نماد آخرین خبر

نکاتی برای شناخت شخصیت خود و ارتباط بهتر با دیگران

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
نکاتی برای شناخت شخصیت خود و ارتباط بهتر با دیگران

باشگاه خبرنگاران/ به نقل از appify.com، تئوري پنج اصل شخصيتي، يک طرح ساده را براي درک ديگران ارائه مي‌دهد و با ياد دادن اين که چرا افراد تمايل دارند رفتار خاصي را از خود نشان دهند، روابط را بهبود مي‌بخشد. حتي مي‌توانيد از اين تئوري براي درک بهتر خود و چگونگي کنار آمدن با ديگران، بهتر از هميشه، استفاده کنيد.

اين ۵ اصل شخصيتي، شامل تمايل به کسب تجربه، وظيفه شناسي، برون گرايي، توافق پذيري، و روان رنجوري مي‌شود.
با خواندن مطلب زير، مي‌توانيد هر کدام از اين اصول را براي خود و يا اطرافيانتان بسنجيد. با اين کار مي‌توانيد ارتباطات بهتري برقرار کرده و مهارت‌هاي اجتماعي خود را ارتقا دهيد.

۱. تمايل به کسب تجربه

آسان‌ترين روش درک کردن ديگران

اين مورد، به تمايل فرد براي امتحان چيز‌هاي جديد اشاره دارد. فردي که سطح بالايي از تمايل به کسب تجربه دارد، تخيل خوب و تنوع طلبي دارد و دوست دارد چيز‌هاي جديدي ياد بگيرد. فردي که تمايلي به اين موراد ندارد، ترجيح مي‌دهد کار‌هاي روزمره انجام دهد و در منطقه امن خودش باقي بماند.
شما اين طور هستيد؟
من دوست دارم چيز‌هاي جديد را امتحان کنم.
من قدرت تخيل خوبي دارم.
من هميشه فعاليت‌هاي جديد را امتحان مي‌کنم.

اگر به بيشتر سوال‌ها پاسخ بله داديد، احتمال اين وجود دارد که از مهارت بالايي براي کسب تجربه برخوردار باشيد. اگر مخالف باشيد، احتمالاً تمايلتان به کسب تجربه کم است.

۲. وظيفه شناسي

آسان‌ترين روش درک کردن ديگران

وظيفه شناسي به چگونگي انجام کاري توسط شخص اطلاق مي‌شود. فردي که از وظيفه شناسي بالايي برخوردار است، وقت خود را صرف آماده سازي مي‌کند، بلافاصله کار‌ها را تمام مي‌کند، به جزئيات توجه مي‌کند و ترجيح مي‌دهد براي انجام وظيفه اش به نحو درست، از قبل برنامه ريزي کند. افراد با سطح وظيفه شناسي پايين، خودجوش بودن را ترجيح مي‌دهند و برنامه ريزي را دوست ندارند. آن‌ها تمايل به بي نظمي دارند و کار‌هاي مهم را به تعويق مي‌اندازند.
شما اين طور هستيد؟
من دوست دارم براي کارهايم ليست بنويسم.
من بسيار منظم هستم.
من دوست دارم که از قبل برنامه ريزي کنم تا اين که ناگهاني تصميم به انجام کارهايم بگيرم.

۳. برون گرايي

آسان‌ترين روش درک کردن ديگران

برون گرايي به چگونگي جذب انرژي و تعامل فرد با ديگران اشاره دارد. يک فرد بسيار برون گرا از معاشرت کردن انرژي مي‌گيرد، دوست دارد شروع به گفتگو کند، دوستان زيادي دارد و به راحتي مي‌تواند با افراد جديد ملاقات کند. از طرفي ديگر، کساني که درون گرا هستند، تنهايي را ترجيح مي‌دهند و از معاشرت بيش از حد احساس خستگي مي‌کنند. آن‌ها هم چنين گفتگو‌هاي روزانه را دوست ندارند و شروع به مکالمه را دشوار مي‌بينند.
شما اين طور هستيد؟
من بسيار پر جنب و جوش هستم.
من دوست دارم همه توجه‌ها منعطف به من باشند.
من معمولاً با مردم مکالمه مي‌کنم.

۴. توافق پذيري

آسان‌ترين روش درک کردن ديگران

موافقت پذيري به معناي نحوه تعامل فرد با ديگران است و اين که آيا حتي اگر آن‌ها تمايل به برقراري ارتباط و همکاري نداشتند، شخص مي‌تواند آن‌ها را درک کند و نسبت به آنها احساس دلسوزي و هم دردي داشه باشد يا خير. يک فرد موافقت و درک پذير، نسبت به ديگران احساس همدلي مي‌کند و از کمک کردن لذت مي‌برد. فردي که اين ويژگي چندان در او پررنگ نيست، به احساسات ديگران اهميت زيادي نمي‌دهد و تمايل زيادي به اختلاف نظر دارد.
شما اين طور هستيد؟
من تمايل دارم به مردم اعتماد کنم.
من نسبت به احساسات ديگران حساس هستم.

من دوست دارم به مردم احساس راحتي دهم.

۵. روان رنجوري

آسان‌ترين روش درک کردن ديگران

روان رنجوري به توانايي فرد در پايدار و متعادل ماندن اشاره دارد. افراد داراي روان رنجوري، گرايش زيادي به اضطراب و نگراني در مورد مسائل دارند. کسي که روان رنجوري در او کم است، تمايل دارد از نظر عاطفي پايدار باشد و غالبا نگران نيست.
شما اين طور هستيد؟
من راحت استرس مي‌گيرم.
من زياد نگران مي‌شوم.
من تمايل به بدخلقي دارم.

نحوه استفاده از ۵ اصل شخصيتي
هر کدام از ۵ اصل شخصيتي، چقدر در شما بارز هستند؟ با درک شخصيت خود، مي‌توانيد نياز‌هاي خود را بشناسيد و راحت‌تر با ديگران ارتباط برقرار کنيد.
هم چنين مي‌توانيد در زندگي خود به افراد امتياز دهيد تا ببينيد هر ويژگي چند درصد در آن‌ها نمايان است. به اين ترتيب مي‌توانيد انگيزه پشت رفتار‌هاي هر شخص را درک کنيد. نگاه کردن به افراد از طريق لنز ويژگي‌هاي پنج اصل شخصيتي، مکالمه و تعاملات را بهبود مي‌بخشد.

آسان‌ترين روش درک کردن ديگران

به عنوان مثال، اگر کسي را مي‌شناسيد که از وظيفه شناسي بالايي برخوردار است، به جاي اين که بدون هماهنگي قبلي به خانه او برويد، از قبل برنامه ريزي کنيد. اگر شخصي را مي‌شناسيد که تمايل به کسب تجربه دارد، پيشنهاد دهيد فعاليت‌هاي جديد مهيج را امتحان کند. به جاي يک جشنواره موسيقي شلوغ يا يک مهماني بزرگ، فردي را که درون گرا است به ديدن يک فيلم يا شام آرام دعوت کنيد. اگر فردي بسيار روان رنجور را مي‌شناسيد، عوامل محرک آن‌ها را بياموزيد و سعي کنيد از آن عوامل دوري کنيد.
با ۵ اصل شخصيتي مي‌توانيد انگيزه‌هاي رفتاري هر شخص را بررسي کرده و تعاملات را بهبود ببخشيد. ما مي‌توانيم از طريق درک ديگران، ضمن ايجاد روابط بهتر و پايدار با افراد زندگي خود، تعاملات خود را بهينه کنيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره