حامي هنر زندگي/ چرخ زندگي واژه اي است که زياد شنيده ايم. اما چقدر از مفهوم آن مي دانيم. براي حال بهتر و شادي زيستن نياز به توجه و رسيدگي به کليه ابعاد زندگي داريم. کساني که تمام انرژي خود را صرف يک حيطه از زندگي مي کنند، حال خوبي نخواهند داشت. زندگي کارآمد در راستاي تعادل است. در ادامه به چرخ زندگي و وجوه آن پرداخته شده است. 

چرخ زندگي چيست؟
آيا تاکنون به اين انديشيده ايد چقدر از زندگي راضي هستيد و چه چيزهايي در زندگي شما را خوشحال مي‌کند. برخي افراد مي‌گويند کار و پيشرفت و درآمد بالا براي ما کافي است. برخي‌ها زندگي را فقط تفريح و بازي مي‌دانند. عده‌اي فقط آن را در تحصيل مي بينند. ملاک خوشبختي براي هر کسي متفاوت است. براي يک نفر خانواده، براي ديگري گرفتن مدرک دکترا و براي برخي افراد سلامتي است. آنچه مهم است اين است که زندگي انسان موفق يک بعدي نيست.
کسي که بين جنبه هاي مختلف زندگي، کار، تحصيل، خانواده، سلامتي و ازدواج تعادل ايجاد مي کند مي تواند به احساس شادي برسد. براي اينکه به تعادل برسيد بايد بدانيد در کجا حرکت کنيد و چقدر با هدفتان فاصله داريد. چرخه زندگي به شما در اين زمينه کمک مي کند. الگوي چرخ زندگي به دايره اي گفته مي شود که به چند قسمت مساوي تقسيم شده است که هر يک از قسمت ها بپرسي يک بعد از زندگي مي پردازد.

چرخ زندگي يک تمرين عالي براي بنيان نهادن واقعيت کنوني و اولويت‌بندي هدف‌هاي شماست. چرخه زندگي راهي براي نگاه کردن به هر جنبه اي از زندگي تان است و ميزان کيفيت آن را تعيين مي‌کند. آنتوني رابينز مي گويد بسياري از مردم در حال ساخت زندگي هستند و زندگي خود را طراحي نمي‌کنند. اما براي اينکه بتوانيم زندگي خود را طراحي کنيد ابتدا بايد نقشه خود را از جايي که امروز هستيد ايجاد کنيد. چرخ زندگي نشان مي‌دهد چگونه با زندگي سازگاري داشته باشيد، در لحظه زندگي کنيد و شادي و موفقيت ايجاد کنيد.

ابعاد چرخ زندگي
کساني که از چرخه زندگي به درستي استفاده نمي‌کند زندگي کاريکاتوري خواهند داشت. آنان يک بعد زندگي را بسيار پرورش مي‌دهند و از جنبه هاي ديگر آن غافل مي شوند. اين افراد به تدريج دچار انواع بيماري هاي روحي- رواني و استرس و افسردگي خواهند شد. چرخ زندگي داراي هشت بعد است. براي زندگي سالم نياز است بين اين هشت جنبه تعادل برقرار باشد. اين هشت بعد موارد زير را در بر مي گيرد:

کسب و کار
مسائل مالي
سلامت
خانواده و دوستان
عشق و علاقه
توسعه فردي و معنويت
تفريح و سرگرمي
محيط زندگي


1-کسب و کار
اين قسمت مربوط به رضايت از جايگاه شغلي و پويايي در کار است. و اينکه شما چقدر از کارتان و حرفه تان در سازماني که هستيد رضايت داريد يا ارتباطتان را با همکاران و مشتريان چگونه مي بينيد.

2-مسائل مالي
چرخش مالي به اين مربوط مي‌شود که شما پس انداز به اندازه کافي داشته باشيد و بتوانيد با توجه به درآمد هاي خود خرج کنيد. کسي که مديريت مالي بهتري داشته باشد، قطعاً استرس‌هايش در زندگي کاهش خواهد يافت. پول هرچند آرامش نمي آورد اما آسايش را دارد. فردي که توجه به اين مسئله دارد مي داند مخارج و هزينه هايش در زندگي چقدر است و متناسب با آن پس انداز مي کند.

3-سلامتي
مقاله سلامتي مهمترين است آيا به فکر بيماري خود هستيم، براي رفع آن چه کارهايي کرده ايد. چقدر ورزش مي کنيد. آيا به چک اپ پزشکي مي رويد. رژيم غذايي مناسب تان چه چيزهايي است.

4-خانواده و دوستان
چقدر وقت صرف خانواده تان مي کنيد. آيا در کنار خانواده خود احساس غرور و افتخار مي کنيد. چقدر حس صميميت در خانواده داريد. در هفته چند بار با خانواده خود به تفريح مي رويد. چه فعاليت هاي مشترکي با خانواده تان انجام مي دهيد. کسي که زندگي سالمي دارد در کنار کار و شغلش به خانواده هم اهميت مي دهد.

5-عشق و علاقه
در کنار همسر خود آرامش داريد. براي او وقت مي گذاريد، چقدر رضايت زناشويي در زندگي خود رضايت داريد؟ اين بعد از چرخ زندگي در آرامش روح و روان ما بسيار موثر است.

6-تفريح و سرگرمي
مهم است که زمان هايي را به خود اختصاص دهيد و به روحتان بپردازيد. رفتن به مسافرت و يا گردش حمام روح انسان است که هر فردي به آن نياز دارد تا انرژي و آرامش خود را دوباره به دست آورد.

7-محيط زندگي در مبحث چرخ زندگي
محيط زندگي منظور شهر يا کشوري است که در آن زندگي مي کنيد. مهم است که شما نسبت به مکان زندگيتان احساس رضايت داشته باشيد و حال خوبي به شما بدهد.

8-توسعه فردي و معنويت
اين زندگي به اين معناست که روزانه کارهايي را براي يادگيري خود فراهم کنيد. در هر جنبه از زندگيتان دنبال يادگيري باشيد و اين بروزرساني را هميشه در خود ايجاد کنيد. سلامت روان و روح ما به اين بود از زندگي برمي گردد.  


 آزمون چرخ زندگي
به هر سوال از ۱ تا ۵ نمره دهيد. عدد يک کمترين ميزان تطبيق با واقعيت و عدد ۵ بيشترين ميزان تطبيق با واقعيت را در زندگي شما دارد. سپس اعداد را جمع کنيد و يادداشت کنيد.

1-چرخ زندگي | روابط عاطفي و خانوادگي
در هفته حداقل ۱۰ ساعت از وقتم را به طور کامل با خانواده ام مي گذرانم.
در هفته حداقل يک بار با دوستان دور هم جمع مي شويم.
هيچ کس در زندگيم وجود ندارد که او را کامل نبخشيده باشم.
به شکل جدي ذهنم درگير اين مسئله است که چطور همسر والدين يا دوست بهتري باشم.
واقعاً دنبال راه هايي هستم که دوستان و خانواده ام را در راه رسيدن به موفقيت پشتيباني کنم.
مسئوليت کامل تضادها و اختلاف هايي که در روابط هم به وجود مي آيند مي پذيرم. 
به کساني که با آنها زندگي مي کنم يا افرادي که با آنها کار مي کنم اعتماد دارم.
صد در صد با اشخاصي که با آنها کار و زندگي مي کنم صادق هستم.
برايم بسيار آسان است که با ديگران متعهد باشنم و به تعهد پايبند باشم.
تشخيص مي دهم چه زماني به کمک نياز دارم و به موقع درخواست کمک مي کنم.
2-وضعيت جسماني
من هر هفته سه بار تمرينات قدرتي انجام مي دهم.
من هر هفته سه بار تمرينات ورزشي هوايي انجام مي دهم.
من هر هفته سه بار تمرينات کششي يا يوگا انجام مي دهم.
در يک روز عادي بيش از يک ساعت تلويزيون تماشا نمي کنم.
من هر روز صبحانه ميل مي کنم.
هرگز غذاي آماده نمي خورم.
هر روز حداقل ۳۰ دقيقه از وقتم را بيرون از خانه سپري مي کنم.
هر شب ساعت ۸ خواب آرام دارم.
در روز بيش از يک نوشيدني کافئين دار نمي نوشم. 
در روز حداقل ۸ ليوان آب مي نوشم.
3- چرخ زندگي | کسب و کار
از روز قبل برنامه روزانه ام را طرح ريزي مي کنم.
اهداف مکتوب و سوال ها را در محل مشخصي نصب کرده و بازبيني مي کنم.
شغلم را دوست دارم و هر روز با اشتياق از خواب بيدار مي شود که به سر کار بروم و اين شغل را مناسب خود ميبينم. 
دائم از نظر کاري احساس موفقيت و رضايت مي‌کنم.
نقاط ضعف و قوت هم را در کار به خوبي مديريت مي کنم.
اگر برايم مقدور بود کارم را بدون دريافت حقوق انجام مي دادم.
هر روز به موقع نزد خانواده ام برمي گردم.
شغل کنوني من اين پتانسيل را دارد که نيازهاي مالي مرا در يک سال بعد تامين کند.
شغل اين حس را به من مي دهد. که انسان مهمي هستم و تغييري در زندگي ديگران به وجود مي آورم.
4-وضعيت مالي
براي درامدم نقشه هايي با جزئيات مشخص کشيدم و مي توانم آنها را عملي کنم.
سبد مالي حرفه‌اي و متنوع طراحي کردم.
در ماه حداقل ۱۰ درصد درآمدم را پس انداز مي کنم.
بدهي خاصي به کسي ندارم.
يک حساب ذخيره براي تامين هزينه هاي مالي شش ماه از زندگيم در بانک دارم و از آن برداشت نمي‌کنم.
احساس مي کنم نسبت به کاري که انجام مي دهم درآمد خوبي دارم و حقي از من اجحاف نمي‌شود.
وصيت نامه کامل و به روز دارم.
خودم را بيمه کردم و برنامه مالي دارم که اگر اتفاقي برايم رخ داد خانواده هم از آن استفاده کنند.
برنامه ريزي براي بازنشستگي با جزئيات دارم که با تمايلات و خواسته هاي بعد از بازنشستگي تطابق دارد.
با درامد خوب زندگي کرده و هرگز ولخرجي نکردم.
5- چرخ زندگي | مسائل معنوي
خودم را شخصي معتقد مي دانم.
هرروز حداقل ۲۰ دقيقه را به مراقبه و مديتيشن و تفکر درباره زندگي ام مي‌گذرانم.
ديگران مرا انساني معتقد مي دانند.
با منابع معنوي ام ارتباط دارم.
هر روز به اعتقادات معنوي فکر و درباره آنها مطالعه مي کنم.
هر روز به نيايش مي‌پردازم.
سعي مي‌کنم به ديگران درباره عقايد معنوي ام تعليم دهم.
طبق عقايد معنوي زندگي مي کنم.
دائم از معنويات کمک ميگيرم تا مشکلاتم را حل کنم.
دائم از معنويات کمک ميگيرم تا به ديگران کمک کنم.
6- ذهني
هر روز حداقل ۳۰ دقيقه مطالب آموزشي يا الهام بخش مطالعه مي کنم.
هر روز حداقل ۳۰ دقيقه به مطالب آموزشي گوش مي دهم.
اخبار مرتبط با حرف هم گوش مي دهم.
هر روز به دنبال اطلاعات آموزشي مرتبط با رشته کاري ام هستم.
هميشه به در خواست هايي که با ارزش هايم تطبيق ندارند نه مي گويم.
من يک مربي دارم و مي توانم به او اعتماد کنم.
تمام دوستان اثر مثبتي بر من دارند.
هيچگاه به شايعات توجه نميکنم.
هرروز اهدافم را بازبيني مي کنم.
هر روز آنچه بايد قدر دانشان باشم به ياد مي آورم.
7- چرخ زندگي و سبک زندگي
خارج از محيط کاري سرگرمي هايي دارم که حداقل سه بار در هفته به آنها پرداخته و لذت ميبرم.
حداقل دو بار در ماه در رخدادهاي فرهنگي مانند تئاتر و... شرکت مي کنم.
حداقل يک بار در سال به تعطيلات مي روم.
هر چقدر بخواهند مي توانم با دوست صميمي خود وقت بگذرانم.
هرچقدر بخواهم مي‌توانم با خانواده وقت بگذرانم.
دائم دنبال ماجراجويي هستم و تجارب جديد کسب مي کنم.
احساس مي کنم در روز براي انجام دادن کارهايي که بايد اقدام کنم و کارهايي که دوست دارم انجام بدهم زمان کافي دارم.
هر روز به بهترين شکل ممکن سپري مي‌کنم.
هر روز زماني را به روياپردازي اختصاص مي دهم.
هميشه و هر روز در زمان حال زندگي مي کنم.
  نکات چرخ زندگي
تعادل و توازن ميان بين اين ۸ بعد زندگي تان بسيار اهميت دارد.  کسي که سلامت روان و زندگي باکيفيت تري مي خواهد بهتر است به تمام وجودش توجه کند. تمرکز بر يک قسمت و غفلت از جنبه هاي ديگر به تدريج باعث فرسايش انسان مي شود. مثلاً کسي که فقط به کار و تحصيل اهميت مي دهد و به نيازهاي روحش توجهي نمي‌کند به مرور زمان ممکن است به بيماري‌هاي روان تني مختلفي دچار شود.
اگر در اين زمينه کمبودهايي داريد نااميد نشويد. شما اکنون با سنجش اين هشت بعد زندگيتان مي توانيد تغيير را شروع کنيد. اما بدانيد که ممکن است کمي زمان ببرد.
بهتر است تمرين ها را هر روز انجام دهيد و در آخر هفته خودتان را ارزيابي کنيد که از کدام بعد زندگيتان غفلت کرده ايد تا آن را جبران کنيد. اين تمرين ها خودآگاهي شما را افزايش مي‌دهد و علاوه بر اين به روحيه شما هم شادابي مي دهد.
توجه به ابعاد چرخ زندگي به تدريج حس عزت نفس و اعتماد به نفس شما را هم بالاتر مي برد. کسي که به دنبال افزايش ارتباط با دوستان و خانواده و هوش معنوي اش باشد، احساس رضايت بيشتري هم در زندگي پيدا خواهد کرد. 
براي خود اهداف کوتاه مدت بچينيد و زمان آنها را مشخص کنيد.
اگر تاکنون زمان هاي زيادي را هم به حالت هدر داده ايد و به هدف خاصي نرسيديد، از حالا به بعد تمرکز خود را براي زمان حال بگذاريد و گذشته ها را رها کنيد.
اين را بدانيد سنگ بزرگ نشانه نزدن است. پس آهسته اما پيوسته حرکت کنيد.
 سخن آخر در باب چرخ زندگي
در اين مقاله متوجه سبک زندگي و ابعاد آن شده ايد همه ما در زندگي کاستي‌هايي داشته ايم و به خودمان و نيازهاي روحمان توجه نکرده‌ايم. بنابراين بهتر است قدم هايي برداريد و سبک زندگي خود را تغيير دهيد. گاهي مسائل و دغدغه هاي ما اجازه رها کردن برخي کارها را به ما نمي دهد. تغيير ناگهاني رخ نمي افتد و نياز به برنامه ريزي داريد. در راستاي اين موضوع مي توانيد از مشاوران و روانشناسان در اين مورد کمک بگيريد.
 نويسنده : دکتر فرزاد طباطبايي

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar