logo
  1. جذاب ترین ها
سلامت

خواص گیاه کینوا

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی
خواص گیاه کینوا

بهداشت نيوز/ حاوي دانه هاي خوراکي است که در آمريکاي جنوبي به مقدار زياد کاشته مي شود. تاريخچه کشت اين گياه به 5000 سال قبل باز مي گردد. از دانه گياه کينوا به عنوان مادر دانه هاي غلات ياد مي کنند. البته کينوا غلات نيست و دانه شبه غله اي ناميده مي شود. دانه کينوا انواع مختلفي دارد ولي رايجترين نوع دانه کينوا به رنگهاي قرمز، سفيد و سياه است. گياه کينوا، گياهي مقاوم به شرايط کم‌آبي و شوري است و دانه آن همانند دانه غلات کامل سرشار از فيبر است و خواص بيشماري دارد. همچنين دانه کينوا عطر و طعم دلپذيري دارد. جالب است بدانيد که سال 2013 را سال کينوا نام گذاري کردند. امروزه استفاده از اين دانه در برنامه غذايي مردم آمريکا روز به روز در حال افزايش است.
 
با ارزش غذايي دانه کينوا بيشتر آشنا شويد
دانه کينوا دو برابر برنج پروتئين دارد و حاوي 9 اسيد آمينه ضروري است. منبع خوب کلسيم، منيزيم، منگنز، ويتامين E، ويتامين B و فيبر است. 100 گرم دانه کينوا 368 کيلوکالري انرژي، 14 گرم پروتئين، 6 گرم چربي، 64 گرم کربوهيدرات و 7 گرم فيبر دارد. در مقايسه با ساير دانه هاي موجود ميزان بيشتري اسيدهاي چرب تک غير اشباعي دارد. دانه کينوا حاوي عوامل ضد التهابي است که نقش موثري در پيشگيري از برخي از بيماري ها دارد.
 
دانه کينوا در مقايسه با برنج و جو آنتي اکسيدان هاي بيشتري دارد و در پيشگيري از بسياري از سرطانها موثر است. همانطور که مي دانيد بيماران مبتلا به بيماري سلياک به پروتئين گندم (گلوتن) حساسيت دارند، دانه کينوا فاقد اين نوع پروتئين است و مبتلايان به اين نوع بيماري مي توانند با خيال راحت از اين دانه در برنامه غذايي خود استفاده کنند و از خواص بي نظير آن بهره مند شوند.

 
دانه کينوا چه فوايدي براي سلامتي ما دارد؟
• دانه کينوا به کاهش وزن کمک مي نمايد
اگر شما هم جز آن کساني هستيد که مي خواهيد وزنتان را کم کنيد پيشنهاد مي کنيم که از دانه کينوا غافل نشويد همانطور که در بالا نيز اشاره شد دانه کينوا در مقايسه با ساير غلات پروتئين بيشتري دارد بنابراين به شما احساس سيري مي دهد و اشتهاي شما را مهار مي نمايد. همچنين اين دانه مقدار فيبر بالايي دارد و حجم معده شما را فرا مي گيرد و شما مدت زمان بيشتري احساس سيري مي نماييد.
 
• دانه کينوا به کنترل بيماري ديابت کمک مي نمايد
دانه کينوا شاخص گلايسمي پاييني دارد اين بدان معني است که قند خون را به آهستگي بالا مي برد. توصيه مي شود بيماران ديابتي براي بهبود قند خونشان از اين دانه در برنامه غذايي خود زياد استفاده نمايند.
 
• دانه کينوا انتخاب مناسبي براي گياهخواران است
همانطور که در بالا نيز اشاره شد دانه کينوا حاوي 9 اسيد آمينه ضروري است و پروتئين زيادي دارد از اين رو به گياهخواران همواره توصيه مي شود براي تامين نيازشان به پروتئين از دانه کينوا در برنامه غذايي خود استفاده کنند.
 
• دانه کينوا منبع مواد معدني مهم است

دانه کينوا منبع 4 ماده معدني مهم است. اين مواد معدني عبارتند از: کلسيم، منيزيم، آهن و روي. 1 فنجان دانه کينوا 30 درصد از نياز روزانه ما را به منيزيم تامين مي نمايد. البته موضوعي که در مورد دانه کينوا مطرح است که ميزان بالاي اسيد فيتيک موجود در آن جذب اين مواد معدني را کاهش مي دهد. براي کاهش ميزان اسيد فيتيک موجود در دانه کينوا توصيه مي شود قبل از مصرف، دانه کينوا را در آب خيس نماييد و آب آنرا دور بريزيد سپس از آن استفاده نماييد تا با کاهش مقدار اسيد فيتيک دانه کينوا جذب مواد معدني آن افزايش يابد.
 
• ساير موارد استفاده از دانه کينوا
دانه کينوا انتخاب مناسبي براي ورزشکاران است. همچنين اين دانه به کاهش کلسترول خون کمک مي نمايد و از يبوست نيز پيشگيري مي نمايد. 
 
چگونه از دانه کينوا در برنامه غذايي خود استفاده کنيم؟
استفاده از دانه کينوا در برنامه غذايي زياد هم سخت نيست چون پخت اين دانه تنها 15 دقيقه زمان مي برد و نحوه طبخ آن شبيه پخت برنج است و مي توان به جاي برنج از آن استفاده کرد. همچنين از اين دانه در تهيه سوپ و آش نيز مي توان استفاده کرد.
همواره به خاطر داشته باشيد که قبل از مصرف آنرا با آب بشوييد. همچنين اگر مبتلا به سنگ کليه هستيد از اين دانه به دليل داشتن اگزالات استفاده نکنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره