چه کنیم تا فرزندان در کلاس های آنلاین بازیگوشی نکنند؟
ايسنا/ يک روانشناس با اشاره به بازيگوشي و بي توجهي دانش آموزان در کلاسهاي مجازي، گفت: بعضا برخي والدين ميگويند وقتي آموزشها آنلاين هست ديگر نيازي به تهيه اقلام مورد نياز آموزش اعم از دفتر و لوازم تحرير نيست، در حالي که همين نگرش والدين و کم اهميت دانستن آموزش آنلاين باعث ميشود فرزندان نيز نسبت به آموزش مجازي بيتوجه شده و آن را سبک بشمارند.
در آستانه بازگشايي مدارس و با اشاره به گله برخي والدين نسبت به جدي نگرفتن آموزش آنلاين توسط فرزندان، اظهار کرد: والدين بايد تمام اقداماتي که براي شروع سال تحصيلي حضوري در سالهاي قبل اعم از تهيه دفتر و لوازم تحرير و... انجام ميدادند را در شروع سال تحصيلي آنلاين نيز با همان اهميت و حساسيت انجام دهند. والدين بايد آموزش آنلاين را جدي گرفته و با همان توجهي که نسبت به آموزش حضوري فرزندان داشتند، وسايل مورد نياز براي آموزش آنلاين را تهيه کنند تا فرزندان متوجه شوند تفاوتي ميان آموزش آنلاين و حضوري وجود ندارد.
اين روانشناس در ادامه با اشاره به تقلب دانش آموزان در کلاسهاي آنلاين و به خطر افتادن سواد دانش آموزان، افزود: والدين بايد اهميت آموزش آنلاين را براي فرزندان خود توضيح دهند. حتي مدارس ميتوانند پيش از شروع رسمي سال تحصيلي جلساتي تحت عنوان مزايا و معايب کلاسهاي آنلاين برگزار کنند و راهکارهايي براي کنار آمدن دانش آموزان با اين نوع آموزش ارايه دهند.
طلوعي با بيان اينکه بي شک به دليل تازگي تدريس آنلاين براي دانش آموزان که اکنون دو سال است آن را تجربه ميکنند بسياري از دانش آموزان به تدريس آنلاين به عنوان فرصتي براي فرار از درس نگاه ميکنند، با تاکيد به اهميت استراحت ميان کلاسهاي آنلاين در فهم بهتر مطالب درسي، تصريح کرد: استراحت ميان کلاسهاي آنلاين از جمله موارد ضروري محسوب ميشود چراکه در حين آموزش ارتباطي ميان دانش آموزان و تنوعي که در کلاسهاي حضوري شاهد آن بوديم وجود ندارد و از اين رو استراحت برايشان ضروري است. از سوي ديگر به دليل نگاه دائم چشمها بر صفحه مانيتور گوشي يا تبلت چشم دانش آموزان نيز به سرعت خسته ميشود و براي جلوگيري از آن لازم است استراحتي ميان کلاسهاي آنلاين وجود داشته باشد.
اين روانشناس با اشاره به تغيير و تحولاتي که در عرصه آموزش ايجاد شده است و با تاکيد بر لزوم استفاده از تکنولوژيهاي نوين در عرصه آموزش، تلفن همراه را يکي از اصلي ترين عناصر آموزش مجازي دانست و درباره چگونگي ميزان ساعاتي که فرزندان ميتوانند از تلفن همراه استفاده کنند، توضيح داد: والدين بايد در مورد اينکه چه ساعت هايي گوشي تلفن همراه را براي آموزش در اختيار فرزندان خود قرار دهند و چه ساعاتي آن را از فرزند خود بگيرند برنامهاي داشته باشند و آن را جزء قوانين خانه خود لحاظ کنند. والدين ميتوانند هنگام وابستگي شديد فرزندان به تلفن همراه محدوديت هاي صحيحي براي ميزان استفاده فرزندان از تلفن همراه در نظر بگيرند.
وي با ذکر مثالي ادامه داد: براي مثال والدين ميتوانند يک روز در هفته را براي تمام اعضاي خانواده به روز بدون تلفن همراه اختصاص دهند و با انجام فعاليتهاي سرگرم کننده خانوادگي به کودک و نوجوان يادآوري کنند که بدون تلفن همراه هم ميتوان از لحظات لذت برد. يا اينکه در هنگام افت تحصيلي فرزند، از تلفن همراه به عنوان ابزاري براي کسب نمره خوب در دروس مدرسه استفاده کنند تا فرزند در صورت موفقيت در دروس خود بتواند ساعات بيشتري از تلفن همراه استفاده کند.
اين روانشناس در عين حال اين را هم گفت که والدين براي جلوگيري از وابستگي شديد کودکان و نوجوانان به تلفن همراه ميتوانند قانوني در خانه خود اعمال کنند که به واسطه آن پس از ساعت معيني از شب، استفاده از تلفن همراه ممنوع باشد.
طلوعي در پايان سخنان خود با اشاره به شروع سال تحصيلي جديد و لزوم خواب به موقع دانش آموزان به ويژه دانش آموزان مقطع ابتدايي و کلاس اولي، تاکيد کرد: زمان خواب براي کودکان به معناي زمان تنهايي، سکوت، تاريکي و بيتحرکي است و از اين رو با روشهاي مختلف مثل گرسنگي، رفتن به دستشويي و.. سعي در به تعويق انداختن زمان خواب دارند. بنابراين والدين بايد معناي خواب را با روشن کردن چراغ خواب، خواندن قصه پيش از خواب و... براي کودک تغيير دهند. همچنين سعي کنند فرزندشان يک ساعت پيش از خوابيدن تلويزيون تماشا نکند و بازي کامپيوتري انجام ندهد تا سطح هيجاناتش کاهش يابد.