همشهري آنلاين/ همه ما دوست داريم روان‌مان را از چيزهاي آزاردهنده و بي‌مصرف پاک و ذهن‌مان را نو نوار کنيم. در اين مطلب ۸ توصيه‌ طلايي براي پاک کردن ذهن از افکار آزار دهنده آمده که مي‌تواند در اين زمينه کمک کننده باشد.

تجربه آرامش در زندگي‌هاي امروزي، هر روز سخت‌تر از گذشته مي‌شود و واقعيتي انکارناپذير است. البته يکسري رفتارهاي اشتباه هستند که مانند بنزين روي اين قضيه ريخته و باعث شعله‌ورتر شدن آن مي‌شوند. روح و رواني شاد و با آرامش قابل دستيابي است، اما در قدم اول بايد به پاکسازي آن مشغول شويم. احتمالا شما هم مثل من دوست داريد روح و روانتان را از چيزهاي آزاردهنده و بي‌مصرف پاک و ذهنتان را نونوار کنيد، اما چگونه؟

صبحتان را آشفته نکنيد
اگر صبح به محض بيدار شدن سراغ تلفن همراه‌تان برويد، به راحتي حتي قبل از اين که از رختخواب بيرون بياييد، ذهن‌تان مشغول خواهد شد. در برابر اين ميل و عادت نادرست مقاومت کنيد. شب‌ها هنگام خواب، تلفن همراه‌تان را هر جايي بگذاريد غير از اتاق خواب و با اين کار يک فضاي رواني امن براي خود درست کنيد. قبل از شستن دست و صورت و خوردن صبحانه، اجازه ندهيد اخبار حوادث و... فکرتان را آشفته و شلوغ کند.

افکار منفي‌تان را به چالش بکشيد
يکي از موضوعاتي که بايد حتما از شرش خلاص شويد، افکار منفي است. اين باورهاي غيرمنطقي ما را ترسو و منفعل و مضطرب و افسرده نگه مي‌دارند. شايد به نظرتان راحت نباشد لباس‌هايي را که طي يک سال گذشته از آن‌ها استفاده نکرده‌ايد، در کيسه‌اي جمع کنيد و به افراد نيازمند ببخشيد، اما بايد در برابر افکار بيهوده و منفي خود مقاومت کنيد و آن‌ها را به چالش بکشيد. گاهي واقعا لازم است در برابر افکار منفي‌تان بايستيد و بگوييد: «مهم نيست»

از انجام کارهاي مورد علاقه غافل نشويد
در مسيرهاي رفت و برگشت‌تان خبرهاي روز را رها کنيد و دنيا را به حال خودش بگذاريد. آيا شما مي‌توانيد وقتي در ترافيک مانده‌ايد جلوي بالا و پايين رفتن‌هاي بورس را بگيريد؟ پس به چيزهايي توجه کنيد که قادر به کنترل‌شان هستيد، مثلا به موسيقي دلخواه‌تان گوش دهيد يا کتاب مورد علاقه تان را بخوانيد. به طور کلي، حواستان باشد تا بيشتر به علايقتان بپردازيد.

عادت گشت‌زني در شبکه‌هاي مجازي را اصلاح کنيد
همه مي‌دانيم و بارها شنيده‌ايم که دنياي مجازي و رسانه‌هاي اجتماعي گوناگون همگي حواس پرت‌کن هستند و بخش باارزش و بزرگي از مغزمان را اشغال مي‌کنند. گفته مي‌شود يک فرد معمولي، تقريبا يک چهارم از روز خود را صرف بالا و پايين کردن صفحات شبکه‌هاي مجازي مي‌کند که هيچ ارتباطي هم با کار و حرفه او ندارند. حالا وقتش است که تمرکز ذهني‌تان را دوباره تنظيم کنيد؛ آيا واقعا بايد دقيقه‌هاي با ارزش‌تان را در فضاي‌مجازي تلف کنيد؟!

هر روز پياده‌روي کنيد
حتي يک پياده‌روي ۱۰ دقيقه‌اي هم براي سلامت مغز مفيد است. پياده‌روي به قسمت‌هاي مختلف مغز کمک مي‌کند تا بهتر با هم ارتباط برقرار کنند، قدرت تمرکز و حافظه را بالا مي‌برد و حتي مي‌تواند جريان خون به سمت مغز را افزايش بدهد. همچنين علاوه بر ورزش، تغذيه نيز براي سلامت و عملکرد مغز اهميت دارد، به ويژه غذاهاي سرشار از اسيدهاي چرب امگا ۳ و آنتي اکسيدان‌ها مانند سالمون، تخم مرغ، بلوبري و مغزها و البته قهوه، چاي سبز و شکلات تلخ.

تلفن همراه‌تان را خانه‌تکاني کنيد
هر اپليکيشني را که به دردتان نمي‌خورد و طي دو ماه گذشته از آن استفاده‌اي نکرده‌ايد از گوشي‌تان پاک کنيد. تمام شبکه‌هاي مجازي را که فقط باعث تضعيف اعتماد به نفس و برانگيخته شدن حس حسادت‌تان مي‌شود، پاک کنيد. نوتيفکيشن‌هاي بيهوده را خاموش کنيد. اين رايانه کوچک جيبي بايد ابزاري مفيد و بي‌نهايت کاربردي براي‌تان باشد که «شما» آن را کنترل مي‌کنيد، نه اين که رايانه شما را کنترل کند.

عادت‌هاي خوابتان را اصلاح کنيد
اگر مي‌خواهيد ذهن‌تان را پاک سازي کنيد، رعايت بهداشت خواب مطمئنا يکي از بهترين راه‌هاي آن است. خواب عميق کمک مي‌کند سموم از مغزتان دفع شوند. خواب براي عملکرد مغز در دفع ضايعات ضروري است و پژوهش‌ها نشان مي‌دهند هر چه خواب‌تان عميق‌تر باشد، بهتر است.

محيط زندگي‌تان را تميز و مرتب کنيد
درست است که در باره ذهن و مغز حرف مي‌زنيم، اما مطالعات نشان مي‌دهند بي‌نظمي و آشفتگي با افکار منفي، افسردگي، اضطراب و کمبود خواب ارتباط دارد و تميز و مرتب کردن محيط زندگي، همه اين عوارض را کاهش مي‌دهد، چون ذهن‌تان را نيز پاکسازي مي‌کند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar