نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

۵ اشتباه رایج در آشپزی که عامل سرطان است

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
۵ اشتباه رایج در آشپزی که عامل سرطان است

باشگاه خبرنگاران/ اشتباهات رايجي در زمينه آماده سازي غذا وجود دارد که باعث بروز سرطان ‌مي‌شود. تحقيقات نشان مي‌دهد که عارضه سرطان مربوط به رژيم‌هاي غذايي و نحوه پخت آن‌ها مربوط مي‌شود.

بسياري از افراد به سلامت خود اهميت زيادي مي‌دهند و در طول روز مراقب تغذيه، تحرک و سلامت خود هستند اما برخي اشتباهات رايج روزمره مي‌تواند، سلامت انسان را به خطر بيندازند.

در ادامه اين مطلب شما را با ۵ عادت بد در آشپزي که بايد ترک شوند، آشنا مي‌کنيم.

۱. اضافه کردن نمک به روغن داغ سرطان‌زاست

اضافه کردن نمک در روغن داغ باعث مي‌شود نقطه دود روغن کاهش پيدا کند و اين امر سبب آزاد شدن مواد سمي و سرطانزا در روغن مي‌شود.

اضافه کردن نمک به روغن داغ

۲. حرارت دادن عسل در آب جوش

حرارت دادن عسل يا استفاده از آن در دماي بالا باعث توليد ماده سمي به اسم هيدروکسي متيل فورفورال يا HMF مي‌شود. HMF يک ترکيب ۶ کربن جامد با رنگ زرد و دماي جوش پايين و محلول در آب است. اين ماده سمي براي زنبور‌ها کُشنده و براي انسان سرطان‌زاست.

اين سم به راحتي از روده جذب و در بدن متابوليزه مي‌شود و دارايي خاصيت جهش زاست، يعني ايجاد سميت ژنتيکي مي‌کند. افرادي که اين ماده را استفاده کردند، متابوليت‌هاي ثانويه توليد شده از آن را مي‌توان از ادرارشان جدا کرد.

حرارت دادن عسل در آب جوش

۳. کباب کردن گوشت

کباب سرطان‌زا نيست اما روش پخت آن مي‌تواند عامل سرطان باشد. کباب کردن گوشت روي آتش سرطان‌زاست. روغني که از گوشت روي خاکستر مي‌ريزد، باعث ايجاد هيدروکربن‌هاي آروماتيک مي‌شود. اين مواد سرطان زاست و از طريق دود آتيش روي گوشت قرار مي‌گيرد و مصرف طولاني مدت آن زيان آور است.

پس بهتر براي کباب کردن گوشت از دستگاه‌هاي الکتريکي مولد گاز استفاده کنيم نه زغال. بهتر است گوشت کبابي را در تور‌هاي مخصوص آلومينيومي يا فويل قرار بدهيم که از ريزش روغن روي خاکستر آتش جلوگيري کند.

کباب کردن گوشت

۴. استفاده از رب گوجه فرنگي کپک زده

خيلي وقت‌ها شده است که رب گوجه فرنگي کپک بزند. اشتباهي که مرتکب مي‌شويم اين است که قسمت کپک زده را با قاشق جدا مي‌کنيم و بقيه رب را مصرف مي‌کنيم، غافل از اينکه اينکه بدانيم سم قارچ در کل رب گوجه پخش شده است.

اين سم بيشتر تحت عنوان آفلاتوکسين‌ها شناخته مي‌شود و استفاده از آن در طولاني مدت باعث سيروز کبدي و سرطان کبد مي‌شود.

استفاده از رب گوجه فرنگي

۵. استفاده از ظروف پلاستيکي در مايکروويو

ظروف يکبار مصرف پلاستيکي در صورت تماس با مايعات و مواد غذايي در دماي بالاي ۴۰ درجه سانتيگراد، باعث آزاد شدن ماده شيميايي و سرطان زايي به نام استايرن مي‌شود. اين ماده سرطان‌زا و همچنين داراي سميت عصبي هم هست.

ممکن است با چند بار استفاده، متوجه تاثيرات بد آن نباشيد اما در طولاني مدت باعث آسيب‌هاي برگشت‌ناپذير مي‌شود؛ بنابراين از ظروف پلاستيکي در مايکروويو استفاده نکرده و همچنين از کشيدن غذا‌هاي داغ در ظروف پلاستيکي خودداري کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره