نماد آخرین خبر

علائمی که زنگ خطر هشدار دیابت در کودکان است

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
علائمی که زنگ خطر هشدار دیابت در کودکان است

باشگاه خبرنگاران/ شاداب صالح پور فوق تخصص غدد و متابوليسم کودکان در مورد ابتلاي کودکان به ديابت اظهار کرد: در بين انواع ديابت شايع‌ترين نوعي که کودکان به آن مبتلا مي‌شوند ديابت اکتسابي يا همان نوع اول است. به عبارتي ديگر کودکان ديابتي ۸۵ تا ۹۰ درصدشان درگير ديابت نوع  اول بوده و فقط ۱۰ درصد آن‌ها به ديابت نوع ۲ دچار هستند.

او ادامه داد: در ابتلاي کودکان به ديابت نوع ۲ بيش از هر مسئله ديگري موضوع ارث و ژنتيک دخيل است و معمولا از هر هزار کودک حدود ۲ نفر از آن‌ها امکان دارد به ديابت نوع ۲ دچار شوند که آمار نسبتا بالايي است .

فوق تخصص غدد و متابوليسم کودکان بيان کرد: اما معمولا بيماري خود ايمني در برابر هجوم انواع بيماري‌ها يکي از عوامل موثر در ابتلا کودکان به ديابت نوع اول است که براي درمان اين تيپ از ديابت از انسولين استفاده مي‌شود؛ بنابراين ديابتي را که ما در کودکان مشاهده مي‌کنيم معمولا ديابت نوع اول و وابسته به انسولين بوده است  و مي‌توان گفت که استفاده از انسولين يکي از راه‌هاي درمان و کنترل ديابت در کودکان محسوب مي‌شود.

او گفت: پس زماني که خانواده‌ها با مواردي همچون نوشيدن مقدار آب زياد در طول روز، پر ادراري، تنفس تند، کم آبي، کاهش هوشياري و کاهش وزن شديد رو به رو شدند احتمال ابتلا فرزندانشان به ديابت وجود دارد بنابراين لازم است خانواده‌ها به پزشک مراجعه کنند تا  از طريق انجام آزمايش به طور قطع مشخص شود که کودکشان ديابت دارد و يا خير.

صالح پور بيان کرد: براي بيماري ديابت دو نوع عوارض وجود دارد که برخي از آن‌ها درکوتاه مدت و برخي ديگر در بلند مدت نيز نمايان مي‌شوند.عوارض زود رس همان افت قند خون است، اما از جمله عوارض ديررس بيماري مي‌توان به بيمار‌هاي کبد، کليه، چشم، قلبي و عروقي اشاره کرد.

مواردي که خانواده‌ها بايد رعايت کنند

او افزود: خانواده‌ها موظف هستند مواردي را که براي تزريق انسولين لازم  است، رعايت و به موقع براي تزريق انسولين کودکانشان اقدام کنند همچنين داشتن يک رژيم غذايي مناسب براي کودکان ديابتي، در نظر گرفتن فعاليت بدني در برنامه روزانه و اندازه گيري ميزان قندخون کودکان در طول شبانه روز به طور منظم بر اساس دستور پزشک از ديگر مواردي است که خانواده‌هاي کودکان انسوليني بايد به آن‌ها توجه کنند.

فوق تخصص غدد و متابوليسم کودکان بيان کرد: خانواده‌ها بايد با اين امر آشنا باشند که انسولين تزريق شده چه مقدار قند را در خون جا به جا مي‌کند و يا چه مقدار ماده غذايي را که داراي مواد قندي است را مي‌تواند تجزيه مي‌کند که اين امر معمولا بعد از تشخيص ابتلا کودکان به ديابت به خانواده‌ها توسط پزشک آموزش داده مي‌شود.

علائمي که مي تواند زنگ هشدار ديابت در کودکان باشد

عواملي که سبب بروز ديابت نوع ۲ در کودکان مي‌شود

صالح پور ادامه داد: ديابت نوع ۲ که به آن ديابت اکتسابي و ثانويه نيز گفته مي‌شود برخي از عوامل در بروز آن موثر هستند که شامل مصرف کورتن‌ها، چاقي و استفاده از غذا‌هاي فست فودي است.

او گفت: در برخي از مواقع کودکاني که به مصرف کورتون مي‌پردازند ممکن است به ديابت نوع ۲ دچار شوند، زيرا مصرف اين دسته از دارو‌ها ميزان قند خون کودک را بصورت موقت تا حدي افزايش مي‌يابد، چاقي کودکان هم يکي از مهم‌ترين عواملي است مي‌تواند استعداد ابتلا به ديابت نوع ۲ را در کودکان به شدت افزايش دهد پس به همين دليل لازم است تا والدين وزن کودکانشان را کنترل کنند.

علائمي که مي تواند زنگ هشدار ديابت در کودکان باشد

 

صالح‌پور افزود: ازجمله مواردي که مي‌تواند سبب اضافه وزن در کودکان شود زياده روي در مصرف غذا‌هاي فست فودي و داشتن زندگي بدون تحرک است که در نتيجه اين بي تحرکي و چاقي کودکان بيش از پيش مستعد ابتلا به بيماري ديابت نوع ۲ هستند.

علائمي که مي تواند زنگ هشدار ديابت در کودکان باشد

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar