نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

علائم کمبود ویتامین C در بدن

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
علائم کمبود ویتامین C در بدن

باشگاه خبرنگاران/کمبود ويتامين C در بدن مي‌تواند به انواع مختلفي از مشکلات سلامت مانند احساس خستگي مداوم و خونريزي‌هاي بي دليل در دهان منجر شود.

ويتامين‌ها موادي هستند که بدن در مقادير کم براي حفظ سلامتي خود به آن‌ها نياز دارد. ويتامين ث يکي از اين مواد است و با نام اسيد اسکوربيک (ascorbic acid.) هم شناخته مي‌شود. بدن قادر به ساخت اين ويتامين نيست، بنابراين نياز خود را از طريق رژيم غذايي تامين مي‌کند. ويتامين ث براي ساخت کلاژن لازم بوده و بدن به اين ماده براي سلامت و اصلاح بافت‌هاي مختلف بدن نياز دارد.

اگر کمبود اين ويتامين در رژيم غذايي ادامه دار باشد، باعث ايجاد عارضه‌اي به نام اسکوروي (scurvy) مي‌شود. علائم اسکوروي شامل آسان کبود شدن، خونريزي و درد عضلاني و مفاصل است. کمبود ويتامين ث با مصرف مکمل‌هاي دارويي ويتامين ث و يک رژيم غذايي سرشار از اين ماده درمان مي‌شود.

چه کساني در معرض کمبود ويتامين ث

افراد معتاد به مواد مخدر و الکل که رژيم غذايي متعادل و سالمي ندارند، افرادي که رژيم‌هاي غذايي خاصي دارند که در آن گروهي از مواد غذايي حذف يا محدود شده، افرادي با درآمد پايين که توان خريد مواد غذايي سرشار از ويتامين ث را ندارند، افرادي که به دليل بيماري‌هاي گوارشي مانند بيماري کرون و کوليت زخمي توان گوارش و جذب مواد غذايي را ندارند، افراد مسن که ممکن است رژيم غذايي متنوعي نداشته باشند، افرادي که سيگار مي‌کشند و زنان باردار و شيرده از جمله افرادي هستند که بيشتر در معرض کمبود ويتامين ث هستند.

کمبود ويتامين ث داراي عوارضي مانند ضعف و خستگي، درد مفاصل و ماهيچه‌ها، به راحتي کبود شدن، نقاطي که همچون کبودي‌هاي کوچک قرمز و آبي روي پوست به نظر مي‌رسند، خشکي پوست، مو خوره، ورم و تغيير رنگ لثه‌ها، خونريزي ناگهاني و غيرمنتظره از لثه‌ها، خون دماغ شدن، بهبود نيافتن زخم‌ها، مشکلاتي در غلبه بر عفونت‌ها، خونريزي مفاصل که باعث درد مفصل شديد مي‌شود، تغييرات استخواني، از دست دادن دندان و از دست دادن وزن است.

ميزان نياز روزانه به ويتامين ث در گروه‌هاي مختلف؛ سني از از بدو تولد تا ۱ سالگي ۳۵ ميلي گرم، از ۱ تا ۳ سالگي: ۳۵ تا ۴۰ ميلي گرم، از ۴ تا ۱۲ سال ۴۰ تا ۶۰ ميلي گرم، در دوره نوجواني ۶۰ تا ۱۰۰ ميلي گرم، در سنين بزرگسالي: ۶۰ تا ۱۰۰ ميلي گرم، خانم‌هاي باردار و شيرده ۸۰ تا ۱۰۰ ميلي گرم و افراد سيگاري ۱۲۰ ميلي گرم است.

ويتامين C در اثر حرارت از بين مي‌رود، پس مصرف سبزيجات و ميوه‌ها به صورت خام بهتر از پخته آن است. از آنجا که بدن ميزان زيادي ويتامين C در خود ذخيره نمي‌کند، توصيه مي‌شود هر روز ميوه و سبزيجات تازه بخوريد. شواهدي مبني بر مسموميت با مکمل يا قرص ويتامين C وجود ندارد، اما مصرف بيش از ۲۰۰۰ ميلي‌گرم ويتامين C در روز ممکن است باعث درد‌هاي شکمي، اسهال، تهوع و همچنين افزايش خطر سنگ کليه در مردان شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره