خراسان/دختری ۱۳ ساله هستم. هرگاه برای خواندن مطلبی سر صف مدرسه می روم، تپش قلب شدید می گیرم. حتی وقتی برای حل سوالی که پاسخش را می دانم به پای تخته می روم پایم می لرزد. هرچه نفس عمیق می کشم فایده ای ندارد. چه کنم؟

پاسخ مشاور:

خواهر گرامی، توجه داشته باشید که امروزه نگرانی و اضطراب، قسمتی از زندگی ما شده است و نمی توان گفت اضطراب مضر است چراکه گاهی همین اضطراب باعث ایجاد انگیزه و امید در ما می شود اما اگر زیاد به آن بها داده شود، تبدیل به مهمانی می شود که قصد رفتن ندارد و مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

اضطراب بیش از حد طبیعی نیست

افزایش نگرانی و اضطراب به حدی که بر زندگی روزمره شما تسلط یابد، پدیده ای طبیعی نیست. این که خواندن هر مطلبی سر صف مدرسه یا رفتن پای تخته باعث تپش قلب شدید و لرزش پای تان می شود، به احتمال زیاد نشان دهنده اضطراب کنترل نشده در شما است. البته گاهی این اضطراب شدید ممکن است به علت بیماری های دیگر از جمله افسردگی، احساس حقارت نفس یا عوامل و محرک های فیزیکی یا احساسی هم باشد که با برطرف شدن عوامل ایجاد آن، اضطراب نیز از بین می رود.

باور کنید اضطراب تان قابل کنترل است

گفته اید هرچه نفس عمیق می کشم، در کنترل اضطراب بی فایده است؛ هرچند به احتمال زیاد، این راهکار شما بی فایده نیست اما نباید توقع داشته باشید که این راه حل کاملا اضطراب شما را از بین ببرد. با این حال، بعد از آشنایی با علایم اضطراب به دنبال راهکارهای کنترل بهتر و اصولی تر اضطراب تان باشید فقط باور داشته باشید که این راهکارها به شما کمک می کند چراکه در غیر این صورت، شما تصور خواهید کرد توان کنترل اضطراب تان را ندارید.

آشنایی با علایم اضطراب

علایم اضطراب به شما کمک می کند تا از مشکل خود مطمئن شوید و به دنبال راه حل ها برای کنترل آن باشید. لرزش و گرفتگی عضلات یا پرش عضلات، احساس گرفتگی یا پری در ناحیه گلو یا قفسه سینه، نفس تنگی و افزایش ضربان قلب، سبکی سر یا گیجی، عرق سرد و دستان مرطوب، دردهای عضلانی، خستگی مفرط، مشکلات خواب، نداشتن احساس راحتی و نگرانی بی دلیل و بیش از حد از نشانه های اضطراب کنترل نشده است.

راهکارهای کنترل اضطراب

*انجام ورزش های روزانه می تواند بسیار کمک کننده باشد. حتی یک پیاده روی کوتاه اطراف خانه تان می تواند شما را آرام نگه دارد.

*ابتدا ارتباط ترس و اضطراب خود را با موقعیت های خاص بشناسید و قبول کنید که شما دچار این اضطراب هستید و برای مواجهه با این موقعیت ها برنامه ریزی کنید. برای مثال اگر شما، بیشتر مواقع در خصوص مسائل تحصیلی اضطراب دارید، یک برنامه ریزی درسی طراحی کنید تا اضطراب تان کنترل شود. همچنین تغییراتی در شرایط اضطراب آور ایجاد کنید تا احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

*فکر خود را مشغول مسائل مثبت و غیر اضطراب زا کنید. تصور این که شما، فردی مضطرب هستید باعث می شود توان کمتری برای مقابله با آن داشته باشید.

*برای لذت بردن از زندگی و افزایش ارتباط های اجتماعی تان برنامه ریزی کنید. به طور مثال، دیدن یک فیلم کمدی، پیاده روی یا کوهنوردی می تواند به شما در کنترل اضطراب کمک کند.

*برای هر روزتان برنامه ریزی داشته باشید. داشتن کار بیش از حد یا بی کار بودن در طول روز می تواند به اضطراب شما بیفزاید. همچنین علایم اضطرابی خود را یادداشت کنید و گاهی به دوست صمیمی خود آن ها را بگویید. برخی مواقع گفت وگو با یک دوست از اضطراب شما می کاهد.

*روحیه بالا و خوبی برای کنترل اضطراب داشته باشید. روحیه خوب، درمان بیماری را تسریع می کند و تلقین های منفی، انسان را بیمار می سازد. ذهنیت مثبت، دید مثبت و تفکر مثبت می تواند راهگشای انسان در دستیابی به سعادت، سلامت و موفقیت باشد.

نویسنده: نسیم احمدی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar