نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
دخترونه زنونه

عوامل موثر در شکل گیری هویت و سبک زندگی

منبع
ستاره
بروزرسانی
عوامل موثر در شکل گیری هویت و سبک زندگی

ستاره/ هويت يا کيستي به مجموعه نگرش‌ها، ويژگي‌ها و روحيات فرد و آنچه وي را از ديگران متمايز مي‌کند، گفته مي‌شود. هويت از محيط، اعضاي خانواده و حتي اراده خود شما تاثير مي‌پذيرد.محيط، وراثت و اراده شما چگونه در شکل گيري هويت و سبک زندگي تان تاثير دارد؟


تاثير عوامل وراثتي بر هويت و سبک زندگي
اصلي­‌ترين عامل وراثت، ژنتيک است. ژنتيک به دانش‌­هاي زيستي که در وجود هر جاندار وجود دارد و مي‌­تواند به فرزندش منتقل شود مي‌­پردازد.
بيشترين وراثت‌پذيري مربوط به توانايي‌هاي هوشي سپس شخصيت و از همه کمتر مربوط به عقايد ديني، سياسي و علايق شغلي است.
عوامل وراثتي به خودي خود باعث شکل گيري هويت نمي‌شوند ولي مي‌تواند تاثيري اساسي بر آن داشته باشد. به طور مثال فردي که قد بلند را از پدر و مادر خود به ارث برده باشد در دسته افراد قد بلند قرار گفته و نگرشش نسبت به افراد ديگر متفاوت خواهد بود. 
توانايي هوشي يا افراد با بهره هوشي بالا اعتماد به نفس بيشتري نسبت به ديگران خواهد داشت و طرز تفکر آن نسبت به مسائل و موضوعات مختلف، متفاوت است.

تاثير عوامل محيطي بر شکل گيري هويت
محيط اطراف يکي از اصلي‌ترين عوامل در شکل پذيري هويت يک شخص است. هويت ملي و قومي از محيط اطراف نشئت مي‌گيرد. ارتباط با همسن و سالان، مدرسه، تربيت خانوادگي و … از موارد تاثير گذار بر هويت هستند که در دسته عوامل محيطي قرار مي‌گيرند.
امکانات محل زندگي، پوشش اطرافيان، دين و مذهب و… از ديگر علل‌هاي موثر بر تغيير در ويژگي‌ها و نگرش‌هاي انسان (هويت) هستند.
سبک زندگي افراد يک جامعه تا حدودي شبيه به يکديگر است. اين گونه است که در يک جامعه با ويژگي‌هاي مشترک مکاني مقوله‌اي به نام عرف در جامعه پديده مي‌‌ايد. در واقع عرف بودن موضوعي بدين معناست که سبک زندگي و هويت افراد جامعه شباهت زيادي به يکديگر دارد.

نقش عوامل محيطي در هويت فردي و اجتماعي
هويت فردي ممکن است به طور غير مستقيم از والدين، همسالان و يا ساير الگو‌ها به فرد منتقل شود. کودکان براي تعريف خود به سراغ ديدگاه پدر و مادشان نسبت به خودشان مي‌روند. اگر والدين آن‌ها را بي ارزش بدانند، آن‌ها نيز خودشان را بي ارزش مي‌يابند. افرادي که خود را دوست داشتني مي‌بينند، اظهارات مثبت بيشتري نسبت به منفي‌ها در ذهنشان به ياد دارند.

هويت اجتماعي انسان بر پايه پنج مؤلفه تأثيرگذار، شکل مي‌گيرد:
عوامل جغرافيايي ـ اقليمي
عوامل سياسي و تاريخي

عوامل اقتصادي و معيشتي
عوامل فرهنگي 
مؤلفه‌هاي تربيتي
به طور کلي محيط بيشترين تاثير در شکل گيري و شکل پذيري هويت را خواهد داشت. 

تاثير اراده بر ويژگي‌هاي شخصيتي و نگرش
اراده يعني تعريف فعل خواستن توانستن است. يعني جوينده يابنده است. اما افراد بي اراده همانند گرد و غباري هستند که هر طرف که باد بوزد حرکت مي کنند و تحت تاثير شديد عوامل هستند. اما افراد با اراده خود نسيم ايجاد مي کنند و نقش هاي تاثير گذاري هم براي خود و هم براي جامعه خود دارند. بنابراين افرادي که با اراده و تصميم گيرنده هستند سبک زندگي را به دست دارند و خود مشخص کننده مسير حرکت زندگي و پيشرفت خود هستند.

به نظر شما کدام يک از عوامل (وراثت، محيط و اراده) تاثير بيشتري در شکل پذيري هويت دارد؟ 

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره