نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

کلسترول می تواند عامل ارتباط بین یائسگی و بیماری قلبی باشد

منبع
مهر
بروزرسانی
کلسترول می تواند عامل ارتباط بین یائسگی و بیماری قلبی باشد

مهر/یک مطالعه جدید هشدار می دهد که در طول یائسگی، کلسترول خون زنان به گونه ای تغییر می کند که می تواند به سلامت قلب آنها آسیب برساند.

 به نقل از مدیسن نت، بر اساس تحقیقات اخیر، افزایش کلسترول بد LDL و کاهش کلسترول خوب HDL در دوران یائسگی رخ می‌دهد.

دکتر «استفانی مورنو»، محقق ارشد از دانشگاه تکزاس، می‌گوید: «در مجموع، این تغییرات نشان می‌دهد که یائسگی با انتقال به شرایط کلسترول پرخطر همراه است که می‌تواند باعث بیماری‌های قلبی عروقی مانند بیماری عروق کرونر شود.»

محققان خاطرنشان کردند که بیماری قلبی بزرگترین قاتل زنان و عامل ۴۰ درصد از کل مرگ و میرها در زنان است.

زنان حدود ۱۰ سال دیرتر از مردان به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند و خطر ابتلاء به آنها پس از یائسگی به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

اما تا به حال، مشخص نبود که چرا خطر ابتلاء به بیماری قلبی در زنان پس از یائسگی تسریع می‌شود.

برای این مطالعه، محققان سطح کلسترول خون را در ۱۲۴۶ زن و ۱۳۴۶ مرد که در یک مطالعه طولانی مدت سلامت قلب شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند.

طی یک دوره متوسط ‌هفت ساله پیگیری، از زنان افزایش کلسترول بد LDL را تجربه کردند.

با این حال، محققان دریافتند که بیشترین درصد تغییر در کلسترول LDL بین یائسگی و پس از یائسگی با افزایش ۸.۳ درصدی رخ داده است. علاوه بر این، زنان یائسه نیز کاهش ۴.۸ درصدی در سطح کلسترول خوب HDL خود را تجربه کردند.

در مقایسه با مردان، نتایج نشان داد که زنان یائسه ۲۱۳ درصد با افزایش کلسترول بد LDL روبرو هستند.

مورنو در بیانیه خبری جلسه گفت: «ما دریافتیم که یائسگی با تغییرات نامطلوب در پروفایل لیپوپروتئین همراه است، که بارزترین تغییرات در افزایش ذرات بد LDL است.»

مورنو افزود: «وقتی این تغییرات با هم بررسی شوند، می‌توانند به توضیح افزایش بیماری‌های قلبی عروقی در زنان یائسه کمک کنند و به تشخیص اینکه آیا مداخلات اولیه ضروری است یا خیر، کمک کند.»

وی گفت که تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا این تغییرات در کلسترول مستقیماً منجر به افزایش خطر سلامت قلب می‌شود یا خیر.

به پیج اینستاگرامی «آخرین خبر» بپیوندید
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره