نماد آخرین خبر

همه بلاهایی که ممکن است سر دندان‌مان بیاید!

منبع
بروزرسانی
همه بلاهایی که ممکن است سر دندان‌مان بیاید!

مجله دلتا/ دندان يکي از عضو‌هاي حياتي انسان است که فرايند هضم کردن غذا به شدت به آن وابسته است. روزي را تصور کنيد که ذره‌اي از دندان شما درد گرفته باشد گويي تمام سيستم بدن مختل شده و توانايي انجام هيچ کاري را نداريد. چگونه مي‌توان علايم بيماري‌هاي دندان را شناخت؟ مشکلات دندان شامل چه مواردي هستند؟ 

درد دندان
درد دندان از مشخص‌ترين علائمي است که به فرد هشدار مي‌دهد که دچار بيماري‌اي از ناحيه دندان شده است. قبل از اينکه به سراغ دندانپزشک برويم چگونه درد دندان را کاهش دهيم؟ مي‌توانيد دهان خود را با آب گرم شستشو دهيد، نخ دندان بکشيد تا ذرات غذايي که بين دندان‌ها گير کرده اند خارج شوند و مسکن بدون نسخه مصرف کنيد. اگر متوجه چرک يا تورم اطراف دندانتان شديد يا اگر تب داريد ممکن است دچار آبسه شده باشيد. آبسه مشکل جدي‌تر و شديدتر دندان است. در صورت مشاهده اين علائم هر چه زودتر بايد به دندانپزشک مراجعه کنيد. ممکن است نياز به آنتي بيوتيک داشته باشيد و احتمالا عصب کشي برايتان انجام مي‌شود.

لکه و زرد شدن دندان‌ها
لک شدن دندان‌ها مي‌تواند علل مختلفي داشته باشد که با توجه به رنگ نوع لک مي‌توان علت آن را تشخيص داد و براي درمان آن اقدام کرد. اين نيز يک هشدار براي به وجود آمدن نوعي از بيماري هاي دندان است.

حساسيت دندان به سرما
مينا در يک دندان سالم از لايه نرم‌تر زيري يعني عاج محافظت مي‌کند. لثه‌ها نيز از ريشه‌ها محافظت مي‌کند. حال اگر مينا ساييده شود يا لثه تحليل برود، پوشش محافظ عاج از بين مي‌رود. پوسيدگي دندان، شکستگي يا ترک‌خوردگي دندان، تحليل رفتن لثه و ساييدگي مينا و ريشه دندان عواملي هستند که عاج را آسيب‌پذير مي‌کند. عاج به عصبي متصل است که باعث بروز درد در دندان حساس مي‌شود.

پوسيدگي و کرم خوردگي دندان
اگر متوجه وجود سوراخ‌هاي کوچکي در دندان‌هاي خود شديد، بايد خود را براي شنيدن خبر بدي آماده کنيد. پوسيدگي اتفاق بدي براي دندان و صاحب دندان است و زماني اتفاق مي افتد که باکتري‌هاي چسبنده به نام پلاک روي سطوح دندان تجمع کرده و به تدريج لايه سخت و محافظ مينا را از بين مي‌برند.

ممکن است در مرز لثه و اطراف لبه هاي پر کردگي دندان نيز دچار پوسيدگي دندان شويد. براي پيشگيري از اين اتفاق ناخوشايند حداقل دو بار در روز با خمير دندان حاوي فلورايد مسواک بزنيد و نخ دندان بکشيد، مصرف دفعات ميان وعده و خوراکي را محدود کنيد و دهان خود را با دهان شويه حاوي فلورايد تميز نگه داريد. چکاپ‌هاي منظم دندانپزشکي را فراموش نکنيد.

مشکلات دندان عقل
از آنجا که استخوان‌هاي افراد کمتر از ۳۰ سال انعطاف‌پذيرتر است، کشيدن دندان‌ هاي عقل در اين سنين آسان‌تر است. گاهي اوقات دندان‌هاي عقل نهفته‌اي که هيچ‌گونه مشکلي براي لثه‌ و دندان‌ها ايجاد نمي‌کنند نيازي به کشيدن دندان عقل ندارند.


نکشيدن دندان‌هاي نهفته مي‌تواند باعث بروز عوارضي جدي شود، از جمله:
ايجاد کيست در اطراف دندان که مي‌تواند باعث ايجاد شياري در استخوان فک شده و دندان‌هاي مجاور را تخريب کند.
عفونت دندان يا لثه
ناراحتي مزمن دهان
به‌هم‌ريختگي دندان‌ها
به وجود آمدن پلاک‌هاي دنداني که بين دندان‌ها و لثه گير مي‌کنند.

نهفتگي دندان در زير لثه
در صورتي که دندان دائمي از لثه بيرون نزند به آن دندان نهفته گفته ميشود. معمولا زماني اين اتفاق مي افتد که دندان به دندان ديگر، استخوان يا بافت نرم چسبيده است. اگر اين وضعيت شما را آزار نميدهد ممکن است دندانپزشک درماني را توصيه نکند. اما اگر درد ايجاد ميکند يا ممکن است در آينده مشکلاتي را به همراه داشته باشد جراح دهان دندان نهفته را مي‌کشد.


دندان اضافي
اگر شما نيز مانند ساير مردم باشيد ۲۰ دندان شيري و ۳۲ دندان دائمي در دهانتان رشد مي‌کند. اما در موارد نادر دندان اضافي در دهان مي‌رويد که به آن هايپردنتي نيز گفته مي‌شود. افرادي که دندان اضافي دارند، معمولا مشکل ديگري مانند شکاف کام يا سندرم گاردنر نيز دارند (که باعث تشکيل تومورهاي غير سرطاني در دهان مي‌شود). درمان دندان اضافي کشيدن دندان و سپس درمان ارتودنسي براي اصلاح وضعيت دندان‌ها است.

دندان قروچه و بهم فشردن دندان‌ها
استرس يکي از دلايل دندان قروچه است. ناهم‌راستايي دندان‌ها يا مشکلات خواب نيز مي‌تواند موجب دندان قروچه در بزرگسالان شود. در کودکان بيشتر آلرژي مسئول آن است. از جمله علائم دندان قروچه شامل سردرد، فک درد، لق شدن دندان‌ها يا ترک خوردن آن‌هاست. اگر شب‌ها دندان قروچه داريد دندانپزشک برايتان محافظ دهان(نايت گارد) توصيه مي‌کند. اما اگر مشکل دندان قروچه تان در روز نيز وجود دارد مصرف دارو، ورزش و روش‌هاي مديريت استرس از جمله درمان‌هاي آن شمرده مي شوند..

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar