برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. برگزیده
سلامت

کرونا/ شناسایی ویروس کرونا انگلیسی از روی علائم ظاهری امکانپذیر نیست

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کرونا/ شناسایی ویروس کرونا انگلیسی از روی علائم ظاهری امکانپذیر نیست

ايرنا/ دکتر مسعود مرداني گفت: کروناي انگليسي هيچ علائم خاصي ندارد و اگر موردي خيلي شديد باشد يا در منطقه اي مانند خوزستان شيوع بيشتري پيدا کند، وزارت بهداشت نمونه ها را مورد بررسي مجدد قرار مي دهد.

وي همچنين تاکيد کرد: اينکه از روي علائم ظاهري فرد بتوان تشخيص داد ويروس کرونا انگليسي، چيني يا برزيلي و غيره است، هنوز امکان پذير نيست.

اين متخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري ادامه داد: اگر هم مشخص شود که کرونا انگليسي يا چيني يا برزيلي است، تفاوتي نمي کند، درمان يکي است، البته ممکن است خطرناک تر باشد اما مهمترين نکته پيشگيري از مبتلا شدن به اين ويروس است.

اين فوق تخصص بيماري هاي عفوني و گرمسيري درخصوص اينکه اگر فردي احساس کرد دچار کرونا انگليسي شده است، چگونه بايد آن را تشخيص دهد، توضيح داد: کسي که کرونا انگليسي گرفته يا مشکوک به اين بيماري است، به طور حتم نمونه ويروس به لحاظ ژنتيکي از سوي مراکز مربوط به وزارت بهداشت مورد بررسي و مطالعه قرار مي گيرد و آنجا آزمايش و مشخص خواهد شد.

وي تصريح کرد: براي تشخيص ويروس کرونا ابتدا بايد از بيمار آزمايش PCR گرفت تا اگر مثبت بود، براي تشخيص کروناي انگليسي از گونه اول آن، آزمايش ژنتيک تحت عنوان ژنوم سيکوئنسينگ انجام مي‌شود.

به گفته مرداني، تفاوت اين آزمايش با آزمايش‌هايي که تاکنون انجام شده در اين است که در اين PCR تنها روي يک ملکول خاص تست و مطالعه صورت مي گيرد و در مرحله بعدي درخت ژنتيکي ويروس و زنجيره‌هاي آن براي شناسايي نوع آن مورد بررسي قرار مي گيرد.

وي اضافه کرد: مشخص شدن نتيجه اين آزمايش‌ها، ممکن است بين چهار تا پنج روز و گاهي يک هفته زمان نياز داشته باشد.

مرداني تاکيد کرد: به طور کلي انجام تست PCR براي تشخيص ويروس انگليسي کرونا کافي نيست و مراکز مرجع که قدرت دسته بندي ويروس را دارند؛ مي‌توانند اين ويروس را تشخيص دهند.

فوق تخصص بيماري‌هاي عفوني و گرمسيري در خصوص نقش ژنتيک در مبتلا شدن به بيماري کرونا گفت: به احتمال زياد حساسيت هاي ژنتيکي نسبت به گرفتن گونه هاي مهاجم ويروس کرونا و سويه هاي جهش يافته نقش به سزايي دارد اما تاکنون به دليل جديد بودن اين بيماري اطلاعات متقن در اين باره منتشر نشده است. 

وي تاکيد کرد: تفاوت هاي ژنتيکي موجود در کشورهاي مختلف نشان داده است برخي کشورها کمتر و برخي کشورها نيز بيشتر به اين ويروس واکنش نشان داده اند.

مرداني اضافه کرد: به عنوان مثال در کشوري مانند ويتنام بسياري از مردم دچار کرونا نمي شوند يا اگر مبتلا شدند، منجر به مرگ نشده است اما در بسياري از کشورها همچون آمريکا، انگليس و برزيل بسياري از مردم اين بيماري را گرفته اند و فوت کرده اند، لذا تفاوت هاي ژنتيکي خيلي مي تواند تاثيرگذار باشد.

کرونا، آنفلوآنزاي پيشرفته نيست

عضو کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا در خصوص اينکه برخي بيماري کرونا را انکار مي کنند، گفت: افرادي که در داخل يا خارج از کشور ادعا مي کنند کرونا دروغ است، مشکل دارند؛ پس مرگ بسياري از مردم دنيا در طول يک سال اخير به چه دليلي بوده است.

مرداني در خصوص اينکه گفته مي شود ويروس کرونا همان آنفلوآنزاي پيشرفته است و تنها نام آنفلوآنزا به کوييد تغيير پيدا کرده است، بيان کرد: اينگونه صحبت ها کاملا غيرعلمي و بي پايه و اساس است و هنوز با وجود بسياري از مطالعات و تحقيقات انجام شده در دنيا بسياري از ابعاد اين ويروس پيچيده شناسايي نشده است.

سفر احتمال ابتلا به کرونا را افزايش مي دهد

وي با اشاره به تعطيلات نوروزي، توصيه کرد:‌ براي ديد و بازديدهاي نوروزي به خصوص با افراد مسن از تماس هاي تصويري استفاده شود تا جان خود و اطرافيان به خطر نيفتد.

عضو کميته علمي ستاد ملي مقابله با کرونا افزود: افرادي که به سفر مي روند، بايد بدانند ممکن است به کرونا دچار شده و بيمارستان هاي محدود اين مناطق بيش از حد با ازدحام بيماران مواجه شوند. 

مرداني همچنين بيان کرد: مردم بايد بدانند که پزشکان و کادر درماني کشور که در طول يک سال گذشته متحمل سختي هاي فراواني شده اند نيز صاحب خانواده و پدر و مادر هستند و علاقمندند والدين خود را در آغوش بگيرند اما فعلا وضعيت مناسب نيست.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar