خراسان/ پسری 20 ساله هستم. نمی‌دانم چرا یک روده راست در بدنم نیست! در چند وقت اخیر، احساس می‌کنم که به دروغ‌گفتن معتاد شدم.  مثل نقل‌و‌نبات دروغ می‌گویم و دست خودم نیست! در مسائل بسیار پیش پا افتاده هم می‌ترسم راستش را بگویم و برایم دردسر شود. کم کم بین همه به دروغگو بودن معروف می‌شوم.
پاسخ مشاور
خوشحالم که تصمیم گرفتید این رفتار اشتباه را هرچه زودتر ترک کنید چون دردسرهای زیادی برای‌تان ایجاد خواهد کرد. برای ترک هر رفتار اشتباه، اولین کار آگاه شدن از علت انجام آن رفتار است که در ادامه درباره نحوه رسیدن به این هدف خواهیم گفت. توجه داشته باشید قدم بعدی زمانی که علت انجام یک رفتار برای‌تان مشخص شد، پذیرفتن این خصلت منفی و گرفتن تصمیم جدی برای ترک آن است. شما با مطرح کردن حس ناراحتی خود در پیامک‌تان نشان می‌دهید واقعا دروغگویی را به عنوان خصلتی زشت پذیرفته‌اید و به دنبال ترک آن هستید که تصمیم بسیار خوبی است. این را هم بدانید که بعد از آگاه شدن از دلایلش، به راحتی می‌توانید آن را کنار بگذارید.
  واکاوی ریشه‌های اعتیادتان به دروغگویی
معمولا انسان‌ها بیش از هر دلیل دیگری از سر ترس‌ دروغ می‌گویند. گاهی خودمان را بر سر دوراهی می‌بینیم و فکر می‌کنیم تنها راه خلاص شدن از وضعیتی که در آن گرفتار شده‌ایم، گفتن یک دروغ ساده یا حتی پیچیده است. یکی از دیدگاه‌هایی که روان‌شناسان به طور گسترده روی آن کار کرده‌اند، موضوع روان‌شناسی دروغگویی است. آن‌ها معتقدند زمانی که افراد دروغ می‌گویند، دچار هیجاناتی چون ترس، احساس گناه یا رضایت خاطر می‌شوند. از دیگر علت‌های ناخودآگاه پشت صحنه در دروغگویی، تمایل به داشتن حس قدرت در برابر دیگران است، مثلا این‌که من می‌خواهم خودم را بزرگ‌تر، قوی‌تر و بهتر از آن چه هستم نشان بدهم، یکی از دلایل دروغگویی است. در بعضی افراد هم دروغ یک سیستم دفاعی است یعنی وقتی فرد احساس خطر می‌کند، برای این‌که از خودش در آن شرایط محافظت کند، شروع به دروغ گفتن می‌کند. حالا شما باید بررسی کنید به کدام یک از این دلایل، به دروغگویی معتاد شده‌اید تا با حذف پیش زمینه‌ها، راحت این مشکل را از زندگی‌تان حذف کنید.
   نگذارید به دروغگویی معروف شوید
برای ترک دروغگویی، نباید زود ناامید نشوید و بعد از هر بار شکست، دوباره سعی کنید و مطمئن باشید که به زودی موفق خواهید شد. در ضمن اگر علت دروغگویی شما ترس یا خود بزرگ‌بینی است، حتما باید با یک روان شناس مشورت کنید تا بهتر شما را راهنمایی کند. همچنین بررسی کنید معمولا چه زمانی و در چه موقعیت‌هایی دروغ می گویید؟ از همین امروز در کنار تلاش برای دروغ نگفتن، یک دفترچه بردارید یا روی فایل متنی گوشی‌تان بعد از گفتن هر دروغ یک تیک بزنید. در پایان هفته، اگر به طور مثال سه تیک روی کاغذ یا فایل متنی بود، سعی کنید تعداد آن‌ها را برای هفته بعد، یک مورد کمتر کنید چراکه ترک ناگهانی چنین مشکلاتی معمولا با شکست روبه‌رو می‌شود. تکرار یک جمله بسیار مهم که خودتان هم در پیامک‌تان به آن اشاره کردید مبنی بر این که کم کم  بین همه به دروغگو بودن معروف می‌شوم، کمک زیادی در این مسیر به شما خواهد کرد.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar