٌ يَحْتاجُ الْمَيِّتُ فيها إلى اُنْسِ الاْحْياءِ؛ پس از آن که مرا دفن کردى، برايم قرآن را بسيار تلاوت کن، و برايم دعا کن، چون که ميّت در چنان موقعيّتى بيش از هر چيز نيازمند به اُنس با زندگان است.» قرآن و کلام وحي باعث جلاي روح و باطن فرد ميشود و باعث زنده شدن قلوب خواهد شد.
دردانه رسول خدا همواره مورد لطف و محبت پيامبر اسلام قرار داشتند؛ به گونهاي که هر زمان پيامبر خدا حضرت محمد (ص) حضرت زهرا (س) را ميديدند به احترامشان ميايستادند و از ايشان استقبال ميکردند. پيامبر اکرم در مورد شخصيت حضرت زهرا (س) ميفرمايند:
«إنَّ فاطِمةَ بَضعَةٌ مِنّي و هِىَ نورُ عَيني و ثَمَرَةُ فُؤادي؛ يَسوؤُني ما ساءَها و يَسُرُّني ما سَرَّها؛ فاطمه پاره تن من و روشنى ديده و ميوه دل من است. آنچه او را ناراحت کند مرا ناراحت ميکند و آنچه شادش کند، مرا شاد مىکند.»
حضرت زهرا (س) هم همين حس را به رسول خدا داشته هميشه ايشان را احترام کرده به پيروي از رسول خدا ميپرداختند. اکنون ما که از توفيق ديدار پيامبر اکرم بينصيب هستيم، با عمل به سيره آن حضرت ميتوانيم باعث خشنودي و کسب رضايت ايشان شويم و در اين صورت رضايت خدواند متعال را هم کسب خواهيم کرد، زيرا خشنودي خدواند در پي عمل به دستورات دين و پيامبر حاصل خواهد شد.
انفاق موجب افزايش روزي
برترين بانوي اسلام در زندگي خود هميشه پايبند به انجام اعمال نيک بوده انفاق به نيازمندان را بسيار دوست ميداشتند؛ به گونهاي که فقيري نزد رسول خدا آمد و پيامبر اکرم ايشان را به در خانه حضرت زهرا (س) راهنمايي کردند و اين بانوي بزرگوار اسلام گردنبند خود را به فقير دادند و همين گردبند گرسنهاى را سير و مستمندى را بينياز و برهنهاى را مالک لباس و غلامى را آزاد کرد و در آخر به دست صاحبش بازگشت. حضرت زهراي مرضيه (س) با اين انفاق و دستگيري از نيازمندان به ما آموخت که رضايت خدا و رسول در گرو ياري و کمک به مستمندان و نيازمندان است. انفاق و کمک به نيازمندان برکات فراواني براي فرد و جامعه خواهد داشت و نه تنها مال انسان را کم نخواهد کرد بلکه آن را چندين برابر ميکند چنانکه پيامبر اکرم (ص) ميفرمايد: «مَن أعطي دِرهَما في سَبيلِ اللّه ِ کَتَبَ اللّه لَهُ سبعَمِائةِ حَسَنَةٍ؛ هر که يک درهم در راه خدا بدهد، خداوند برايش ۷۰۰ ثواب مينويسد.»
بزرگترين مصيبتهايي که بر حضرت فاطمه (س) وارد شد
حجتالاسلام و المسلمين مرتضي وافي کارشناس مذهبي، با تشريح جايگاه و منزلت حضرت زهرا (س) در جوامع اسلامي و نقش ايشان در رسالت، نبوت، امامت و گسترش دين مبين اسلام، اظهار کرد: اگر به حقوق امام علي (ع) و امامان معصوم (ع) توجه ميشد و اين بزرگواران جانشين پيامبر (ص) ميشدند، هرگز مصائبي براي حضرت زهرا (س) و امت اسلامي به وجود نميآمد. غصه حضرت زهرا (س) نيز اين بود که با اداي حق و دين امامان معصوم (ع) هرگز به کسي ستم نميشد و جهان پر از عدل و عدالت ميشد و شرايط خيلي بهتر از شرايط بعد از رحلت پيامبر (ص) بود. حزن و اندوه و مصيبتهايي که از امام علي (ع) تا امام زمان (عج) بر ائمه اطهار (ع) وارد شد حاصل بي توجهي به اداي حق و دين به رسالت پيامبر (ص) بود. حضرت فاطمه (س) در خطبه فدکيه همه مصائب خود را به امت اسلامي معرفي کرد و از آنها خواست تا حقوق و دين امامان معصوم (ع) و حق رسالت را ادا کنند و وظايف خود را انجام دهند.
گريه حضرت زهرا (س) براي چه بود؟
اصل مصيبت حضرت زهرا (س) و گريههاي ايشان، براي فراق پيامبر (ص) و از دست دادن ايشان بود. در حقيقت فقدان رسول خدا (ص) باعث انقطاع وحي شد و بايد جانشيني براي رفع اين آسيب انتخاب ميشد. پيامبر (ص) حضرت علي (ع) را براي اين امر انتخاب کرد، ولي مردم آن زمان اين حق و دين را ادا نکردند. در واقع انقطاع وحي بزرگترين مصيبت حضرت زهرا (س) بود.
محورهاي اصلي که بايد در عزاداري فاطمي به آن توجه شود
بايد به اين نکات توجه کنيم که دچار آسيبهاي عزاداري نشويم؛ پيامبر (ص) براي همه جوامع اسلامي مورد توجه است و حضرت زهرا (س) به عنوان تنها فرزند ايشان جايگاه خاصي در جوامع اسلامي شيعه و سني دارد. ما بايد در هنگام عزاداري براي حضرت زهرا (س) مراقب رفتار و صحبتهاي خود باشيم و به گونهاي رفتار نشود که زمينه و بستر تفرقه و اختلاف به وجود بيايد.
ما حق نداريم از اشعار فاش و بي پرده در روضهها استفاده کنيم. بايد در بيان اشعار و روضه خوانيها شأن و منزلت حضرت فاطمه (س) حفظ شود. اگر به اين موضوع توجه نشود، شاهد يک آسيب بزرگ خواهيم بود. هنگام عزاداري و روضه خواني بايد فضاي فرهنگي و بومي در مناطق مختلف کشور در نظرگرفته شود و با توجه به عقايد مردم آن منطقه براي حضرت زهرا (س) عزاداري شود تا بستر تفرقه و اختلاف ايجاد نشود.
چرا مردم مدينه حضرت فاطمه (س) را ياري نکردند؟
حجت الاسلام و المسلمين پناهيان به دلايل اين که چرا مردم مدينه حضرت فاطمه (س) را ياري نکردند پرداخته است و ميفرمايد: يکي از زشتترين انواع ترسها در جامعه «ترس از تحقير و سرزنش» است که يک ترس رواني است. اين بدتر از ترسِ از مرگ يا فقر است که سلطهگران بهکار ميگيرند.
مردم کوفه از سرِ چه ترسي امامحسين (ع) را ياري نکردند؟ ترسيدند که مبادا لشکر يزيد بيايد و آنها را تکهتکه کند. اما در فاطميه، مردم از چه چيزي ترسيدند و نالۀ فاطمه (س) را جواب ندادند؟ آيا کسي تهديد کرده بود که آنها را تکهتکه ميکند؟
وقتي امامحسين (ع) صدا زد «هَل مِن ناصرٍ ينصُرني» هرکسي به ايشان کمک ميکرد، کشته ميشد، اما وقتي فاطمۀ زهرا (س) بين در و ديوار ضجه زد، اگر کسي به ايشان کمک ميکرد، کشته نميشد. کمااينکه زبير با شمشير آمد که مثلاً کمک کند، اما شمشيرش را گرفتند و خودش را نکشتند.
در مدينه نه ترس از فقر بود، نه ترس از کشتار بود، بلکه يک ترس رواني وجود داشت؛ مردم مدينه در رودربايستيِ همديگر ماندند و فاطمه را کمک نکردند، آنها سکوت زشتي کردند و اين خيلي خيانتکارانه بود.
يک جوّ رواني سنگين عليهِ علي (ع) ايجاد شده بود که هيچکسي به ايشان کمک نميکرد. حتي نقل شده است تعداد زيادي در يک شب به علي (ع) وعدۀ ياري دادند، اما روز که شد، در رودربايستي ماندند و نيامدند.