خراسان/ شش سال از زندگی مشترک مان می گذرد و از همسرم خیلی راضی هستم. فقط زمان هایی که بچه سه ساله مان مریض است، خیلی استرسی و کلاً زندگی مان مختل می شود. واقعاً بی حوصله می شود و امید به زندگی اش به صفر می رسد. چطور این نگرش او را تغییر دهم؟ این بیماری ها معمولاً یا سرماخوردگی است یا یک ویروس. با خوب شدن بچه هم مثل قبل دوباره با نشاط می شود.
 پاسخ مشاور:
با سلام خدمت شما مخاطب گرامی؛ ابتدا باید بگوییم نگرانی مادر در برخی موارد طبیعی تلقی می شود اما در مواردی که مادر به صورت اغراق شده دچار ترس و اضطراب است یعنی به طور مثال وقتی دوست ندارد کوچک ترین مشکلی برای فرزندش به وجود بیاید، این موضوع طبیعی نیست.
   رفتارهای همسرتان وسواسی است
این نوع از مادران در واقع همان افرادی هستند که در آینده هم اجازه نمی دهند فرزندشان به مهد کودک برود زیرا می ترسند مریض شود یا بلایی سرش بیاید. در واقع مریضی بهانه است و دور شدن از کودک حتی با فاصله اندک، آن ها را بسیار نگران می کند. معمولا این گونه مادران حاضر نیستند بپذیرند رفتارشان کمی وسواسی و نگرانی بی حدشان مشکل ساز است و مدام توجیهی برای تبرئه کردن خود دارند و همیشه در یک حالت ناامنی و ترس به سر می برند. همان طور که در پیام تان به این مطلب اشاره کردید، زمانی این گونه مادران احساس آرامش و امنیت می کنند که با تمام وجود و هوش و حواس مراقب فرزندشان باشند. احتمالا منشأ این نوع نگرانی اغراق آمیز پیش از تولد فرزند در وجود همسرتان بوده و امروز خود را به این صورت نشان می دهد. در ادامه به شما مخاطب گرامی راه هایی را برای غلبه بر نگرانی، اضطراب و حس مالکیتی که این گونه در همسرتان شکل گرفته است، پیشنهاد می کنیم.
   نگرانی های همسرتان را ریشه یابی کنید
با کمک یک روان شناس متخصص و در میان گذاشتن این موضوع با وی، نگرانی های همسرتان را ریشه یابی کنید و با دریافت آموزش های لازم هیجاناتش را تحت کنترل درآورید و بر نگرانی و اضطراب همسرتان به راحتی غلبه کنید چون در واقع این هیجانات منفی ناخواسته به فرزندتان هم منتقل خواهد شد.
   افکار منفی را از ذهن همسرتان دور کنید
به خاطر داشته باشید حمایت کننده اصلی در این راه خود شما هستید. سعی کنید راه های غلبه بر استرس را بیاموزید و با تکرار و تمرین افکار منفی را از ذهن همسرتان دور کنید. همچنین نگرش او را درباره حمایت و نگهداری از فرزند عوض کنید. بهترین راه آن است که با لحن آرام و باتوجه به شرایط و روحیات همسرتان راه درست را به او توصیه کنید.
   موقعیت های تنش زا را بشناسید
نظم و سازمان دهی یک مهارت حیاتی در هر کاری است. منظم و با برنامه بودن کمک بزرگی به همسرتان خواهدکرد که در شرایط تنش زا دچار استرس نشود و زندگی خود را مختل نکند. پیشنهاد می شود با کمک همدیگر برنامه ای را شامل پیش بینی موقعیت های تنش زا، فهرست کردن نیازها و هر کار دیگری که قبل از شروع باید برای آن اولویت بندی و نیازسنجی کرد، تهیه و استرس همسرتان را به این صورت کنترل کنید. کارهای روزمره منزل را برای او بنویسید و زمان بندی کنید و خودتان هم به او کمک کنید. مطمئن باشید برنامه ریزی و سازمان دهی در زندگی کار پیچیده ای نیست و به راحتی می توان همه کارها را اولویت بندی و مدیریت کرد تا در هر موقعیت تنش زا دچار استرس شدید نشود.
   بیشتر مراقب همسرتان باشید
اگر همسر شما از نظر روحی و جسمی در بهترین وضعیت ممکن نباشد طبیعتاً تنش ها به راحتی در او تاثیر می گذارد. به او کمک کنید بیشتر از آن که به مراقبت از کودک خود حساس است، درباره سلامتی خود حساس باشد چون این گونه نمی تواند بهترین مادر برای فرزند خود باشد. برای دور شدن از استرس های جسمی و روحی باید خواب کامل، تغذیه مناسب و حتی ساعاتی را برای خلوت خود داشته باشد. به او کمک کنید به خودش اهمیت دهد. این کار به کاهش استرس و ریلکس شدنش کمک بزرگی خواهد کرد.

نویسنده : بنفشه دولت آبادی | روان درمانگر و مشاور خانواده
 

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar