باشگاه خبرنگاران/ بي ترديد بخش مهمي از زيبايي يک فرد به داشتن مو‌هاي سالم و جذاب مربوط مي‌شود. عوامل زيادي در زيبايي  مو‌هاي انسان نقش دارند که از اين ميان داشتن رژيم غذايي سالم و مغذي مهمترين تاثير را در اين موضوع دارد. همانند بدن، مو‌هاي انسان نيز به مواد مغذي براي رشد و سلامتي نياز دارند.

شايد از قبل مي‌دانستيد که پروتئين و کلسيم نقش تاثيرگذاري در سلامتي و شادابي مو دارند. با اين حال، اگر با يک متخصص زيبايي صحبت کرده باشيد او به شما افزايش مصرف بيوتين را پيشنهاد خواهد کرد.

بيوتين از ويتامين‌هاي خانواده ويتامين B محسوب مي‌شود؛ اين ويتامين به حدي در داشتن پوست و موي زيبا تاثيرگذار است که برخي آن را ويتامين H (حرف اول واژه مو در انگليسي hair) مي‌نامند. اين ويتامين باعث تبديل مواد غذايي به انرژي در بدن مي‌شود. از آنجا که بيوتين محلول در آب است نگهداري آن در بدن کار دشواري به نظر مي‌رسد و بايد به طور پيوسته آن را مصرف کرد.

بيوتين را به سهولت مي‌توانيد در قفسه داروخانه‌ها پيدا کنيد. با اين حال، مي‌توان با داشتن يک رژيم غذايي سالم به راحتي نياز بدن به بيوتين را به صورت طبيعي تامين کرد.

اگر بتوانيد نياز روزانه بدن به بيوتين را تامين کنيد ديگر بايد با ريزش مو خداحافظي کرده و از داشتن مو‌هاي فريبنده خود لذت ببريد. در اين گزارش ۵ مواد غذايي که سرشار از بيوتين هستند را معرفي مي‌کنيم.

۱- محصولات لبني
محصولات لبني مانند شير، پنير و کشک سرشار از بيوتين هستند. افراد حتماً بايد محصولات لبني را در رژيم غذايي خود قرار دهند تا بتوانند علاوه بر جذب پروتئين و کلسيم، بيوتين لازم روزانه بدن را تامين کنند. زيبايي بخشي به پوست و موي شما تنها بخشي از خواص بي نظير لبنيات است.

توصيه مي‌شود افراد داراي کهولت سن و نيز افرادي که داراي بيماري‌هايي مانند پوکي استخوان هستند حتماً به صورت روزانه لبنيات مصرف کنند.

۲- اسفناج
همه ما مي‌دانيم که اسفناج منبع عظيمي از آهن و پروتئين است. با اين حال، کمتر کسي مي‌داند که اين گياه سرشار از بيوتين است. تا جايي که ممکن است بکوشيد اسفناج را در رژيم غذايي خود قرار دهيد تا از خواص طراوت بخش آن روي پوست و موي خود بهره ببريد.

۳- زرده تخم مرغ
اگر شما از آن دسته از افراد هستيد که تنها از سفيده تخم مرغ استفاده مي‌کنيد، بهتر است به اين کار پايان دهيد. زرده تخم مرغ سرشار از بيوتين و پروتئين است. متخصصان تغذيه مي‌گويند زرده يک تخم مرغ کامل مي‌تواند ۱۰ ميلي سي گرم بيوتين بدن را تامين کند.

با اين حال، نبايد در مصرف تخم مرغ زياده روي کنيد. مصرف زياد زرده تخم مرغ مي‌تواند سطح کلسترول خون را بالا ببرد. زياده روي در مصرف تخم مرغ همچنين مي‌تواند براي کبد مضر باشد.

۴- آجيل
آجيل‌هاي يکي از مغذي‌ترين مواد غذايي هستند که متخصصان به دليل دارا بودن بيوتين، همواره بر مصرف آن تاکيد مي‌کنند. در کنار فوايد بي‌شمار آجيل براي سلامت جسماني، شادابي و نشاط پوست و مو با مصرف اين ماده غذايي تضمين مي‌شود. آجيل‌ها را مي‌توانيد به سالاد يا بستني بيافزاييد و ميل کنيد.
همچنين مصرف خام بادام، گردو، فندق و تخمه آفتابگردان به عنوان تنقلات بسيار مفيد است. بهتر است به جاي خوردن خوراکي‌هاي مضري مانند چيپس و پفک، آجيل را جايگزين آن کنيد. مصرف آجيل به خصوص براي کودکان در سنين رشد بسيار مفيد است.

۵- ماهي
ماهي‌ها و به خصوص ماهي‌هاي چرب مانند سالمون سرشار از اسيد چرب امگا ۳ هستند. ماهي‌هاي چرب همچنين داراي سطح بالايي از بيوتين و پروتئين هستند که مي‌تواند باعث حفظ و شادابي پوست و موي شما شود. کساني که مو‌هاي بلندي دارند توصيه مي‌شود در هفته چند بار از ماهي‌هاي چرب استفاده کنند تا شادابي موهايشان حفظ شود.
متخصصان مي‌گويند مصرف ۸۵ گرم ماهي چرب در هر وعده غذايي مي‌تواند ۵ ميلي سي گرم بيوتين بدن را تامين کند.

متخصصان زيبايي تاکيد دارند با غني کردن رژيم غذايي خود علاوه بر آنکه مانع از ريزش موهايتان خواهيد شد، شادابي و نشاط پوست و موي خود را نيز تضمين خواهيد کرد.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar