برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo

سمت رنگی ماسک باید به کدام طرف باشد؟

منبع
خراسان
بروزرسانی
سمت رنگی ماسک باید به کدام طرف باشد؟
خراسان/ شايد اين روزها هم شما پيام‌هايي درباره روش درست استفاده از ماسک در فضاي مجازي ديده باشيد، پيام‌هايي که مي‌گويند وقتي شما سالم هستيد، بايد طرف سفيد ماسک به سمت بيرون باشد ووقتي بيمارمي‌شويد، طرف آبي بايد به سمت بيرون باشد. اما آيا اين حرف‌ها درست است؟ و اين که در زمان استفاده از ماسک، جداي از توجه به سمت رنگي آن، به چه نکات ديگري بايد توجه کنيم؟ماسک‌هاي معروف به ماسک‌هاي جراحي، به صورت معمول از سه لايه درست شده‌اند. لايه رنگي اغلب آبي رنگ است اما گاهي به رنگ زرد يا رنگ‌هاي ديگرهم ديده مي‌شود. اگر رنگي نباشد، نام توليدکننده روي اين لايه نقش بسته است تا اين لايه از سمت ديگر قابل شناسايي باشد. مهم‌ترين کاربرد اين لايه: اين لايه مانع اصلي برسرراه عبور رطوبت و ذرات از ماسک است. لايه مياني: اين لايه قابل ديدن نيست و بين دو لايه ديگر قرار گرفته است. مهم‌ترين کاربرد اين لايه: کارکرد اين لايه مشابه لايه رنگي است و مانعي بر سر راه عبور ذرات و رطوبت است. لايه سفيد: اين لايه به صورت معمول در تمام مدل‌ها سفيد رنگ يا به رنگي روشن‌تر از لايه رنگي است. مهم‌ترين کاربرد اين لايه: اين لايه وظيفه جذب رطوبت را بر عهده دارد.
يک راه استفاده از ماسک يا 2 راه؟ برخلاف پيام‌هاي رد و بدل شده در فضاي مجازي، تنها يک راه درست براي استفاده از ماسک وجود دارد. روش درست اين است که طرف رنگي ماسک به سمت بيرون باشد و بخش سفيد به سمت صورت شما باشد. اما چرا؟ و اين که آيا اگر بخش رنگي به سمت داخل باشد، ماسک کارايي خود را از دست خواهد داد؟ قرار گرفتن بخش رنگي به سمت بيرون و درنتيجه قرار گرفتن بخش سفيد ماسک روي صورت، ارتباطي با کارايي ماسک ندارد، بلکه از بابت راحتي استفاده کننده است. بخش سفيد ماسک از موادي ساخته شده است تا بتواند رطوبت را به خود جذب کند. با قرار دادن اين بخش روي صورت، شما راحت‌تر نفس خواهيد کشيد، چرا که ماسک، رطوبتي را که با تنفس از بدن شما خارج مي‌شود به خود جذب مي کند و احساس دم کردن را کاهش مي‌دهد. اما اگر بخش سفيد به سمت بيرون باشد، چه اتفاقي مي‌افتد؟ استفاده ماسک برخلاف روش توصيه شده، باعث نمي‌شود کارايي ماسک در حفاظت از شما از بين برود، بلکه بيش از همه باعث ناراحتي خود شما به واسطه تجمع بخارها خواهد شد. بر اين اساس با استفاده نامناسب از ماسک، خطري متوجه شما نخواهد شد، چرا که در هر حالي دولايه محافظ ماسک، مي‌تواند کار خودشان را انجام دهند. توجه داشته باشيد که هر چند اين نکته در کارايي ماسک تاثيري ندارد اما نکات ديگري وجود دارد که اگر در زمان استفاده از ماسک به آن ها دقت نکنيد، کارايي ماسک زير سوال مي‌رود.
نکات مهم در زمان استفاده از ماسک براي داشتن کارايي خوب ماسک، بعد از هر چند ساعت، بايد آن را عوض کنيد و ماسک قبلي را حتما در سطل زباله در دار بيندازيد. استفاده مداوم از يک ماسک براي چند روز اشتباه است. ماسک بايد بيني و دهان شما را کامل بپوشاند. توصيه مي‌شود ماسک از پايين تا زير چانه بيايد. بندهاي ماسک بايد محکم پشت گوش‌ها قرار گيرد يا پشت سر گره زده شود، به شکلي که کناره‌هاي ماسک با پوست صورت شما کاملا تماس داشته باشد. بعد از قرار دادن ماسک روي صورت، آن را روي بيني به کمک نوار فلزي تعبيه شده بالاي ماسک، محکم کنيد. زماني که مي‌خواهيد ماسک را از روي صورت برداريد، به خود ماسک دست نزنيد. با کمک بندها، ماسک را از روي صورت جدا کنيد و بدون دست زدن به بخش مياني، آن را در اولين فرصت داخل سطل دردار بيندازيد. بعد از هر بار تعويض ماسک، حتما دست‌هاي خود را با آب و صابون به خوبي بشوييد.
ما را در کانال «آخرين خبر» دنبال کنيد