همکارانم آداب معاشرت بلد نیستند!
خراسان/ خانمي هستم که در محيط کارم با مردها برخورد دارم. مشکلي که من دارم اين است که مردان همکارم، ادب را رعايت نمي کنند و آداب معاشرت بلد نيستند؛ براي مثال برخي از آن ها که مدام جلوي چشمم هستند، در طول روز بارها انگشتشان را در بيني مي کنند و کارهايي مانند اين... واقعا ديگر نمي توانم تحمل کنم، چطور بايد اين مسئله را حل کنم؟
پاسخ
دوست عزيز، محيط کار و همکاران از جمله عوامل تاثيرگذار بر کيفيت زندگي و سلامت روان مي باشند، با توجه به اين که مدت طولاني از روز را در محيط کار به سر مي بريم و گاهي حتي بيشتر از اعضاي خانواده با همکاران در ارتباط هستيم، در صورتي که مشکلي در محيط کار وجود داشته باشد، مي تواند کيفيت زندگي ما را به طور جدي تحت تاثير قرار دهد. زماني که مجبور به بودن با افرادي هستيد که آداب معاشرت را رعايت نمي کنند، دو گزينه در برابر شما وجود دارد:
تغيير محيط تا حدي که در اختيار شماست، به عبارتي سعي کنيد اتاق کار خود را تغيير دهيد، مکان ميز کارتان يا حتي جهت صندلي که روي آن مي نشينيد را عوض کنيد تا اين افراد کمتر در زاويه ديد شما قرار گيرند. اگر اين کار موثر واقع نمي شود، در صورتي که رئيس تان انعطاف پذيري کافي براي شنيدن حرف هاي شما را دارد با ايشان صحبت و مطرح کنيد که از بودن با اين افراد در يک اتاق راحت نيستيد تا در صورت امکان، اتاق کار شما را تغيير دهند. در غير اين صورت، اگر در ميان همکاران شما فردي منطقي و قابل اعتماد وجود دارد که بتواند در نقش واسطه عمل کند و به اين افراد درباره رفتار ناشايست شان تذکر بدهد، با او صحبت کنيد.
گزينه ديگري که در اين جا مطرح است، زماني است که محيط تان به هيچ عنوان امکان تغيير شرايط را برايتان فراهم نکند، در اين صورت بهتر است بر رفتار خودتان متمرکز شويد:
سعي کنيد بسيار مبادي آداب و رسمي رفتار کنيد.
زماني که همکارانتان رفتارهاي ناشايست را انجام مي دهند، مدتي از اتاق بيرون برويد يا به آنها توجهي نکنيد.
حساس شدن به افرادي که مدام با آن ها سروکار داريد و رفتارهايي که آن ها انجام مي دهند، تحمل شرايط را برايتان دشوارتر مي کند و باعث
مي شود بر ويژگي هاي منفي آن ها متمرکز شويد و آن ها را سراپا منفي ارزيابي کنيد، افرادي که تحت هيچ شرايطي نمي توان با آن ها کنار آمد! سعي کنيد زماني که وقت آزاد داريد در مکاني بيرون از محل کارتان، ترجيحا زماني که به مدت چند روز از محل کارتان دور هستيد، به تک تک همکاران خود فکر کنيد. فهرستي از صفات منفي و مثبت اين افراد براي خودتان تهيه و به صفات مثبت هم توجه کنيد! اين باعث مي شود حساسيت شما به رفتارهاي منفي اين افراد کاهش پيدا کند و بتوانيد آن ها را خاکستري ببينيد نه سياه يا سفيد. به اين ترتيب کنار آمدن با اين افراد برايتان راحت تر مي شود.