نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

7 پیشنهاد به مادران دورکار

منبع
خراسان
بروزرسانی
7 پیشنهاد به مادران دورکار

خراسان/ اين روزها انجام وظايف شغلي براي زنان شاغلي که دورکار شده‌اند، کمي سخت‌تر شده است. برنامه ريزي براي انجام کارهاي اداره، کارهاي منزل، بازي با بچه‌ها و... شرايط را متفاوت از گذشته مي‌کند. براي اين‌که تعادل بين کار و خانه‌داري را در زندگي ايجاد کنيد، بايد به يک سري نکات توجه بيشتري داشته باشيد.
 
1- ساعت کاري منظم داشته باشيد |  کار در بيرون از منزل طي ساعت مشخصي انجام مي‌شود، کار در منزل هم بايد ساعت مشخصي داشته باشد تا افرادي که با شما در منزل زندگي مي‌کنند به مشکل بر نخورند. اول بهتر است تعيين کنيد چه روزها و ساعاتي را به کار خود اختصاص بدهيد، چه ساعتي براي صرف ناهار برويد و اين‌که چگونه خانواده و فرزندان خود را مديريت کنيد.
2- اولويت‌بندي کنيد  |  چند اولويت مهم مانند همسر، فرزند، کار، سلامت و... را در نظر بگيريد و روي آن‌ها متمرکز شويد. سپس بايد اولويت و تمرکز آ‌ن‌ها را از هم جدا کنيد مثلا هنگامي که وقت خود را به فرزندتان اختصاص داده‌ايد به امور خانه داري و شغل خود فکر نکنيد. کارهاي غير ضروري خود را از برنامه روزانه حذف کنيد.
3- محل کار مشخصي در منزل تعيين کنيد |  کار در منزل نياز به يک مکان مشخص دارد. با وجود اين، بسياري از مادران سعي مي‌کنند هنگام کار در دسترس فرزندان و خانواده خود قرار بگيرند. اين صحنه را تصور کنيد که با هرج و مرج فرزندان، در حال تمرکز بر کار خود هم هستيد. اگر اين صحنه براي‌تان آشناست پس ساختار محل کار خود را در منزل تغيير دهيد.
4- خودتان را فراموش نکنيد |  داشتن زمان شخصي باعث افزايش انرژي و خلاقيت و بهره وري بيشتر در کار مي‌شود. براي تفريح و آرامش خود برنامه‌ريزي کنيد، مثلا صرف عصرانه با همسر يا دوستان، ورزش و کلاس‌هاي هنري تاثير فوق العاده‌اي در افزايش انرژي شما دارند.
5-  حمايت خانواده را داشته باشيد |  در صورتي که فرزندان توانايي انجام وظايف منزل را دارند، برخي از وظايف را به آن‌ها واگذار کنيد. براي اطمينان از انجام کارها بهتر است ابتدا وظايف را در دفترچه‌اي بنويسيد و به آن‌ها تحويل دهيد.
6- بعد از کار، فرزندتان را فراموش نکنيد |  پس از پايان کار، با اين‌که مجبور به رسيدگي به امور منزل هستيد، زمان کوتاهي را براي انجام کارهاي منزل در نظر بگيريد زيرا کودک شما نمي‌تواند انبوه کارهاي شما را درک کند و نياز به توجه بيشتر شما دارد. همچنين همسر شما نمي‌تواند جايگزين کامل شما در تربيت فرزند شود. انتظارات فرزندان‌تان را در برنامه روزانه خود اضافه تا نيازهاي او را برطرف کنيد. يک مادر شاغل هر قدر هم پر مشغله باشد نبايد بازي با فرزند و سرگرم ساختن او را فراموش کند.
7- بعضي کارها را از شب قبل برنامه ريزي کنيد |  براي مادران شاغل، زمان خيلي با ارزش است. برخي از کارها را از شب قبل آماده کنيد تا روز بعد فرصت بيشتري داشته باشيد. مثلا مرتب کردن کمد لباس، اتو کردن، فراهم کردن وسايل مورد نياز براي تهيه غذاي فردا. اگر اين کارها را پيش از خواب انجام دهيد، روز بعد زمان بيشتري در اختيار داريد.

نويسنده : مارال مرادي | روزنامه‌نگار

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar