نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

چه‌طور با مدیریت پدرانه بچه‌ها را در جشن روز مادر مشارکت بدهیم؟

منبع
فارس
بروزرسانی
 چه‌طور با مدیریت پدرانه بچه‌ها را در جشن روز مادر مشارکت بدهیم؟

فارس/ روز مادر از آنجايي که يک روز شاد و با حضور هديه و شيريني در خانه است براي بچه‌ها هم ذوق و شوق زيادي دارد. اما اگر حضور بچه‌ها در اين جشن و شادي محدود به دادن  کادوي از قبل خريداري شده به مادر و مادربزرگ باشد، يعني ما از اهميت اين روز و علت نامگذاري اين روز چيزي به بچه‌ها نگفته‌ايم.

مشارکت کودک در چنين جشن‌هايي خيلي خوب است. اما اين مشارکت بايد درک و آگاهي کودک درباره چرايي جشن گرفتن يک روز به نام مادر و براي مادرها را هم در حد سن خودش بالا ببرد.

اين راهنما توصيه‌هاي براي مشارکت بچه‌ها در جشن خانگي روز مادر دارد. مخاطب اين راهنما بيشتر مردان هستند که قرار است روز مادر را براي همسران و مادران خود جشن بگيرند و در کنار آن فرزنداني تربيت کنند که بدانند چرا يک روز در سال به مقام تکريم مادران ايراني اختصاص داده شده است.

 

روزشمار رسيدن به روز مادر

با توجه به شناختي که از صبر و حوصله فرزندان خود داريد از چند روز قبل از رسيدن روز مادر درباره آن با بچه‌ها صحبت کنيد. به بچه‌ها بگوييد اين صحبتها بايد بين خودمان بماند چون مي‌خواهيم مادر و مادربزرگ را خوشحال کنيم.

اين چند روز مانده به روز مادر فرصت خوبي است تا درباره علت نامگذاري اين روز با بچه‌ها صحبت کنيم. بهتر است صحبت را اول از همه با مبناي نامگذاري اين روز يعني ولادت حضرت فاطمه(س) شروع کنيم و از خوبي‌هاي ايشان به عنوان يک زن کامل و مادر بگوييم. در ادامه از بچه‌ها بخواهيد خصوصيات خوب مادر و مادربزرگ خود و آنچه درباره آنها دوست دارند را بازگو کنند.

زناني که مادر ما هستند

مهم است که تصور کودکان از زنان اطراف خود فقط منحصر به ويژگي‌هاي مادرانه نباشد. به عنوان مثال اگر فرزند به پدرش گفت: « مامان را به اين خاطر دوست دارم که هميشه برايم غذاي خوشمزه مي‌پزد» پدر بايد تاکيد کند « من هم غذاهاي مادرت را دوست دارم اما مادرت به جز آشپز خوبي بودن، مدير خوبي هم هست. خيلي از امورات زندگي را او مديريت مي‌کند و براي همين ما خيلي خوشبخت هستيم»

تبيين نقش مادر در اموراتي از زندگي که کودک تاثير محسوس آن را نمي‌بيند، اهميت نقش مادري و بودن او در خانه را در چشم کودک بالاتر مي‌برد و باعث احترام بيشتر فرزندان به مادر مي‌شود.

 

بخش جذاب هديه دادن

هديه دادن براي تشکر از زحمات مادرها يکي از بخش‌هاي جذاب و هيجان‌انگيز روز مادر است. مردان معمولا يکي از خواسته‌هاي همسران يا مادران خود را در اين روز براي آنها کادو مي‌گيرند. اما حتي اگر قرار است کادويي بگيريد که کودک نمي‌تواند نقش چنداني در تهيه آن داشته باشد بهتر است از همفکري و همراهي او در خريد استفاده کنيد.

از کودک بپرسيد به نظرت مادرت دوست دارد براي او چه چيزهايي را به عنوان هديه تشکر از زحماتش بخريم؟ يک ليست تهيه کنيد و با همفکري هم آن را تکميل کنيد. بعد از اين ليست با دلايل خود کودک را براي انتخاب کادوي مناسب توجيه کنيد. بهتر است فرآيند خريد هم با کمک کودک انجام بشود و حتي‌الامکان درباره رنگ کالا يا چيزهاي ديگر از او نظرخواهي کنيم. يکي از نامناسب‌ترين کارها براي هديه روز مادر، خريد يک هديه بدون حضور کودک و تحويل دادن آن به کودک براي هديه به مادرش هست.

اگر انجام موارد فوق با توجه به سن يا شناخت شما از کودکتان ممکن نبود، خريد يک هديه ساده را با هم شروع کنيد. مثلا بعد از خريد هديه اصلي به کودک بگوييد: « تو هم بيا و يک شاخه گل از طرف خودت براي مادر و مادربزرگ بخر». اگر کودک شما پول توجيبي مي‌گيرد از او بخواهيد بخشي از اين هديه را از پول توجيبي خود پرداخت کند تا حس مشارکت در هزينه خريد هم داشته باشد. يا از روزهاي قبل از او بخواهيد هزينه يک هديه کوچک مثل يک شاخه گل را پس‌انداز کند.

هديه کودکان حتما نبايد خريدني باشد. کودکان با درست کردن يک کاردستي يا کشيدن نقاشي هم مي‌توانند هديه روز مادر تهيه کنند. مهم اين است که خودش در تهيه نقاشي و کاردستي سهم داشته باشد و علت هديه دادن آن به مادر را هم بداند.

 

سور وسات جشن را آماده کنيد

در اين روزهاي کرونايي جشن‌ها خانگي برگزار مي‌شود. به همين خاطر تهيه سوروسات آن هم راحت‌تر و البته خودماني‌تر است. اگر بچه‌هاي بزرگ در خانه داريد، پدر مي‌تواند براي مدتي مادر را از خانه بيرون ببرد تا بچه‌ها با سليقه خودشان خانه را تزئين کنند.

پختن کيک خانگي حتي اگر چندان هم خوب از آب درنيايد، گزينه خوبي براي مشارکت دادن بچه‌ها در جشن روز مادر است.

 وقتي کادوها را داديد و کيک را خورديد خوب است از بچه‌ها بخواهيد درباره چيزهايي که از علت نامگذاري روز مادر ياد گرفته‌اند براي مادر خود بگويند. گفتن اينکه چرا بچه‌ها مادر خود را دوست دارند براي مادر شيرين‌ترين هديه‌اي است که مي‌تواند در اين روز بگيرد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar