باشگاه خبرنگاران/ نفخ يکي از شايع‌ترين علائم گوارشي است و تقريباً همه مي‌دانند که به وجود آمدن آن بعد از پرخوري، امري رايج است؛ اما اگر به طور مداوم نفخ مي‌کنيد، ممکن است عومل ديگري علاوه بر صرف غذاي زياد، در ميان باشد.
در اين گزارش اطلاعات بيشتري در مورد عوامل ايجاد احساس نفخ بعد از صرف غذا و همچنين غذا‌هاي دخيل در اين موضوع را بخوانيد.

۱. سريع غذا خوردن
 اگر شما هم از آن دسته افرادي هستيد که خيلي سريع غذا و يا ميان ‌وعده‌هايتان را مي‌خوريد، ممکن است دچار نفخ شويد؛ زيرا معده شما سعي مي‌کند اين گونه با هجوم ناگهاني غذا يا نوشيدني‌ها روبرو شود. توصيه مي شود حتما غذايتان را خوب بجويد. ترکيب بزاق با ذرات ريز غذا باعث هضم راحت‌تر آن و در نتيجه نفخ و احساس بادکردگي کمتر مي‌شود.

همچنين خيلي سريع غذا خوردن، شما را از طريق ديگري هم در معرض خطر نفخ قرار مي‌دهد؛ بدين ترتيب که شما زمان کافي براي دريافت پيام "سيري" را به بدنتان نمي‌دهيد و در نتيجه دچار پرخوري مي‌شويد. بنابراين اگر شما خيلي سريع غذا بخوريد، احتمال پرخوري بالاتر مي‌رود، زيرا مغزتان هنوز اين پيام را دريافت نکرده که معده‌ شما پر است.

علاوه بر دو مورد ذکر شده در قسمت بالا؛ مصرف نوشيدني‌ها با ني و يا خيلي سريع غذا خوردن باعث مي‌شوند به راحتي مقدار زيادي هوا را هم با آن‌ها وارد معده‌ کنيد، که اين موضوع مي‌تواند باعث نفخ شود.

۲. مصرف غذاهاي توليد کننده گاز
در واقع اين فقط نحوه غذا خوردن شما نيست که بر احساس پُري شما بعد از صرف غذا تأثير مي‌گذارد، بلکه آنچه مي‌خوريد نيز مهم و تأثيرگذار است. از مهم ترين غذا‌هاي رايجي که مي‌توانند باعث نفخ شوند مي توان به برخي سبزيجات، شيرين‌کننده‌هاي مصنوعي و مواد غذايي حاوي فروکتان (نوع خاصي از قند که هضم سختي دارد) اشاره کرد. از ميان مواد غذايي طبيعي که فروکتوز بالايي دارند مي‌توان به انگور، کلم بروکلي، مارچوبه، قارچ، پياز، نخودفرنگي و فراورده‌هاي گوجه‌فرنگي اشاره کرد.

غذا‌هاي پرچرب: غذا‌هاي چرب‌ مي‌توانند احساس پُري ناراحت‌کننده‌اي را به وجود بياورند. در واقع هضم چربي بيش از کربوهيدرات يا پروتئين طول مي‌کشد، بنابراين معده را به مدت طولاني‌تري پر نگه مي‌دارد. شايد لازم باشد در هر وعده غذايي ميزان چربي دريافتي‌تان را کاهش دهيد تا احساس نفخ کمتري کنيد. نوشيدني‌هاي گازدار هم به نوبه خود موجب تجمع بيشتر هوا در معده و در نتيجه نفخ و احساس بادکردگي يا حتي آروغ و گاز معده مي‌شوند.

۳. وجود يک مشکل گوارشي در بدن 
گاهي اوقات هم مهم نيست چه مي‌خوريد يا چگونه مي‌خوريد، وجود يک اختلال در دستگاه گوارش مانند عدم تحمل لاکتوز، IBS يا بيماري سلياک ممکن است عامل ايجاد نفخ يا بدتر شدن آن باشد.
IBS در خانم‌ها شيوع بيشتري دارد و با اين که آزمايش‌هاي دقيقي براي تشخيص آن و يا درمانش وجود ندارد اما اغلب با مواردي مانند رژيم غذايي، پايين آمدن سطح استرس و تغيير برخي از شيوه‌هاي زندگي، قابل مديريت است. به همين دليل مهم است که با پزشکتان در مورد نفخ يا ساير مشکلات گوارشي که به آن دچار هستيد، صحبت کنيد.

۴. يبوست
براساس گزارش‌هاي موجود حدود ۸۰ درصد افرادي که يبوست دارند علائمي از نفخ شديد را نشان مي‌دهند. بسياري از افراد مبتلا به يبوست سعي مي‌کنند بدون مراجعه به پزشک، اين مشکل را به تنهايي برطرف کنند اما در بيشتر موارد، يبوست عوامل زيادي دارد، بنابراين اگر از يبوست هميشگي يا مزمن رنج مي‌بريد، بايد با يک متخصص گوارش مشورت کنيد تا يک برنامه‌ عملي مدون براي شما در نظر بگيرد.

به جز شرايط پزشکي و عادت‌هاي غذايي که مي‌توانند باعث نفخ شوند، مي‌توان به برخي فاکتور‌هاي سبک زندگي نيز اشاره کرد. در واقع مواردي مانند آدامس جويدن، سيگار کشيدن، استفاده از پروتز‌هاي دنداني شل و نامناسب و مصرف ناکافي فيبر در اين زمينه دخيل هستند.

چه زماني بايد به پزشک مراجعه کرد؟
متخصصان بر اين باورند اگر گاهي اوقات بعد از خوردن غذا احساس نفخ يا پُري کنيد، جايي براي نگراني نيست؛ اما اگر به طور مرتب دچار درد‌هاي فوقاني يا تحتاني شکم، گرفتگي‌ها، يبوست يا حالت تهوع مي‌شويد و يا تغييري در عادت روده‌اي‌ بدن شما به وجود آمده  بايد به يک متخصص گوارش مراجعه کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar