سيناپرس/ پژوهشهاي جديد محققان آمريکايي نشان ميدهد که شربت ذرت با فروکتوز بالا که در نوشابههاي شيرين صنعتي بهکاررفته تأثير نامطلوبي در تغيير جريان خون کليهها داشته و تنگي عروق آنها را شدت ميبخشد.
در سال هاي اخير روزانه شاهد مصرف بالاي نوشابههاي شيرين در ميان مردم سراسر جهان هستيم که در پي آن سلامتي اين افراد بهشدت تحت تأثير قرار ميگيرد. پيشازاين، تأثيرات نامطلوب اينگونه نوشابهها روي بدن و ايجاد بيماريهايي چون ديابت و کبد چرب از طريق تحقيقات و آزمايشهاي محققان و دانشمندان مشخص شده بود. يافته هاي جديد پژوهشگران نشان دهنده تأثيرات نامطلوب نوشابه هاي گازدار قندي بر کليهها است.
نوشابه هاي قندي براي قلب زنان مضر است
مطالعات جديد نشان ميدهند که مصرف زياد نوشابههاي شيرين خطر ابتلا به بيماري مزمن کليه را افزايش ميدهد. در اين مطالعات، پژوهشگران دريافتند که مصرف 500 ميليليتر نوشابه که به طور معمول داراي فروکتوز بالاست طي 30 دقيقه باعث افزايش سختي عروق موجود در کليهها ميشود.
اين مساله با نوشابههايي که با شربت ذرت شيرين ميشوند، رخ ميدهند. محققان با بررسي اين مسئله دريافتند که تغيير جريان خون در کليهها ناشي از شربت ذرت است و نه کافئين موجود در نوشابه. در اين تحقيقات درمجموع 25 زن و مرد سالم با ميانگين سني 22 تا 24 سال شرکت کردند.
نوشابههاي انرژيزا چه تاثيري بر بدن ما ميگذارند؟
کريستوفر چاپمن (Christopher Chapman) از دانشگاه بوفالو در نيويورک و همکارانش توضيح دادند که سختي عروق در حالي رخ ميدهد که تنگ شدن رگهاي خوني، کاهش جريان خون در کليهها و افزايش فشارخون و اختلال در عملکرد کليه ايجاد شود.
محققان اين پروژه تحقيقاتي، در بيانيهاي از انجمن فيزيولوژيک آمريکا اعلام کردند:
درمجموع، يافتههاي ما نشان ميدهد که شربت ذرت با فروکتوز بالا با نوشيدن نوشابههاي شيرين، تنگي عروق کليوي در هنگام استراحت و در هنگام فعال شدن سمپاتيک را افزايش ميدهد.
بنياد ملي کليه آمريکا اعلام کرد که تقريباً 37 ميليون آمريکايي از بيماري مزمن کليه رنج ميبرند و به نظر ميرسد که
بيماري کليه بيشتر از سرطان پستان يا سرطان پروستات موجب کشته شدن افراد ميشود.
شرح کامل اين پژوهشها و نتايج حاصل از آن در آخرين شماره مجله آمريکايي فيزيولوژي - فيزيولوژي کليه (Physiology - Renal Physiology) به چاپ رسيده و قابلدسترس است.
بازار