بانو/ يکي از مسائلي که زوج‎هاي جوان را پس از ازدواج و ورود به زندگي جديد، نگران مي‌سازد، چاقي يا همان اضافه_وزن است. عوامل مختلفي از قبيل استرس و فشارهاي زندگي جديد، تغيير شرايط زندگي، استفاده از غذاهاي آماده به خصوص چند ماه اول زندگي و... در اين امر دخيل هستند. سعي کنيد با شرايط جديد کنار بياييد و عوامل ايجادکننده چاقي را رفع نماييد.

توصيه‎هايي براي پيشگيري از چاقي
• حجم مواد غذايي و کالري دريافتي از خوردن غذاها يکي از اين موارد است که بايد کنترل شود. همراهي زوجين در تمامي مسائل زندگي امري پسنديده است ولي غذاخوردن و حجم غذا استثناست زيرا آقايان به دليل فيزيولوژي و سوخت و ساز بيشتر بدنشان نياز به کالري بيشتري دارند اما خانم‎ها ميزان کالري کمتري نياز دارند و در صورت همراهي با همسرشان پس از مدتي تناسب_اندام خود را از دست داده و مجبورند از رژيم‎هاي غذايي سخت و طاقت فرسا کمک بگيرند.

• فرهنگ تعارف بيش از حد هم به معضل چاقي دامن مي‎زند. توانايي نه گفتن به پيشنهادات و تعارفات غذايي به کنترل_وزن کمک مي‎کند، اما متاسفانه بيشتر خانم‎ها خجالتي هستند و هر چه به آنها تعارف شود مي‎خورند و دوست ندارند به قول معروف دست ميزبان را رد کنند و موجبات ناراحتي آنها را فراهم نمايند.

• ورزش کنيد و تنبلي را کنار بگذاريد و سعي کنيد با توجه به فعاليت‎هاي بدني روزانه‎تان غذا بخوريد زيرا ممکن است همسر شما به خاطر کار سنگين بيرون نياز به دريافت کالري بيشتر داشته باشد بنابراين هر کدام حجم مناسبي از غذا دريافت کنيد.

• سعي کنيد در بيرون از منزل يا پاي تلويزيون از خوردن تنقلات و فست فود خودداري کنيد و به جاي آن از ميان وعده‎هاي سالم نظير ميوه‎ها و... استفاده کنيد. از مواد مغذي‎تر اما کم کالري‎تر استفاده کنيد. دفعات رفتن به رستوران را کاهش دهيد.

• مدت زمان نشستن پاي تلويزيون را کم کنيد. يکي از عادات بدي که خانم‎ها به خصوص خانم‎هاي خانه‎دار گرفتار آن مي‎شوند، انتخاب تماشاي تلويزيون به عنوان سرگرمي است که نتيجه‎اي جز تنبلي و چاقي دربرندارد. سرگرمي‎هاي ديگر مثل استفاده از کلاس‎هاي متنوع آموزشي، ورزش، پارک رفتن با دوستان و... را جايگزين کنيد.

• خوردن نوشيدني‎هاي گازدار و انرژي‎زا و شيريني‎جات را کاهش دهيد. فرهنگ استفاده از آب و دوغ را در خانواده جديدتان جا بياندازيد.

• غذا را در بشقاب سرو کنيد و از خوردن غذا در ديس خودداري کنيد، از ظروف کوچک و مسطح (گود نباشد) براي غذا خوردن استفاده کنيد. قبل از اينکه کسي براي شما غذا بکشد خودتان اين کار را انجام دهيد.

• سعي کنيد يخچال خانه هميشه پر باشد تا به علت نبود مواد غذايي در خانه مجبور به سفارش غذا از بيرون نشويد. اگر گاهي به علت مشغله قادر به طبخ غذا در منزل نبوديد، غذا را از رستوران‎هاي سالم و سنتي که امروزه رواج يافته‎اند و سلامت مواد غذايي و طبخ غذا را در نظر مي‎گيرند، سفارش دهيد.

• زماني را براي فعاليت‏هاي ورزشي دو نفره (رفتن به کوه، پياده‎روي و...) با همسرتان اختصاص دهيد.

بارعايت نکاتي ساده و فرهنگ‎سازي صحيح غذايي، سلامت خود را تضمين نماييد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar