اعتماد/ غذا نخوردن رفتاری عادی در کودکان است، اما این قضیه باعث ایجاد استرس و اضطراب در والدین می‌شود. امتناع کودک از خوردن غذای مقوی‌ای که شما پخته‌اید ممکن است به راحتی منجر به بروز حس سرخوردگی و ناامیدی در شما شود.

 
 به نقل از The conversation نوشت: بعضی از کودکان از خوردن غذا اجتناب می‌کنند و والدین با راهکارهای متنوع سعی در خوراندن غذا به آنها دارند. غذا نخوردن کودکان در واقع یکی از جنبه‌های عادی زندگی است که والدین می‌توانند بر آن کنترل داشته باشند. کودک شما با امتناع از غذا خوردن حس استقلال را در خود تقویت می‌کند. با راهکارهای ساده پیش رو می‌توانید به بهبود غذا خوردن کودک خود کمک کنید.

اجازه دهید کودک در آماده‌سازی و تهیه غذا به شما کمک کند
تمام کارها را خودتان انجام ندهید. حس مشارکت را در کودک تقویت کنید و به کودک خود اجازه دهید که در طبخ غذا در آشپزخانه یا چیدن میز به شما کمک کند. این مشارکت ممکن است باعث ایجاد علاقه بیشتر کودک به صرف غذا شود و او را به چشیدن غذاهای جدید ترغیب کند. حتی کودکان خردسال می‌توانند در چیدن میز، پیمانه کردن، ترکیب مواد غذایی و شستن مواد مورد نیاز برای تهیه غذا به شما کمک کنند. مشارکت کودکان در فعالیت‌های مرتبط با غذا منجر به افزایش احساسات مثبت در کودکان، اطمینان بیشتر در انتخاب، خوردن غذاهای سالم و علاقه بیشتر به مصرف میوه و سبزیجات می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد مشارکت کودکان از این طریق می‌تواند بر اولویت غذایی، رفتار و عادات غذایی آنها تاثیر بگذارد.

مطمئن شوید که هنگام گرسنگی سر میز غذا حاضر می‌شوند
موضوعی بهتر از گرسنگی نمی‌تواند کودک را به امتحان کردن غذاهایی که دوست ندارد ترغیب کند. شما باید شرایط را به گونه‌ای فراهم کنید تا کودک هنگامی که گرسنه می‌شود خودش به سمت غذا بیاید. کودکان تنها زمانی که گرسنه هستند دوست دارند غذا بخورند. اگر کودک شما گرسنه نیست، او را مجبور به خوردن غذا یا تنقلات نکنید. به طور مداوم روزانه سه وعده غذا و سه میان‌وعده (مثلاً هر ۲ تا سه ساعت) فراهم کنید و برنامه روزانه داشته باشید. میان‌وعده نباید به وعده غذای اصلی نزدیک باشد.


تمام وسایل هوشمند را خاموش کنید
نگاه کردن به تبلت، تلفن همراه و تلویزیون هنگام غذا خوردن ممکن است علاقه کودک را به غذا کم کند. هنگام غذا خوردن باید تمام صفحات نمایشی را خاموش کنید و رسم غذا خوردن کنار خانواده را نهادینه کنید. قسمت زیادی از گفت‌وگوهای خانوادگی و تعامل مثبت اعضای خانواده سر میز غذا صورت می‌گیرد. این کار باعث بروز عادات غذایی سالم، ایجاد محیط تغذیه‌ای مثبت و تشویق کودکان به غذا خوردن می‌شود. خوردن وعده‌های غذایی کنار اعضای خانواده هم برای کودکان و هم برای نوجوانان مهم است. بنابراین این عادت سالم را از امروز شروع کنید.


اجازه دهید کودک خودش تصمیم بگیرد که چه مقدار غذا بخورد
گاهی اجبار کودک به خوردن تمام محتویات بشقابش وسوسه‌انگیز است. هنگامی که کودک می‌تواند خودش غذا بخورد به نشانه‌های طبیعی احساس سیری و گرسنگی نیز واکنش بهتری نشان می‌دهد. بنابراین به جای اجبار و فشار آوردن به کودک برای خوردن مقدار معینی غذا از راهکار «والدین فراهم می‌کنند، کودکان تصمیم می‌گیرند» استفاده کنید؛ به این معنی که شما غذا را برای کودک آماده می‌کنید و به او اجازه می‌دهید که از توانایی ذاتی خود برای تنظیم اشتهایش استفاده کند و تصمیم بگیرد چه مقدار غذا بخورد.

در غذا خوردن کودک از تنبیه و پاداش استفاده نکنید
به کار بردن روش‌هایی مانند تهدید، تنبیه یا تعیین پاداش برای تشویق کودک به غذا خوردن شیوه مناسبی نیست. استفاده از این روش‌ها به مقاومت بیشتر کودک می‌انجامد. با کودک سر غذا خوردن معامله نکنید. این کار به آنها می‌آموزد که در انجام کارهای دیگر نیز معامله کنند و منتظر پاداش باشند؛ مثلاً از گفتن جملاتی از قبیل «اگر سه قاشق دیگر غذا بخوری به تو دسر می‌دهم» بپرهیزید. 

صبور باشید و آرامش خودتان را حفظ کنید
تحت فشار قرار دادن کودکان یا تشویق آنها به خوردن شیوه‌ای است که اغلب والدین از آن استفاده می‌کنند، اما استفاده از چنین شیوه‌هایی برای بهبود وضع تغذیه‌ای کودک موثر نیست و می‌تواند منجر به بدغذایی او شود. هنگامی که کودکان برای غذا خوردن تحت فشار قرار گیرند و دچار استرس شوند به درستی غذا نمی‌خورند. اگر کودک شما از خوردن امتناع می‌کند یا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه چیزی نمی‌خورد، با آرامش غذا را از جلوی او بردارید.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar