بيتوته/ آيا مادر بيش از حد احساسي و شکننده اي هستيد؟ همه ما به عنوان يک مادر دوست داريم که به فرزندانمان رسيدگي کنيم و براي آن ها هيچ چيزي کم نگذاريم اما گاهي اوقات بعضي از مادران هستند که خودشان را فراموش مي کنند و بيش از حد به دنبال انجام کار هاي فداکارانه در حق فرزندشان هستند.

گاهي اوقات اين رفتار به نفع فرزندشان مي شود اما اين مادران به خودشان آسيب وارد مي کنند و شايد از نگاه فرزندانشان احترام کافي را نداشته باشند. به نظر شما چه راهکار هايي هست که از طريق آنها ياد بگيريم مادر بيش از حد احساسي و شکننده نباشيم؟

ساده ترين روش هاي پيشنهادي کارشناسان را در اين بخش براي رسيدن به اين مسئله مهم ميتوانيد بخوانيد.

از خودتان مراقبت کنيد
آيا تا به حال به اين فکر کرده ايد که شب ها چقدر مي خوابيد؟ آيا غذاي خوب مي خوريد؟ آيا به طور منظم ورزش مي کنيد؟ اگر پاسخ شما به اين سوالات منفي است، يعني شما بمب عاطفه مادرانه هستيد و خودتان را فراموش کرده ايد. شما بيش از حد خودتان را خسته مي کنيد و به همه فرزندانتان سرويس مي دهيد.

از هيکل و قيافه افتاده ايد، احساس خوبي در مورد خودتان نداريد و سرگرمي برايتان معنايي ندارد. شما نبايد کسي باشيد که مدام به خاطر اينکه چيزي کم و کسر است، عذرخواهي مي کند. نبايد به خاطر خسته بودن از ديگران عذرخواهي کنيد ؛ پس سعي کنيد اول از همه به جسم خودتان رسيدگي کنيد تا روح و رفتارتان هم بهبود پيدا کند.

تا شماره 10 بشماريد
در جامعه امروزي همه افراد مخصوصا خانم ها بايد ياد بگيرند که با خودشان صحبت کرده و اين صحبت ها را با صداي بلند بيان کنند. اين که ما زبانمان را محدود مي کنيم، باعث مي شود که از خيلي چيز ها عقب بمانيم.

يکي از روش هاي موثر اين است که با خودتان با صداي بلند صحبت کنيد و جملات خوب بيان کنيد. همچنين مي توانيد از عدد يک تا ده بشماريد ؛ شمردن تا عدد 10 به شما يادآوري مي کند که بايد به خود بيشتر فکر کنيد.

گله و شکايت را کنار بگذاريد
همه ما با شرايطي در زندگي مواجه مي شويم که دلمان مي خواهد از آن ها گله و شکايت کنيم اما اگر مدام در حال انجام اين کار هستيد و هميشه نيمه خالي ليوان را مي بينيد، احتمالاً ديگران شما را يک انسان غر غرو مي شناسند.

بايد سعي کنيد کاملا برعکس عمل کنيد؛ يعني به خاطر چيز هاي خوبي که در زندگي داريد، خداوند را شاکر باشيد. اگر عادت به غر زدن و ناله و شکايت داريد، سعي کنيد روي چيز هايي تمرکز کنيد که بابت شان سپاسگزار هستيد.

به افکار خود دقت کنيد
ممکن است که اين احساساتي شدن بيش از حد، چند وقت يک بار براي شما رخ بدهد که علت آن هم فرضيات غلط، افکار منفي و واکنش شديد به بعضي از چيز ها است. شما بايد سعي کنيد روي افکارتان تسلط داشته باشيد و اجازه ندهيد که بيش از حد روي چيز هاي منفي متمرکز شود.

برنامه ريزي هاي خود را کمي سبک تر کنيد
بايد محدوديت هايي داشته باشيد. هنگامي که از خواب صبحگاهي بيدار مي شويد، به خودتان فکر مي کنيد که ايا امروز مي توانيد کاري انجام دهيد؟ احتمالاً بدن و ذهن تان به شما مي گويند که امروز بايد کمي آهسته تر عمل کنيد، کمي استراحت کنيد و چيز هايي را از برنامه خود حذف کنيد.

قرار نيست براي انجام دادن کار ها عجله داشته باشيد و خودتان را آزار دهيد. پس سعي کنيد در برنامه ريزي هايي که انجام مي دهيد، منعطف باشيد و بيش از حد خودتان را آزار ندهيد.

غيبت کردن را فراموش کنيد
هيچ راهي سريع تر از بيرون آمدن از اين روش رفتاري غلط وجود ندارد ، جز اين که غيبت کردن را براي هميشه کنار بگذاريد و سعي کنيد شجاعت تغيير رفتار را در خودتان به وجود بياوريد.

قطعاً زماني که ذهن خود را مثبت کنيد، تمايل کم تري به حرف زدن راجع به ديگران پيدا مي کنيد و همچنين مي توانيد اين را به دوستان تان هم تذکر دهيد. بعد از مدتي احساس بهتري نسبت به خودتان پيدا خواهيد کرد.

فضا يا منبع را بشناسيد
گاهي اوقات ما به دليل اطلاعات کمي که داريم، درگير مشکلات مي شويم و سعي نمي کنيم که خودمان را ارتقا دهيم. هميشه ما همه جنبه ها را نمي دانيم، بلکه بايد سعي کنيم نگاه کلي نسبت به مسائل داشته باشيم و اطلاعات و آگاهي خود را بالا ببريم.

اگر بدانيم که ريشه مشکلات از کجاست و ما چه اقدامي براي آن انجام داده ايم، پس مي توانيم رفتار موثرتري داشته باشيم، بدون اين که خودمان آزار ببينيم.

طرز فکر خود را اصلاح کنيد
هنگامي که از حجم زياد کار هاي خانه خسته مي شويد، از خودتان بپرسيد که به چه حقيقت هايي در مورد خداوند باور داريد. در واقع بايد روي حقايق تمرکز کنيد، نه روي احساسات تان.

هنگامي که اجازه مي دهيم احساساتمان ما را راهنمايي کند، وارد يک تونل تاريک از نااميدي مي شويم. پس بايد تمرکز خود را روي حقايق بگذاريم تا جهت مستقيم را در پيش بگيريم و در مسير گم نشويم.

اين چند مورد به ظاهر ساده، تاثير فوق العاده اي در شما ايجاد خواهد کرد فقط کافيست امتحان کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar