خراسان/ کلسترول چربي موجود در خون است که براي عملکرد سلول‌ها لازم است اما بالا رفتن آن باعث رسوب و گرفتگي رگ ها مي‌شود که با روش‌هايي مي توان آن را کاهش داد
کلسترول چربي خون است که ميزان کافي آن براي سلامت ضروري است اما اگر ميزان آن بيشتر از حد متعادل باشد مشکلاتي را براي ما به‌وجود مي آورد. اگرچه به گفته پزشکان، افزايش کلسترول خون جنبه ارثي دارد اما بيشتر به تغذيه و رژيم غذايي و ميزان فعاليتي که ما در طول روز انجام مي دهيم 
بستگي دارد. به همين دليل با تغيير در سبک زندگي، رژيم غذايي متعادل ، فعاليت بدني و به‌کار بردن روش‌هايي در پخت غذا  مي توان کلسترول خون را کاهش داد. ادامه مطلب را در اين زمينه مطالعه کنيد:
 
  مصرف ميوه و سبزي
داشتن رژيم غذايي متعادل با مقدار زيادي ميوه و سبزيجات يکي از کليدهاي جلوگيري از ميزان بالاي کلسترول است. روزانه بين سه  تا پنج تکه ميوه بخوريد. نيمي از بشقاب خود را با سبزيجات در وعده هاي غذايي اصلي بپوشانيد.

کاهش مصرف سس و چاشني
مشکل سس ها و چاشني ها  اين است که چربي بالايي دارد و به همين دليل بايد از مصرف زياد آن جلوگيري کرد . به جاي سس‌هاي چرب  مي توان از طعم دهنده هايي مانند آب‌ليمو،سرکه ، گوجه و ادويه چربي سوز مانند زيره و زنجبيل استفاده کرد.
کاهش مصرف لبنيات چرب
چربي لبنيات چون منشأ حيواني دارد منبع مهمي از کلسترول است موادي مانند شير، پنير و ... بهتر است لبنيات کم چرب را جايگزين لبنيات با چربي بالا کنيد.
 مصرف مارگارين را محدود کنيد
کره گياهي در بسياري از دستورهاي آشپزي کاربرد دارد.در حالي که منبع مهمي از کلسترول است بنابراين بهترين گزينه کاهش مصرف مارگارين و جايگزين آن با چربي هاي سالم است.
چربي هاي سالم مثل روغن زيتون  ،روغن نارگيل  و روغن آووکادو.
 پرهيز از سرخ کردن غذاها
بسياري از مردم درباره روشي که براي طبخ غذاها استفاده مي کنند فکر نمي کنند. در حالي که روش طبخ غذا با جذب کلسترول ارتباط مستقيم دارد.
بهتر است به جاي سرخ کردن سعي کنيد غذاها را کباب  يا بخار پز کنيد.
  مصرف روغن سالم
روغن زيتون و زيتون مصرف کلسترول را کاهش مي دهد. روغن زيتون حاوي امگا3 ، مواد معدني و ويتامين اي است که کلسترول خوب را افزايش مي‌دهد. مي توانيد از روغن زيتون براي چاشني سالاد استفاده يا آن  را به سوپ، خورشت و اسموتي اضافه کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar