مهر/بررسي داده هاي حدود 2 ميليون نفر در جهان نشان مي دهد که مصرف بيشتر ميوه و سبزيجات با کاهش خطر مرگ در زنان و مردان مرتبط است.

به نقل از ساينس ديلي، مصرف پنج وعده ميوه و سبزيجات در روز که به شکل ۲ وعده ميوه و ۳ وعده سبزيجات مصرف شود، ممکن است مقدار و ترکيب بهينه اي براي افزايش طول عمر باشد.

رژيم‌هاي غذايي سرشار از ميوه‌ها و سبزيجات به کاهش خطر ابتلاء به بيماري‌هاي مزمن که از دلايل اصلي مرگ و مير از جمله بيماري‌هاي قلبي عروقي و سرطان هستند، کمک مي‌کنند.

«دانگ وانگ»، سرپرست تيم تحقيق از دانشگاه هاروارد، در اين باره مي‌گويد: «گروه هايي مانند انجمن قلب آمريکا روزانه مصرف چهار تا پنج وعده از ميوه‌ها و سبزيجات را توصيه مي‌کنند.»

وانگ و همکارانش داده‌هاي حاصل از دو مطالعه را تجزيه و تحليل کردند که شامل بيش از ۱۰۰۰۰۰ بزرگسال بود و تا ۳۰ سال اين افراد تحت پيگيري بودند. هر دو مجموعه داده شامل اطلاعات دقيق غذايي بود که به طور مرتب هر دو تا چهار سال جمع آوري شده بود. براي اين تجزيه و تحليل، محققان همچنين داده‌ها را در مورد مصرف ميوه و سبزيجات و مرگ ناشي از ۲۶ مطالعه که شامل حدود ۱.۹ ميليون شرکت کننده از ۲۹ کشور در آمريکاي شمالي و جنوبي، اروپا، آسيا، آفريقا و استراليا بود، جمع کردند.

نتايج بررسي‌ها نشان داد که مصرف حدود ۵ وعده ميوه و سبزيجات در روز با کمترين خطر مرگ همراه است. خوردن بيش از پنج وعده با فوايد بيشتر همراه نبود. همچنين خوردن روزانه حدود دو وعده ميوه و سه وعده سبزيجات با بيشترين طول عمر مرتبط بود.

در مقايسه با افرادي که روزانه ۲ وعده ميوه و سبزيجات مصرف مي‌کردند، شرکت کنندگاني که روزانه ۵ وعده ميوه و سبزيجات مصرف مي‌کردند ۱۳ درصد کمتر با خطر مرگ از هر نظر روبرو بودند. همچنين ۱۲٪ کاهش خطر مرگ ناشي از بيماري‌هاي قلبي عروقي، از جمله بيماري‌هاي قلبي و سکته مغزي؛ ۱۰٪ کاهش خطر مرگ ناشي از سرطان؛ و ۳۵٪ کاهش خطر مرگ ناشي از بيماري‌هاي تنفسي، مانند بيماري انسدادي مزمن ريوي مشاهده شد.

نتايج نشان داد همه مواد خوراکي که ممکن است جزو ميوه و سبزيجات در نظر گرفته شوند فوايد يکساني ندارند. به عنوان مثال سبزيجات نشاسته‌اي، مانند نخود و ذرت، آب ميوه‌ها و سيب زميني با کاهش خطر مرگ ناشي از همه دلايل يا بيماري‌هاي مزمن خاص ارتباط ندارند.

از طرف ديگر، سبزيجات پهن برگ سبز، از جمله اسفناج، کاهو و کلم پيچ و ميوه و سبزيجات غني از بتاکاروتن و ويتامين C، مانند مرکبات، توت‌ها و هويج اين فوايد را نشان دادند.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar