نمناک/غذا نقش مهمي در زندگي دارد، زيرا ويتامين ها و مواد معدني حياتي بدن را تامين مي کند. غذاهايي که انتخاب مي کنيم حتما بايد سالم و تميز باشند از اين رو غذاي خانگي بهترين انتخاب براي حفظ سلامتي هستند. با طبخ غذا در خانه مي توان از تميزي ، سلامت و تازگي غذا مطمئن گرديد. بسياري از افراد به طبخ و خوردن غذا در منزل اهميتي نمي دهند چراکه به مزاياي غذاي خانگي که در اين بخش از بهداشت و سلامت خواهيم گفت آگاه نيستند. 
 

خوراک طبيعي و سالم
ممکن است طعم فست فودها خوشمزه تر از غذاهاي خانگي باشد اما مواد اوليه بيشتر فست فودها فرآوري نشده اند، به همين دليل براي بدن مضر هستند؛ اما غذاهاي خانگي حاوي مواد طبيعي و سالم اند که جسم و روح ما براي فعاليت سالم به آنها نياز دارند.

رعايت بهداشت 
رعايت بهداشت در تهيه غذا خصوصاً براي کودکان بسيار مهم است. زماني که غذا در منزل طبخ مي شود از سلامت و بهداشت آن مطمئن هستيم اما دريک رستوران بايد به ديگران اعتماد کنيم. علاوه بر اين، غذاهاي خانگي حاوي چربي کمتر و مغذي هستند در صورتي که رستوران ها فقط بر طعم غذا تمرکز مي کنند. بنابراين غذاي رستوران حاوي چربي بالا و مواد معدني نامناسب و عدم ويتامين هاي لازم است.

کنترل مقدار غذا
حجم غذا در رستوران ها براي يک فرد زياد است و در صورتي که غذا روي ميز باشد کنترل کردن وسوسه خود کمي سخت تر مي شود. اين امر موجب پرخوري و ساير مشکلات مي شود اما اگر طبخ غذا را خودتان انجام دهيد اين مشکلات را نخواهيد داشت.

ايمني مواد اوليه غذايي
مواد غذايي تازه معمولا سالم تر هستند، در صورتي که پخت غذا توسط خودتان صورت بگيرد از تازگي و کيفيت مواد غذايي و همچنين روند پخت (درجه حرارت ) اطمينان لازم را داريد.


کنترل حساسيت غذا 
ممکن است شما يا يکي از اعضاي خانواده تان نسبت به برخي مواد غذايي آلرژي داشته باشيد. شما اين نکته را مي دانيد اما هنگامي که شخص ديگري براي شما و خانواده تان غذا درست مي کند در جريان آلرژي و حساسيت هاي غذايي نيست. بنابراين ، در صورت آماده سازي در منزل مي توانيد از بروز چنين شرايطي جلوگيري کنيد.


ارزش اقتصادي 
غذاي خانگي تازه و ارزان تر از هر رستوراني است زيرا صاحب رستوران، بخشي از سود را صرف اجاره مکان، دستمزد آشپز و ... مي کنند. هزينه هاي 1 هفته رستوران معادل 4 هفته غذاي خانگي است به همين دليل با مصرف غذاهاي خانگي مي توانيد در هزينه ها صرفه جويي کنيد.

صرفه جويي در وقت
شايد فکر کنيد که مصرف غذا در رستوران و بيرون از منزل وقت زيادي نمي خواهد اما در حقيقت بهتر است براي صرفه جويي در وقت، غذاهاي خانگي تهيه کنيد. دستور العمل هاي زيادي وجود دارد که مي توان غذا را در کمتر از 30دقيقه تهيه کرد. برخي از دستور العمل ها به دليل فرآينده پيچيده، ممکن است به زمان طولاني تري نياز داشته باشند اما مي توانيد در اوقات فراغت آنها را به مقدار بيشتر تهيه و در فريزر نگه داريد.

قوي تر شدن پيوند خانوادگي 
امروزه اعضاي يک خانواده به دليل مشغله زياد، در طول روز کمتر يکديگر را مي بينند که همين امر موجب سست شدن پيوند اعضاي خانواده با يکديگر مي شود اما خوردن غذا در کنار هم باعث ايجاد تعامل بيشتر مي شود، حتي تهيه غذا با کمک اعضاي خانواده، پيوند خانوادگي را محکمتر مي کند.



کمک به افزايش دانش غذايي 
آشپزي هنر بزرگي است و نبايد آن را کم اهميت تلقي کرد. به همين دليل بايد آگاهي لازم در رابطه با ارزش غذايي مانند ويتامين ها ، مواد معدني ، آهن را  داشته باشيد تا در صورت  ابتلا به بيماري متوجه نياز غذايي بدن خود  شويد.

مفيد براي کودکان 
کودکان آينده سرزمين ما را مي سازند بنابراين ، بايد اهميت بيشتري به آنها داده شود. رشد مغزي و تناسب اندام بدن در دوران کودکي رخ مي دهد و از آنجا که غذاي خانگي از همه نظر بهتر است، کودکان بايد غذاي مغذي و سالم را ميل کنند.

راهي عالي براي گذراندن وقت
گاه اوقات فراغت خود را با انجام کارهاي غيرضروري مانند تماشاي برنامه تلويزيوني ، خواب، خريد يا گوش دادن به شايعات مي گذرانيد اما اگر اين زمان را براي طبخ غذاي سالم صرف کنيد، موجب سلامت بيشتر خود و اعضاي خانواده مي شويد. بنابراين ، اوقات فراغت را تلف نکنيد و از آن به بهترين نحوه براي سلامت خود و خانواده استفاده کنيد.


بهداشت رواني خوب 
مطالعات نشان مي دهد صرف غذا به تنهايي باعث افزايش فشار رواني مي شود. بنابراين چنانچه در مطالب قبلي نمناک هم چندين بار اشاره شد ، خوردن غذا با اعضاي خانواده و عزيزان ، سلامت روان را بهبود مي بخشد و اين براي بچه ها بسيار ضروري است. علاوه براين کودکاني که به تنهايي غذا مي خورند اعتياد بيشتري به مواد مخدر و الکل پيدا مي کنند و يا درگير ساير فعاليت هاي غير اجتماعي مي شوند.

جلوگيري از بيماري ها 
به طور يقين غذايي که در منزل طبخ مي شود تميز ، بدون ميکروب و باکتري است اما غذاي رستوران هاي کنار جاده يا دست فروشان براي سلامتي مناسب نيست. پ سلامت خود را با خوردن غذاهاي ناسالم به خطر نياندازيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar