خراسان/ من این روزها خیلی بی‌قرارم. همیشه در حال راه رفتن هستم و نمی‌توانم 5 دقیقه یک جا بنشینم و از همه بدتر این که سال بعد کنکور دارم. پیش روان‌پزشک رفتم، گفت بیش‌فعالی نداری. چه کنم؟
پاسخ
شرایطی که بیان می کنید بسیار ناراحت کننده است، آن هم زمانی که در حال آماده شدن برای کنکور هستید. ولی همین که برای حل این مشکل دست به کار شده‌اید، جای خوشحالی دارد.
  داشتن مقداری اضطراب لازم است اما ...
همان‌طور که می‌دانید اضطراب و نگرانی جزو هیجان‌های طبیعی افراد است و ما برای بقا به آن نیازمندیم اما زمانی که این هیجانات به صورت افراطی و مداوم ادامه داشته باشد، مشکل‌ساز می‌شود. اضطراب شایع‌ترین مشکل بهداشت روانی است. اضطراب و نگرانی شدید و مفرط درباره تعدادی از رویدادها یا فعالیت‌ها(مثلا عملکرد شغلی و تحصیلی) در بیشتر روزهای هفته و به مدت حداقل شش ماه از ملاک‌های اضطراب عمومی است. البته برای ارزیابی دقیق‌تر نیاز است، به یک روان شناس مراجعه کنید. با این که مقداری استرس برای انجام کارها به خصوص زمان امتحان لازم است و طبیعی  است زیرا در فرد انگیزه مطالعه ایجاد  می کند و باعث می‌شود با سختی های قبل کنکور کنار بیاید اما اگر این اضطراب و نگرانی بیش از حد باشد باعث می شود عملکرد فرد بسیار پایین بیاید.
  7 توصیه به شما
اگر آماده‌اید که با اضطراب‌هایتان روبه‌رو شوید و گام‌هایی مهم برای غلبه به آن بردارید، می‌توانید از پیشنهادهایی که در ادامه مطرح می‌شود، استفاده کنید.
1- با کمک یک روان شناس مسیر درمان را طی کنید. ایشان می‌توانند ارزیابی دقیقی از مشکل شما داشته باشند تا با تشخیص دقیق در مسیر درمان قرار بگیرید. یک متخصص روان شناسی می‌تواند با استفاده از راهکارهای درمانی از جمله درمان شناختی‌رفتاری به شما در درمان هرچه سریع‌تر این مشکل کمک کند.
2- اگر اضطراب و نگرانی شما زیاد است مراجعه به روان پزشک و استفاده از دارو سرعت درمان را افزایش می دهد. 
3- از کمال گرایی روی برگردانید. کمال‌گرایی اساسا خوب است ولی مرتبا برای فرد استرس روانی ایجاد و فرد را مستعد آسیب‌پذیری می‌کند. مثلا فردی که هدف را در پله صدم قرار داده و فقط توانسته است تا پله 95 جلو برود دچار شکست و ناکامی می‌شود و با خود می‌گوید که به آن چه می‌خواستم، نرسیدم.
4- یادتان باشد این مشکل و شرایط برای همه داوطلبان کنکور وجود دارد. به افراد موفقی فکر کنید که مسیر شما را گذرانده اند.
5- آرام سازی را تمرین کنید و از سرعت خود در انجام کارها بکاهید. سرعت و عجله، عامل فشار روانی است. سعی کنید آرام‌تر حرف بزنید و آرام‌تر راه بروید و کار کنید و ...
6- مهارت‌های خود را در مدیریت زمان افزایش دهید. وقت تلف نکنید و کارها را به تعویق نیندازید.
7- محدودیت هایتان را بسنجید و سپس نه بگویید. اهداف کوتاه مدت تعیین و آن‌ها را اولویت بندی کنید. یکسری از کارهایتان را به دیگران محول کنید. در چارچوب توانایی های مالی خود زندگی کنید. به زندگی معنوی خود غنا ببخشید و این روزها، تلاش کنید تا کمی شوخ‌طبع باشید.
نویسنده : دکتر نجمه عابدی شرق | روان شناس بالینی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar