بهداشت نيوز/ پاها با وجود اين که تمام وقت زحمت جابه‌جا کردن بدن را مي‌کشند و وزن آن را تحمل مي‌کنند اما معمولاً و بخصوص در فصل زمستان ناديده گرفته مي‌شوند. دليل آن نيز ساده است. چون در طول فصل سرما، همه پاهايمان را داخل جوراب‌هاي پشمي و بوت‌هاي گرم پنهان مي‌کنيم. از آنجايي که پاها از نظرمان پنهان مي‌شوند بنابراين کم‌کم به فراموشي سپرده مي‌شوند. اما زماني که سرما تمام مي‌شود تابستان از راه مي‌رسد، جوراب‌ها نازک مي‌شوند و خيلي از افراد تمايل پيدا مي‌کنند به‌جاي بوت و کفش‌هاي گرم به سراغ صندل و دمپايي بروند.

در واقع با نمايان شدن پاها مشکلات آن از قبيل ناخن‌هاي فرورفته در گوشت، پينه‌هاي بدشکل و غيره نيز خودنمايي مي‌کنند. به همين دليل خيلي از افراد در فصل تابستان از پوشيدن کفش‌هاي راحت و سبک خودداري مي‌کنند و ترجيح مي‌دهند پاهايشان همچنان داخل کتاني يا کفش‌هاي بسته ديگر بماند. اما لازم است که در هر حال بيشتر مراقب پاهايتان باشيد. در اين مطلب توصيه‌هاي ساده‌اي براي سلامت بيشتر و همچنين زيبايي پاهايتان داريم. با ما همراه باشيد.

پاهايتان را با دقت و درست بشوييد
براي اين که پاهايتان هميشه تميز باشند نيازي نيست که آن‌ها را با آب داغ و صابون‌هاي بسيار چرب بسابيد. کافي است از آب 37 درجه و صابون‌هاي ملايم استفاده کنيد.

پاهايتان را کاملا خشک کنيد
بعد از شستشوي پاها لطفاً آن‌ها را با دقت خشک کنيد. در اين بين حواستان به خشک شدن کامل بين انگشت‌ها باشد چون اين کار باعث پيشگيري از مرطوب ماندن اين ناحيه شده و به اين ترتيب احتمال بروز قارچ نيز کاهش پيدا مي‌کند.

سنگ‌پا بکشيد
توصيه مي‌کنيم پاشنه‌هايتان را سنگ پا بکشيد البته نبايد در اين کار دچار افراط شويد. يک تا دو بار در ماه زير دوش پاشنه‌ها را سنگ‌پا بزنيد. اين کار باعث مي‌شود که پوست کف پا نرم و تميز بماند و در اين حال از بروز ميخچه و پينه پيشگيري مي‌شود. اگر پاهايتان زياد ميخچه مي‌زند بهتر است علاوه بر کرم مرطوب‌کننده از يک کرم لايه‌بردار قوي حاوي 30 تا 50 درصد اوره براي حذف سلول‌هاي مرده استفاده کنيد.

ناخن‌هاي پا را به‌صورت صاف کوتاه کنيد
براي اين که گوشه‌هاي ناخن در گوشت فرو نرود لازم است که در کوتاه کردن آن‌ها دقت و حوصله زيادي به خرج دهيد. توصيه مي‌کنيم که قبل از گرفتن ناخن‌ها، ناخن‌گير يا قيچي را ضدعفوني کنيد. مسئله مهم اين است که ناخن‌ها را به‌صورت يک خط صاف کوتاه کنيد و از کوتاهي قوسي شکل بپرهيزيد. يادتان باشد که بعد از کوتاهي گوشه ناخن‌ها بايد يک زاويه 90 درجه تشکيل داده باشند. در غير اين صورت و با قوس کردن ناخن‌ها و کوتاه‌تر کردن گوشه‌ها احتمال اينکه دچار مشکل فرورفتگي ناخن در گوشت پا شويد بيشتر مي‌شود.

در استخرها حتما دمپايي بپوشيد
در محيط‌هاي عمومي مرطوب مانند سونا، استخر، حمام‌هاي عمومي، دوش‌هاي سالن‌هاي ورزشي و غيره حتماً دمپايي به پا کنيد تا از تماس اين دو عضو با سطوح و آلودگي احتمالي به زگيل و غيره جلوگيري شود.

تعريق بيش از حد پاها را محدود کنيد
براي اين کار بهتر است به سراغ جوراب و کفش با جنس مرغوب و خوب برويد. در واقع جنس نخي براي جوراب و جنس‌هاي پارچه‌اي يا چرم مرغوب براي کفش انتخاب‌هاي مناسبي به شمار مي‌روند. در هر حال تعريق پاها در فصل گرما مشکل آزاردهنده‌اي است که مي‌تواند دردسرساز شود.

بگذاريد پاها هوا بخورند
پاهايتان را خفه نکنيد. به محض اين که امکانش فراهم شد کفش‌ها را در بياوريد و اجازه دهيد پاهايتان هوا بخورند. اين کار مانع از ورم کردن پاها و آسيب آن‌ها مي‌شود. هر روز کفش‌ها را عوض کنيد تا رطوبت ناشي از فعاليت روزانه به طور کامل خشک شود.

کفش مناسب انتخاب کنيد
در انتخاب کفش دقت کنيد. يادتان باشد که کفش گشاد به مراتب بهتر از انواع تنگ آن است چون در کفش سايز بزرگ‌تر پاها فضاي کافي براي تنفس دارند. از انتخاب کفش‌هايي با جنس‌هاي نامرغوب و مصنوعي بپرهيزيد. کفش‌هاي چرم مرغوب گزينه‌هاي بهتري هستند. توصيه مي‌شود از کفش‌هايي با کفي‌هاي ضخيم و جدانشدني استفاده کنيد.

از پوشيدن کفش‌هاي پاشنه‌بلند بپرهيزيد
پوشيدن مداوم کفش‌هاي پاشنه‌بلند باعث ايجاد مشکل «هالوکس والگوس» يا همان انحراف شست پا و درد در ناحيه پاشنه‌ها مي‌شود. بهتر است کفش‌هايي با پاشنه‌هاي متوسط سه تا 4 سانتي‌متري بپوشيد. در اين صورت راحت‌تر راه مي‌رويد و از مشکلات مربوط به پا و مفاصل نيز دور مي‌مانيد. کفش‌هاي پاشنه‌دار را براي مناسبت‌هاي خاص نگهداريد.

داخل کفش‌هايتان را مدام چک کنيد
توصيه مي‌شود که قسمت‌هاي داخلي کفش‌هايتان را چک کنيد تا سالم باشند. معمولاً پارگي در پارچه يا چرم داخلي کفش باعث ايجاد زخم‌هاي کوچک در پاها مي‌شود.

آب‌تني پاها فراموش نشود
توصيه مي‌کنيم در اين روزهاي گرم حمام آرامش‌بخش پاها فراموش نشود. اين کار نه تنها باعث آرامش روحي‌تان مي‌شود بلکه به مراقبت هر چه بيشتر از سلامت و زيبايي پاهايتان نيز کمک مي‌کند. براي اين کار از آب ولرم استفاده کنيد و چند قطره روغن يا عصاره گل‌هاي معطر اضافه کنيد. حتي مي‌توانيد از روغن زيتون نيز استفاده کنيد. سپس پاهايتان را به مدت 20 دقيقه در اين آب شناور کنيد.

با ميخچه چه کنيم؟
بعد از اين که پاهايتان را در تشت يا وان شناور کرديد نوبت به ميخچه‌هاي احتمالي مي‌رسد. ميخچه در نواحي ديده مي‌شود که فشار و سابيدگي پا بيشتر است. ميخچه نياز به مراقبت اساسي دارد. ساده‌ترين راه براي از بين بردن آن در مراحل ابتدايي استفاده از سنگ‌پا است. البته نبايد آسيبي به پاها وارد کنيد چون پوست در حمام نرم شده و با فشار آوردن زياد ممکن است آسيب ببيند.

پوست پاها را لايه‌برداري کنيد
بدون شک هرازگاهي صورت و احتمالاً دست‌هايتان را لايه‌برداري مي‌کنيد. پس بهتر است اين کار را از پوست پاهايتان دريغ نکنيد. اين کار باعث از بين رفتن پوست‌هاي مرده و فلس‌هاي احتمالي پوست مي‌شود. يک ليف و مقداري کمي صابون سياه براي اين کار مناسب است. مي‌توانيد به‌جاي استفاده از لايه‌بردارهاي گران از نمک نيز استفاده کنيد.

پاها را مرطوب کنيد
بعد از لايه‌برداري نوبت به مرطوب کردن پوست پاها مي‌رسد. اين کار را به طور روزانه انجام دهيد. از کرم‌هاي مرطوب‌کننده و تغذيه‌کننده استفاده کنيد و قسمت پاشنه‌ها و انگشت‌ها را کرم بيشتري بزنيد. اگر خشکي پاهايتان زياد است از انواع روغن‌هاي طبيعي براي اين کار استفاده کنيد. فقط اجازه ندهيد پوستتان خشن و خشک شود.

پاها را ماساژ دهيد
هيچ‌چيز مانند ماساژ با يا بدون کرم براي آرامش پاها مناسب نيست. توصيه مي‌کنيم در وضعيت راحتي بنشينيد و روي پاها را از بالا به سمت انگشت‌ها ماساژ دهيد. هرکدام از انگشت‌ها را به طور جداگانه و به آرامي ماساژ دهيد. کف پا را روي يک وردنه چوبي يا توپ تنيس به‌صورت حرکت رفت و برگشت يا دوراني حرکت داده و ماساژ دهيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar