کودک قبل این سن هرگز نباید تلویزیون تماشا کند
نمناک/ طبق گفته متخصصان اطفال استفاده از موبايل و تماشاي تلويزيون براي کودکان کمتر از 2 سال، عوارض زيادي را به همراه دارد.
تماشاي تلويزيون و استفاده از موبايل تا قبل اين سن براي کودک ممنوع
طبق بررسي هاي انجام شده در مورد امراض کودکان؛ آن ها نبايد تا سن 18 الي 24 ماهگي تلويزيون تماشا کنند. بعد از آن هم تماشاي تلويزيون بايد در طول روز يک ساعت يا کمتر باشد و محتواي آن نيز بايد کاملاً با کيفيت و خانوادگي باشد و در کنار خانواده به تماشاي آن بپردازند. معمولا وقتي والدين متوجه مي شوند که طبق گفته متخصصان اطفال، کودکان نبايد تا قبل از 18 ماهگي تلويزيون يا برنامه هاي تلفن همراه را تماشا کنند، شوکه مي شوند زيرا تا قبل اين خلاف اين کار را انجام داده اند. براساس تحقيقات و آمار،92.2 درصد از کودکان از يک سالگي و برخي از 4 ماهگي، از تلفن هاي همراه و تلويزيون استفاده مي کنند و مدام در دسترس شان قرار مي گيرد.
چرا قبل از 18 ماهگي تلويزيون و موبايل براي کودک خطرناک است؟
اوايل رشد مغز
بسياري از والدين اظهار مي کنند که کودک شان تماشاي تلويزيون را دوست دارد اما در حقيقت نوزادان ممکن است به رنگ هاي روشن و حرکت سريع نور و نقطه ها در صفحه تلويزيون خيره شوند اما مغز آن ها از تمام تصاوير عجيب و غريب قادر به درک احساس و معنايشان نيست. حدود 18 ماه طول مي کشد تا مغز کودک به حدي رشد کند که معادل نمادهاي موجود در صفحه نمايش را در دنياي واقعي نشان دهد.
آنچه نوزادان و کودکان نوپا بيشتر از هر چيز بدان نياز دارند تعامل با اطرافيانشان است. اين بدان معنا نيست که آن ها نبايد با مادربزرگ يا اقوامي که از لحاظ مقصدي دور هستند تماس ويدئويي داشته باشد. کودک در دنياي واقعي بايد اشيا را لمس کند، تکان دهد يا پرتاب کند و با صداي افرادي که نزديکش هستند آشنا شود. بر اساس مطالعات، تماشاي تلويزيون و لمس صفحات الکترونيکي منجر به يادگيري مهارت ها در دنياي واقعي نخواهد شد.
مشکل و آسيب کجاست ؟
طبق آنچه که گفته شد، مطمئنا نوزادان و کودکان نوپا از تماشاي تلويزيون چيزي دريافت نمي کنند اما در واقع آن ها اين کار را دوست دارند، حال مشکل و ضرر چيست؟ تصور کنيد هنگام صرف يک وعده غذايي تلويزيون روشن است و کودک به جاي خوردن مشغول تماشاي آن است. آيا اين کار براي کودک بهتر و جذاب تر از رفع گرسنگي نيست؟
قطعا پاسخ به اين سوال مثبت است. در حقيقت، کودک تماشاي تلويزيون را به رفع گرسنگي ترجيح مي دهد و اينجاست که ضرر آن مشخص مي شود. چنانچه در اين مطلب مهم نمناک مي خوانيد شواهد نشان مي دهد که تماشاي تلويزيون قبل از 18 ماهگي تاثيرات منفي و پايداري بر رشد زبان، مهارت خواندن و حافظه کوتاه مدت کودکان دارد که اين مي تواند منجر به مشکلات خواب، توجه و تمرکز او شود.
کودکان به طور خاص ميل به تعامل با ديگران دارند. حالات صورت، لحن صدا و زبان بدن يک کودک نوپا با والدينش آنقدر زيبا و پيچيده است که محققان مجبورند اين تعاملات را به حالت ويدئو ضبط کنند و سرعت آن را کاهش دهند تا بتوانند تمامي اتفاقات را مو به مو شاهد باشند.
يک کودک نوپا هنگام شام پختن مادر خود چيز هاي بيشتري ياد مي گيرد تا اينکه همان کار را از صفحه تلويزيون تماشا کند زيرا در موقعيت اول مي تواند به مادرش نگاه کند و تعامل برقرار کند.
روشن بودن تلويزيون حتي در پس زمينه و زماني که کسي آن را تماشا نکند براي تاخير در پيشرفت زبان کودک کافيست. به طور معمول پدر و مادر در حاليکه يک کودک نوپا در اطرافشان باشد حدود 940 کلمه در ساعت صحبت مي کنند اما با روشن بودن تلويزيون اين تعداد به 770 کلمه کاهش ميابد. کلمات کمتر، به معناي يادگيري کمتر است.
کودکان نوپا همچنين با تماشاي تلويزيون عادت مي کنند تا براي مدت طولاني به صفحه آن خيره شوند که براي تمرکز و بينايي و سرعت رشد آن ها بسيار مضر است. تبليغات و برنامه هاي تلويزيوني دائما در حال تنوع و تغيير هستند بنابراين يک کودک هرگز از تماشاي تلويزيون خسته نمي شود.
اما بعد از 2 سالگي...
حداقل تا حدودي همه چيز تغيير مي کند و در طي سال هاي پيش دبستاني برخي از کودکان مهارت هايي را از تماشاي تلويزيون مي آموزند. برنامه هاي نمايشي خوب طراحي شده مي توانند سواد رياضيات، علوم، حل مسئله و برخي از رفتارهاي اجتماعي را به کودک ياد بدهند. برنامه هاي آموزشي بيشترين تفاوت را در کودکان با سنين مناسب ايجاد مي کنند.
راه چاره ؛ آنچه که بايد انجام دهيد
به طور طبيعي کودکان هنگام تماشاي تلويزيون يا استفاده از برنامه هاي تلفن همراه به شرطي که در کنار والدين خود باشند، چيزهاي زيادي مي آموزند. انتخاب برنامه هاي مناسب نيز مهم است، بايد برنامه هايي را انتخاب کنيد که براي آموزش کودکان طراحي شده اند و موضوعاتي چون زبان ، رياضي و ...را به او مي آموزند. به ياد داشته باشيد چه برنامه هاي تلويزيون را از صفحه تلويزيوني تماشا کنيد و چه از طريق تلفن همراه يا رايانه، ماهيت آن يکيست.
والدين بايد هنگام استفاده از رسانه محدوديت هايي را براي کودکان در نظر بگيرند تا اطمينان حاصل کنند که فرزندشان در دنياي ديجيتال رشد سالمي دارد. با وجود اين که برخي از کودکان در سنين پايين با تلفن همراه آشنا مي شوند و اکثريت قريب به اتفاق آن ها تلويزيون تماشا مي کنند، دستور العمل هايي از سوي آکادمي اطفال ارائه شده است که استفاده از رسانه مثبت را ترويج دهد. در حالي که والدين بايد تصميم بگيرند که کودک شان چه چيزي تماشا کند اما استراتژي هاي عنوان شده در اين بخش از نمناک ممکن است به کاهش تاثيرات منفي استفاده از رسانه در کودکان کمک کند:
استفاده از فضاي مجازي و رسانه ها را محدود کنيد
محدوديتي تعيين کنيد ( به عنوان مثال 30 دقيقه در روز ) و مطمئن شويد که کودک تان وقت کافي با شما مي گذراند و به تنهايي به تماشا و استفاده از رسانه نمي پردازد. بسيار سخت است که در دنياي امروز کودکان را از هر تلويزيون، تبلت، رايانه، تلفن هاي هوشمند و سيستم هاي بازي دور نگه داشت بنابراين مراقبت والدين براي تماشاي رسانه؛ کليد رشد خلاقيت کودک خردسال است.
خواندن کتاب را به تماشاي تلويزيون و موبايل ارجحيت دهيد
خواندن کتاب با صداي بلند دامنه لغات آينده آن ها را افزايش مي دهد و احتمال اين که خودشان زود مشتاق و خواننده کتاب شوند بيشتر خواهد شد. مطالعات نشان مي دهد هر چه تعداد کلمه هاي بر کار برده شده براي صحبت با نوزادان و خواندن کتاب براي کودکان بيشتر باشد، دايره واژگاني آن ها در 3 سالگي بيشتر مي شود و علاوه بر اين، آکادمي اطفال توصيه مي کند که دستگاه هاي ديجيتال معمولا حاوي عناصر بصري پرت کننده حواس هستند که مانع فهم بچه ها مي شوند و بنابراين تا حد ممکن آن ها را دور نگهداريد.
برنامه ( و اپليکيشن ها) را با دقت انتخاب کنيد
برنامه هاي مختلف را با دقت بيشتري انتخاب کنيد و در طول نمايش يا بازي با فرزندان خود همراه باشيد:اجازه ندهيد فرزندتان به تنهايي تلويزيون يا فيلمي ببيند. کودکان بايد با تعامل والدين مهارت هاي زباني و شناختي خود را پرورش دهند. برنامه ها را قبل از تماشاي کودک بررسي کنيد و استاندارد هاي اپليکيشن ها را براي برنامه هاي آموزشي در نظر بگيريد.
مراقب تبليغات باشيد
ميان برنامه هاي آموزشي و آنلاين تبليغاتي نمايش داده مي شود. شما بايد کانال هايي را انتخاب کنيد که فاقد تبليغات باشد. برنامه ها، فيلم يا وسايل يادگيري الکترونيکي دستي را مخصوص کودکان تهيه کنيد.
کيفيت را بيش از کميت در نظر بگيريد
اطمينان حاصل کنيد که رسانه مورد نظر فرزند شما از کيفيت بالايي برخوردار است و چيز هاي خوب را در اولويت قرار دهيد.