نماد آخرین خبر

وسایل الکترونیکی در ایام کرونایی چگونه ضدعفونی شوند؟

منبع
ايسنا
بروزرسانی
وسایل الکترونیکی در ایام کرونایی چگونه ضدعفونی شوند؟

ايسنا/ به گفته محققان دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران و موسسه تحقيقات سلامت، لازم است دستگاه‌هاي الکترونيکي براي پيشگيري از انتقال ويروس کرونا ضد عفوني شوند ولي هر دستگاه نياز به روش خاصي براي ضدعفوني کردن دارد.

 به دليل همه‌گيري کوويد-19 در سراسر دنيا مشاغل بيشتر به صورت دورکاري درآمده، اما در بعضي از مشاغل لازم است افراد در محل کار حضور يابند. در هردو صورت براي انجام کارها بايد به طور مکرر از لپتاپ يا رايانه استفاده کرد. يکي از روش‌هاي انتقال ويروس کرونا تماس دست‌ها با سطوح آلوده و سپس لمس صورت با همان دست‌هاي آلوده است.

به همين دليل لازم است لپ‌تاپ و وسايل الکترونيکي در منزل و محيط کار به طور مرتب و اصولي ضدعفوني شوند. پژوهشگران دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکي تهران و موسسه تحقيقات سلامت با بررسي شواهد موجود به اين پرسش پاسخ دادند که چگونه بايد لپ‌تاپ، رايانه شخصي، رايانه محل کار و تجهيزات الکترونيکي ضدعفوني کنيم؟

نکات کلي جهت تميز کردن وسايل الکترونيکي:
-    براي جلوگيري از آسيب‌ديدگي، از تميزکردن بيش از حد و غوطه‌ور کردن وسايل در مواد پاک‌کننده خودداري کنيد.
-    تمامي منابع و کابل‌هاي برق را از وسيله جدا کنيد.
-    براي ضدعفوني کردن وسايل از محلول‌هاي سفيدکننده يا ساينده استفاده نکنيد.
-    اطمينان حاصل کنيد که محلول‌هاي ضدعفوني‌کننده به هيچ وجه وارد وسايل الکترونيکي نمي‌شود.
-    هرگز تميزکننده را به طور مستقيم روي وسايل مدنظر اسپري نکنيد.
-    براي ضدعفوني کردن بايد از محلولي که شامل 30 درصد آب و 70 درصد الکل است، استفاده کرد.

چگونگي ضدعفوني کردن دستگاه‌هاي الکترونيک
اول از همه، دستکش يک‌بار مصرف بپوشيد و کابل برق را جدا کنيد. اگر باتري لپ‌تاپ شما قابل جابجايي است، آن را خارج کنيد. فراموش نکنيد که دستگاه‌هاي خارجي مانند کارت حافظه را قبل از ادامه کار جدا کنيد.

مقدار کمي از ماده ضدعفوني‌کننده را روي يک دستمال ميکروفايبر بريزيد و مواظب باشيد تا رطوبت وارد فضاي داخلي اين وسايل نشود. تمام سطوح خارجي را که از صفحه شروع مي‌کنيد با دقت تميز کنيد. به آرامي در همان جهت، از بالا به پايين پاک کنيد و اجازه ندهيد که آب روي صفحه کليد يا درگاه‌هاي USB نفوذ کند.


بعد از ضدعفوني کردن، بگذاريد لپ‌تاپ خشک شود. حالا دوباره صفحه را با يک شيشه پاک‌کن تميز کنيد. دستکش‌ها را در سطل زباله درب‌دار بيندازيد و دستان خود را با آب و صابون بشوييد.

هر دستگاه را چگونه ضدعفوني کنيم؟
صفحه‌هاي لمسي
هنگام تميز کردن، از پارچه ميکروفايبر استفاده کنيد تا از خراش دادن صفحه جلوگيري کنيد. از مخلوط کردن آب و الکل استفاده کنيد، اما هر مخلوطي با بيش از 50 درصد الکل ممکن است به صفحه آسيب برساند و روکش محافظت شده در برابر اثر انگشت را از بين ببرد.

کي‌بورد
صفحه کليدها ميکروب‌هاي زيادي دارند و پناهگاه‌هاي بالقوه ويروس هستند. يک مطالعه در انگلستان نشان داد که ويروس کرونا تا 72 ساعت در پلاستيک و فولاد قابل رديابي است، به اين معني که ويروس‌ها مي‌توانند به مدت طولاني روي سطوح غير متخلخل مانند صفحه کليد زندگي کنند. مي‌توان با استفاده از محلول الکل 70 درصد آن‌ها را به آرامي پاک کرد.


ماوس
مانند بسياري از دستگاه‌ها، ماوس با استفاده از محلول ضدعفوني قابل تميز کردن است. قبل از شروع تميز کردن، ماوس خود را جدا کرده و باتري‌هاي آن را برداريد.

مانيتورها
معمولا مانيتورهاي رايانه زياد لمس نمي‌شوند اما باز هم ويروس‌ها مي‌توانند بر روي آن‌ها مستقر شوند، بنابراين بايد به‌طور دوره‌اي پاک‌سازي شوند. مواد ضدعفوني کننده را نبايد به طور مستقيم روي مانيتورها اسپري کرد بلکه بايد پارچه الياف بسيار نرم را به اين مواد آغشته و سپس با پارچه مانيتور را تميز کرد.

لپ‌تاپ‌ها
اغلب با استفاده روزانه، لپ‌تاپ‌ها مي‌توانند حامل اصلي ميکروب‌ها باشند، در نتيجه باکتري‌ها و بيماري‌ها به طور بالقوه از طريق لپ‌تاپ‌ها مي‌توانند گسترش يابند. با استفاده از يک پارچه ميکروفيبر که چند قطره محلول ضدعفوني‌کننده به آن اضافه شده است، قسمت بيروني را مي‌توان پاک کرد. هرگز الکل را به طور مستقيم بر روي رايانه اسپري نکنيد. البته صفحه را نيز مي‌توان با استفاده از يک پارچه ميکروفيبر مرطوب‌شده با آب ساده تميز کرد.

بر اساس اعلام کميته اطلاع‌رساني و آموزش همگاني کرونا در دانشگاه علوم پزشکي تهران که به بررسي مستندات، شواهد و پاسخ‌هاي علمي در مورد ويروس کرونا مي‌پردازد؛ وسايل الکترونيکي جهت پيشگيري از ابتلا به بيماري کوويد-19 بايد به‌درستي در زمان شروع به استفاده و خاتمه کار ضدعفوني شوند. البته هر يک آن‌ها به دليل حساسيت متفاوت به رطوبت بايد با روش خاصي ضدعفوني شوند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar