مجله دلتا/ سويا از حبوبات بسيار پرخاصيت و سودمند بوده و به علت داشتن پروتئين و مواد مغذي در تغذيه انـسان به کـار مي‌رود. از سويا فراورده‌هاي جانبي بسياري نظير شير سويا، شير خشک سويا، پنير سويا، جوانه سويا، سس سويا و پروتئين گياهي سويا تهيه مي‌شود که هريک از ارزش غذايي بالا و خواص درماني بي‌شماري برخوردار است.

خواص سويا 
در طب سنتي طبع لوبياي سويا را مشابه با خواص لوبيا دانسته، بنابراين طبع آن معتدل و بوداده آن کمي گرم است. برخي از مهمترين آن عبارتند از:

مصرف سويا به دليل ميزان کلسترول کم براي بيمارن مبتلا به ناراحتي‌هاي قلبي بسيار مفيد بوده، خطر بروز سکته را کاهش مي‌دهد.
آنتي اکسيدان‌هاي موجود در سويا، باعث محافظت بدن در برابر سرطان‌ها شده، سويا مي‌تواند خطر سرطان سينه، پروستات و روده بزرگ و بيماري کولون روده را کاهش دهد. به طور کلي سلامت روده بزرگ؛ تنظيم تخليه و دفع مواد زائد از مهمترين خواص لوبياي سويا است.
از خواص لوبياي سويا براي زنان کاهش علائم يائسگي نظير گرگرفتگي است.

سويا بر پيشگيري از پوکي استخوان به ويژه در زنان بسيار موثر است. يکي از خواص لوبياي سويا که آن را متمايز نموده است، وجود موادي است که خاصيت شبه استروژن در بدن داشته و شبيه هورمون‌هاي جنسي زنانه در بدن عمل مي‌کند. از اين رو در جلوگيري از پوکي استخوان در دوران يائسگي موثر هستند.
مصرف سويا براي زنان مبتلا به تخمدان پلي‌کيستيک مي‌تواند به بهبود متابوليسم آنان و سلامت قلب و عروق در اين زنان کمک کند.
فوايد سويا در طب چيني شامل خاصيت مدر، ضد سم و تب بر است. همچنين دانه‌هاي سويا داراي خاصيت بادشکن نيز است و به سلامت دستگاه گوارش کمک مي‌کند.
مصرف سويا با رشد تومورها مبارزه مي‌کند.

ارزش غذايي سويا
لوبياي سويا از نظر ويتامين‌هاي گروه B بسيار غني است و داراي مقداري ويتـامين‌هـاي K, E, D, C و کمـي کـاروتن است. سويا همچنين داراي کلروفيل و آنتي بيوتيکي به نام کاناوالين نيز هست. مقدار پروتئين سويا ۵/۱ برابر گوشت گاو  و منبعي غني از پروتئين است و از آن مي‌توان به عنوان جايگزين گوشت استفاده کرد.


به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar