نماد آخرین خبر

آسیب‌های غیر قابل جبران استفاده از هندزفری بر شنوایی فرد

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
آسیب‌های غیر قابل جبران استفاده از هندزفری بر شنوایی فرد

باشگاه خبرنگاران/ دکتر علي اصغر شيرازي متخصص گوش و حلق بيني از دانشگاه علوم پزشکي ايران در مورد عوارض استفاده مکرر از هندزفري و هدفون براي گوش اظهار کرد: استفاده مکرر از هندزفري به پرده گوش آسيبي نمي‌رساند، اما به اين خاطر که هندزفري وارد گوش خارجي مي‌شود ممکن است آسييب‌هايي به آن وارد کند و حتي باعث  ايجاد حساسيت در گوش شود.

او بيان کرد: همچنين هنگام استفاده از هندزفري، جرم‌هايي که در داخل گوش وجود دارد در پشت آن باقي مانده و به داخل گوش فرستاده مي‌شود که در نهايت به دليل  تجمع جرم‌ها در داخل گوش، شنوايي فرد دچار آسيب مي‌شود. 

شيرازي تصريح کرد: اگر کسي پرده گوشش دچار پارگي و يا سوراخ شده باشد و يا حتي عفونت گوش مياني داشته باشد، استفاده مکرر از هندزفري سبب مي‌شود تا اين عفونت نيز بيشتر شود و مشکلاتي را براي گوش مياني به همراه داشته باشد.

او ادامه داد: يکي از مسائل مهمي که در رابطه با استفاده از هندزفري بايد به آن توجه شود اين است که کساني که به صورت مکرر از هندزفري استفاده مي‌کنند به خصوص در مدت زماني طولاني و با صداي بلند در چنين شرايطي ممکن است آسيب‌هاي جدي به عصب و حلزون گوش وارد شود و شنوايي افراد را تا حد قابل توجهي ضعيف کند که اين آسيب غير قابل جبران و بازگشت است.

شيرازي گفت: بنابراين افراد نبايد مدت زمان طولاني از هندزفري استفاده کنند همچنين لازم است بدانيد که به هنگام استفاده از هندزفري نبايد صداي گوشي آنقدر بلند باشد که صدا‌هاي محيط اطراف به هيچ وجه شنيده نشود پس علامت بلند بودن صداي هندزفري آن است که فرد به هنگام استفاده از آن متوجه صداهاي محيطي نشود. 

تفاوت عوارض استفاده از هندزفري و هدفون

او در نهايت افزود: استفاده مکرر از هندزفري و هدفون به صورت طولاني مدت آن هم با صداي بلند به عصب گوش آسيب مي‌رساند، اما تنها تفاوت آسيبي که بر اثر استفاده از هدفون در مقابل هندزفري به گوش وارد مي‌شود اين است که چون هدفون وارد مجراي گوش نمي‌شود پس ديگر سبب جمع شدن جرم‌ها داخل گوش نخواهد شد يا کساني که پرده گوش‌شان به هر علتي که پاره و يا سوراخ شده است و يا حتي عفونت گوش مياني دارند نسبت به کساني که از هندزفري استفاده مي‌کنند کمتر در معرض خطر کم شنوايي قرار مي‌گيرند.

کاهش شنوايي بر ا ثر استفاده از هندزفري

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar