باشگاه خبرنگاران/ ويتامين C به طور طبيعي در بعضي از غذا‌ها وجود دار و به عنوان يک مکمل غذايي در دسترس است. اما آيا مي‌دانيد مصرف هر روزه ويتامين C با بدن شما چه مي‌کند؟ اين خبر را بخوانيد و ببينيد که مصرف هر روزه ويتامين C چه اثري در بدن دارد.

۱. مي‌تواند به التيام بدن کمک کند

ويتامين C يک جز اساسي در بافت همبند است و در ترميم زخم نقش دارد.

۲. ويتامين C داراي قدرت آنتي‌اکسيداني است

ويتامين C نوعي آنتي‌اکسيدان است، به اين معني که مي‌تواند به جلوگيري از آسيب سلولي کمک کند. بنابراين مي‌تواند مشکلاتي را که ناشي از استرس اکسيداتيو هستند مهار کند.

۳. ويتامين C مي‌تواند توليد کلاژن را تقويت کند

ويتامين C براي بيوسنتز کلاژن مورد نياز است. به همين دليل يک ماده اصلي در بسياري از محصولات مراقبت از پوست محسوب مي‌شود.

۴. مي‌تواند به پيشگيري از سرطان کمک کند

طبق NIH، تحقيقات زيادي نشان مي‌دهند که ويتامين C مي‌تواند به جلوگيري سرطان کمک کند. در بيشتر مطالعات ارتباط معکوس بين دريافت ويتامين C در رژيم غذايي و سرطان ريه، پستان، روده بزرگ، معده  يافته‌اند.

۵. ويتامين C مي‌تواند به بهبود سلامت قلب کمک کند

طبق NIH (موسسه ملي سلامت آمريکا)، برخي شواهد نشان مي‌دهند که ويتامين C مي‌تواند به پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي عروقي کمک کند. يکي از بزرگترين مطالعات، با حضور بيش از ۸۵۰۰۰ زن، نشان داد که مصرف ويتامين C در رژيم غذايي و به صورت مکمل خطر بيماري کرونر قلب را کاهش مي‌دهد.

۶. ويتامين C مي‌تواند به جلوگيري از ضعف بينايي کمک کند

NIH همچنين شواهد قانع‌کننده‌اي را ارائه مي‌دهد که ويتامين C ممکن است به درمان دژنراسيون ماکولا و آب مرواريد ناشي از سن کمک کند.

۷. مي‌تواند از بروز اسکوربوت جلوگيري کند

طبق گفته NIH، کمبود حاد ويتامين C مي‌تواند منجر به اسکوربوت شود. اين بيماري در کشور‌هاي پيشرفته بسيار نادر است. علائم اسکوربوت مي‌تواند ظرف يک ماه از زمان کمبود ويتامين C ظاهر شود. علائم اوليه شامل خستگي، بي‌حالي و التهاب لثه است.

۸. ويتامين C مي‌تواند به درمان سرماخوردگي کمک کند

ويتامين C معمولاً به عنوان تقويت‌کننده سيستم ايمني بدن تلقي مي‌شود. با اين حال، مطابق با NIH ممکن است در پيشگيري از سرماخوردگي آنطور که فکر مي‌کنيد موثر نباشد، اما مي‌تواند به کوتاه شدن دوره سرماخوردگي کمک کند.

NIH توضيح مي‌دهد: مکمل‌هاي ويتامين C ممکن است طول دوره سرماخوردگي را کاهش دهند و شدت علائم را بهبود بخشند.

۹. مي‌تواند معده را دچار مشکل کند

 ويتامين C سميت کمي دارد و مصرف زياد آن اثرات سوء جدي در بدن ايجاد نمي‌کند، با اين حال، مي‌تواند باعث اختلالات دستگاه گوارش از جمله اسهال، حالت تهوع و گرفتگي شکم شود.

۱۰. ويتامين C مي‌تواند باعث ايجاد سنگ کليه شود

برخي شواهد متناقض وجود دارد که مقادير بالاي ويتامين C مي‌تواند دفع اگزالات ادرار و اسيد اوريک را افزايش دهد که در ادامه به تشکيل سنگ کليه کمک کند.

۱۱. مي‌تواند به جلوگيري از کمبود آهن کمک کند

ويتامين C به بدن شما در جذب آهن کمک مي‌کند. يک مطالعه نشان داد که فقط ۱۰۰ ميلي‌گرم ويتامين C مي‌تواند جذب ماده معدني سازنده خون را ۶۷ درصد بهبود بخشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar