نماد آخرین خبر

«گلپر» برای افرادی که معده‌شان تنبل است!

منبع
بروزرسانی
 «گلپر» برای افرادی که معده‌شان تنبل است!

مجله دلتا/گياه گلپر از دسته گياهان دارويي بوده که علاوه بر ارزش خوراکي که دارد در طب سنتي و صنعت داروسازي نيز از آن استفاده‌هاي فراواني مي‌شود. اين گياه داراي مواد معطر مخصوص و مرکب از صمغ‌‌هاي مختلف است. جوانه‌‌ها، ساقه‌‌ها و غنچه‌هاي نورسته آن بيشتر مورد استفاده قرار مي‌‌گيرند. دانه‌هاي خشک اين گياه معطر است که همراه با اغذيه و به عنوان ادويه مصرف عمومي‌دارد. از اين گياه در صنعت به عنوان طعم‌دهنده در صنايع غذايي و دارويي، دهان شويه‌ها، معطر کننده صابون و خمير دندان و عامل ضد نفخ در مصارف دارويي استفاده مي‌شود. 

خواص گلپر چيست؟
 طبيعت گياه گلپر گرم و خشک است. برخي از مهمترين خواص گلپر در طب سنتي شامل موارد زير مي گردد:

گلپر خاصيت آنتي‌اکسيداني و ضد نفخ بالايي دارد و معمولاً همراه با مواد غذايي نفاخ مثل باقلا استفاده مي‌شود. دانه‌هاي گلپر خاصيت تقويت‌کنندگي معده هم دارد و هضم‌کننده خوبي است. افرادي که معده ضعيف يا تنبلي دارند، مي‌توانند از پودر گلپر به عنوان ادويه در غذا استفاده کنند.
مصرف گلپر باعث تقويت حافظه شده و براي بهبود بيماري صرع مفيداست.
خوردن مقدار متعادل گلپر باعث ايجاد شادي و نشاط مي‌گردد. همچنين رفع ناراحتي‌هاي اعصاب از ديگر خواص گلپر در طب سنتي بوده، به اين منظور از دم کرده ريشه اين گياه استفاده مي‌شود.
گلپر داراي خاصيت ضد عفوني کننده و ميکروب کش است. اسانس دانه‌هاي گلپر خاصيت ضدميکروبي دارد و مانند سير و پياز شوينده معده محسوب مي‌شود.

استفاده از خواص گلپر براي درمان کمردردهاي ناشي از رطوبت بسيار مفيد است و متخصصان طب سنتي توصيه ميکنند از اين ادويه همراه با غذا استفاده شود.
ضماد گلپر با موم و روغن براي تسکين درد سياتيک و امثال آن با روغن زيتون جهت از بين بردن سياهى زير چشم و ماليدن پخته شده آن با سرکه و پوست انار جهت بواسير نافع است.
در گذشته و در طب سنتي ايراني از گرد گياه گلپر براي درمان زخمهاي بيماري خوره و جزام استفاده ميشده است.
متخصصان طب سنتي گياه گلپر را براي معالجه هيسترى (صرع)، عفونت‌هاى عصبى و عفونت‌هاى دستگاه تنفس تجويز مي‏ کنند.
مصرف گلپر باعث تقويت بدن مي‌گردد.


مضرات گلپر (موارد احتياطي و منع مصرف)
مصرف گلپر مي‌تواند در بعضي افراد حساسيت يا آلرژي بوجود آورد.
زياده‌روي در مصرف گلپر براي زنان باردار مضر بوده، زيرا خطر سقط جنين را به همراه دارد.

استفاده زياد از گرد گلپر باعث ايجاد تپش قلب مي‌شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره