نماد آخرین خبر

چه نوع نانی مصرف کنیم؟

منبع
بهداشت نيوز
بروزرسانی
چه نوع نانی مصرف کنیم؟

بهداشت نيوز/ آن ساندويچ‌هاي خاطره‌انگيز تخم‌مرغ و گوجه، کالباس سيردار و خيارشور يا کره و مربا که با نان بولکي درست مي‌شد را حتما به ياد داريد. اين نان را هنوز هم برخي کارگاه‌ها مي‌پزند و در سوپرمارکت‌ها عرضه مي‌کنند. نان کوچکي که اغلب رنگ تيره و لکه‌هاي سياه و قهوه‌اي پراکنده‌اي بر سطح آن نمايان است و تقريبا طعم ترش و بوي مطبوعي دارد.
 
نان بولکي برخلاف نامش که به نان سفيد معروف بود، اما با آرد گندم سبوس‌دار تهيه مي‌شد. برخلاف باور عامه که اعتقاد داشتند اين نان را با جوش‌شيرين درست مي‌کردند اما از خمير‌ترش تهيه مي‌کردند و ارزش غذايي خوبي داشت. نان بولکي در مقايسه با نان‌هاي باگت فرانسوي امروزي حجم و تردي کمتري دارد. اما نان باگت را با آرد بدون سبوس، مخمر، برخي بهبوددهنده‌ها، آب، نمک، کمي شکر و گاهي روغن براي لطافت خمير تهيه مي‌کنند.
 
اين نان برخلاف نان بولکي به دليل تفاوت در نوع مخمر، بوي معطر و طعم خاصي ندارد اما تردتر و حجيم‌تر است.در اين‌که خمير نان بولکي و باگت به‌خوبي تخمير مي‌شود، بحثي نيست. اما چون نان باگت را با آرد بدون سبوس تهيه مي‌کنند، بهتر است انواعي را که با آرد سبوس‌دار، چاودار و جو تهيه شده استفاده کنيد. البته لازم است بدانيد برخي کارگاه‌هاي غيرمتعهد اقدام به تهيه نان باگت با جوش‌شيرين مي‌کنند که تا حدودي قابل تشخيص است.
 

اگر باگت در ابتدا رنگ و ظاهر مناسبي داشت، اما پس از سرد شدن رنگ آن تيره و مات شد يا در بافت داخل آن لکه‌ها يا رگه‌هاي زردرنگ پخش‌نشده‌اي مشاهده شد، احتمالا با جوش‌شيرين تهيه شده‌ است؛ ضمن اين‌که هرچه ماندگاري نان باگت بيشتر باشد، نشانه استفاده از مخمر در آن است. نان‌ها اگر به‌خوبي سرد نشود و رطوبتي در آنها باقي بماند در دماي محيط، شروع به کپک‌زدن خواهد کرد و بيش از دو سه روز قابليت نگهداري ندارد. چه بسا کپک از همان روز اول در نان در حال رشد و تکثير است که با چشم غيرمسلح قابل مشاهده نيست.
 
به باور برخي از مصرف‌کنندگان ، بافت داخل نان‌هاي باگت، خميري، نپخته، چاق‌کننده و ديرهضم است. اما بايد بدانيد بافت داخل اين نان‌ها کاملا پخته‌شده و قابليت هضم دارد و اگر اين بافت چاق‌کننده باشد، پوسته خشک و ترد رويي اين نان‌ها هم کالري‌زا خواهد بود و بهتر است به جاي تخليه بافت داخل نان باگت، براي کاهش کالري‌زايي از ميزان کمتر اين نان استفاده کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره