نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

معرفی 18 غذا  برای سلامت روده و کاهش استرس

منبع
آخرين خبر
بروزرسانی
معرفی 18 غذا  برای سلامت روده و کاهش استرس

آخرین خبر/ با توجه به اینکه مغز و روده ما به طور ذاتی به یکدیگر مرتبط هستند، کلید سلامت روان ما در رژیم غذایی که مصرف می کنیم نهفته است. 

دیلی تلگراف طی مطالعاتی که در چند سال اخیر در حوزه سلامت روده انجام شده است، مشخص شده که ارتباط بین روده و مغز، پیامدهای زیادی برای سلامت روانی و عاطفی ما دارد. 

طبق تحقیقات، باکتری های سالم روده می توانند کلید مقابله با استرس در بدن ما باشند و این باکتری ها بر اساس فعالیت روده شکل می گیرند. 

طی همین تحقیقات، شرکت کنندگانی که از نظر رفتاری انعطاف پذیری بالاتری داشتند، التهاب کمتری را در روده خود حس می کردند و سد روده قوی تری داشتند. به این معنی که یک سد قوی در روده که هم برای جذب مواد مغذی و هم مسدود کردن سموم حیاتی بدن موثر است. 

مغز و روده توسط طولانی ترین عصب بدن یعنی همان عصب واگ به یکدیگر متصل هستند. 

دکتر مگان روسی، محقق حوزه سلامت روده و تغذیه کینگز کالج لندن می گوید: عصب واگ جزء کلیدی از محور بزرگتر روده- مغز است و آنجه در مغز شما می گذرد می تواند بر روده شما اثرگذار باشد. اختلال در امتداد این محور با مشکلاتی از جمله استرس، افسردگی و اضطراف همراه است. باید بدانید که استرس مزمن و تروما ارتباط مستقیمی با سندرم روده تحریک‌پذیر دارد. 

بسیاری از ما اولین اثرات فیزیکی استرس را در روده خود حس می کنیم. و زمانی که به اصطلاح "پروانه داشتن در شکم" یا همان دلشوره داریم یا وقتی که دچار ناراحتی معده در زمان استرس و عصبانیت برایمان پیش می آید، کمتر کسی از ما به تاثیر روده بر مغزمان فکر میکنیم. لارا هیوز، متخصص تغذیه بالینی و طب طبیعی می گوید: گونه هایی از باکتری در روده ما وجود دارند که با سلامت روان ما مرتبط هستند. 

روده شما چقدر سالم است؟
از طریق آزمایش مدفوع می توان به سلامت روده پی برد. دکتر روسی می گوید: متاسفانه در حال حاضر هیچ ابزار جامعی برای اندازه گیری سلامت روده و تعیین استاندارد اینکه روده سالم چیست وجود ندارد. 

قطعا با برخی علائم روده ناسالم ماننده نفخ، مشکلات گوارشی، رفلاکس، یبوست و اسهال آشنا باشید. هیوز معتقد است: وقتی سیستم گوارشی شما از حالت تعادل خارج شود، ممکن است علائم مه مغزی و بدخلقی را تجربه کنید. 


یکی دیگر از نشانه های عدم تعادل گوارشی، عدم تحمل غذایی است. عدم تحمل غذایی یک مشکل گوارشی است که به خاطر خورد یک ماده یا گروه غذایی خاص رخ می دهد و با آلرژی غذایی متفاوت است. هنگام استرس، آهن بدن تحلیل می شود. هیوز می گوید: استرس باعث می شود که غشای روده در معرض عوامل بیماری زا و باکتری ها قرار بگیرد. هنگامی که شما دچار "سندرم روده نشت کننده" باشید و غشا تحت این شرایط آسیب ببیند، ممکن است شرایط خودایمنی ایجاد شود و بدن به خود حمله کند. این مشکل می تواند باعث خستگی مزمن و شرایط آرتریت شود. 

غیر از رژیم غذایی، داروها نیز می توانند بر سلامت روده تاثیرگذار باشند. مثلا آنتی بیوتیک ها نه تنها باکتری های بد را از بین می برند، بلکه ممکن است باعث از بین رفتن باکتری های خوب روده نیز بشوند. نوشیدن الکل نیز می تواند باعث سندرم روده نشت کننده شود. دکتر روسی تاکید می کند: حتی دو شب اختلال خواب می تواند بر میکروب های روده تاثیر منفی بگذارد به نحوی که با افزایش التهاب و هورمون های استرس مرتبط است. 

هیوز می گوید: سلامت روده باعث می شود کمتر دچار اضطراب و افسردگی شویم. به علاوه اینکه باکتری های خوب به جذب مواد مغذی ماننده منیزیم و ویتامین های B که برای سلامت روانی بسیار مهم هستند کمک می کند. 

تحقیقات نشان می دهد هر فرد باید روزانه بین 30 الی 40 گرم فیبر مصرف کند تا بتواند به اندازه کافی پری بیوتیک جذب کند. بهترین غذاها برای سلامت روده و از بین بردن استرس عبارتند از:
غلات کامل

حبوبات 
سیر
پیاز
تره فرنگی
مارچوبه
جو دوسر
سیب
موز و ...
پروبیوتیک نوعی باکتری تقویت کننده سلامتی هستند که عمدتا در غذاهای تخمیر شده یافت می شوند. با مصرف غذاهای سرشار از پروبیوتیک، روده خود را با باکتری های مفید پر می کنید. نمونه های پروبیوتیک شامل مواد زیر است:
پنیرهای سفت
کفیر
ماست طبیعی
کیمچی
کلم ترش و ...

ترجمه: سعیده السادات کمالیان

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره