logo
  1. جذاب ترین ها
سلامت

پیشگیری از آرتریت با کنترل رژیم غذایی

منبع
نمناک
بروزرسانی
پیشگیری از آرتریت با کنترل رژیم غذایی

نمناک/التهاب مفصل يا آرتريت ، يک بيماري شايع شامل التهاب مزمن در مفاصل است که بسته به نوع آن باعث بروز درد و آسيب به مفاصل، استخوان ها و ساير اعضاي بدن مي شود.
 
آرتريت
التهاب مفصل يا آرتريت (Arthritis)، يک بيماري شايع شامل التهاب مزمن در مفاصل است که بسته به نوع آن باعث بروز درد و آسيب به مفاصل، استخوان ها و ساير اعضاي بدن مي شود. آرتروز شايع ترين نوع آن است که۴۰ درصد از مردان و ۴۷ درصد از زنان در طول زندگي خود به آن مبتلا مي شوند. در همين حال، روماتيسم مفصلي و آرتريت پسوريازيس از شرايط التهابي هستند که به عنوان بيماري هاي خودايمني شناخته مي شوند و نقرس نيز نوع رايج ديگري از آرتروز التهابي است. تحقيقات نشان مي دهد مداخلات رژيم غذايي مانند حذف برخي غذاها و نوشيدني ها شدت علائم را در افراد مبتلا به آرتروز التهابي و روماتيسم را کاهش مي دهد و کيفيت زندگي آنها را بهبود مي بخشد. به گزارش هلث لاين، در اينجا به معرفي مواد غذايي پرداخته شده که در صورت ابتلا به آرتروز از مصرف آنها بايد خودداري کرد.

قندهاي اضافه شده

افراد بايد مصرف قند را بدون توجه به هر چيزي محدود کنند به ويژه اگر به آرتريت مبتلا هستند. قندهاي اضافه شده در آب نبات، نوشابه، بستني و بسياري از غذاهاي ديگر مانند سس کباب يافت مي شوند. يک مطالعه روي ۲۱۷ فرد مبتلا به روماتيسم مفصلي نشان داد از بين ۲۰ ماده غذايي سودا و دسرهاي شيرين شده با قند بيشتر در تشديد علائم روماتيسم مفصلي نقش داشته اند. علاوه بر اين، نوشيدني هاي شيرين مانند نوشابه خطر ابتلا به آرتريت را به ميزان قابل توجهي افزايش مي دهد به عنوان مثال، در مطالعه اي روي هزار و ۲۰۹ بزرگسال در سنين ۲۰ تا ۳۰ نشان داد افرادي که ۵ بار يا بيشتر در هفته نوشيدني هاي شيرين با فروکتوز مي نوشيدند ۳ برابر احتمال ابتلا به آرتروز نسبت به افرادي که نوشيدني هاي شيرين شده با فروکتوز مصرف نکرده اند در آنها بيشتر است. علاوه بر اين، يک مطالعه بزرگ شامل ۲۰۰ هزار زن نوشيدن نوشابه را با افزايش خطر ابتلا به روماتيسم مفصلي مرتبط دانست.

گوشت هاي قرمز و فرآوري شده
برخي تحقيقات گوشت قرمز و فرآوري شده را با التهاب مرتبط مي دانند که علائم آرتريت را افزايش مي دهد به عنوان مثال، رژيم هاي غذايي سرشار از گوشت هاي فرآوري شده و قرمز حاوي سطح بالايي از مارکرهاي التهابي مانند اينترلوکين ۶، پروتئين واکنش پذير C و هموسيستئين هستند. مطالعه روي ۲۱۷ فرد مبتلا به روماتيسم مفصلي در بالا نيز نشان داد گوشت قرمز به طور معمول علائم روماتيسم را تشديد مي کند. علاوه بر اين، يک مطالعه روي ۲۵ هزار و ۶۳۰ نفر نشان داد مصرف زياد گوشت قرمز يک عامل خطر براي روماتيسم مفصلي محسوب مي شود. برعکس نشان داده شده است در رژيم هاي گياهي با حذف گوشت قرمز علائم آن بهبود مي يابند.

غذاهاي حاوي گلوتن
گلوتن گروهي از پروتئين هاي موجود در گندم، جو، چاودار و تريتيکاله (محل تلاقي گندم و چاودار) است. برخي تحقيقات آن را به افزايش التهاب مرتبط مي دانند و نشان مي دهند حذف گلوتن علائم آرتروز را کاهش مي دهد. علاوه بر اين، افراد مبتلا به بيماري سلياک بيشتر در معرض خطر ابتلا به روماتيسم مفصلي قرار دارند. به همين ترتيب افرادي که به بيماري هاي خود ايمني مانند روماتيسم مفصلي مبتلا هستند شيوع بيماري سلياک در آنها به طور قابل توجهي بالاتر از ديگران است. يک مطالعه قديمي و يک ساله روي ۶۶ فرد مبتلا به روماتيسم مفصلي نشان داد يک رژيم غذايي وگان بدون گلوتن به طور قابل توجهي با کاهش فعاليت بيماري التهاب را بهبود مي بخشد. اگرچه اين يافته ها اميدوارکننده است، اما تحقيقات بيشتري براي تاييد اينکه آيا رژيم بدون گلوتن به تنهايي براي افراد مبتلا به آرتروز و روماتيسم مفصلي مفيد است يا خير، نياز است.

غذاهاي بسيار فرآوري شده
اقلام فراوري شده فوق العاده مانند فست فود، غلات صبحانه و محصولات پخته شده به طور معمول سرشار از دانه هاي تصفيه شده، قند اضافه شده، مواد نگهدارنده و ساير مواد احتمالي التهابي هستند که همگي علائم آرتروز را تشديد مي کنند. تحقيقات نشان مي دهد رژيم هاي غربي سرشار از غذاهاي بسيار فراوري شده با کمک به التهاب و عوامل خطر مانند چاقي، خطر ابتلا به روماتيسم مفصلي را افزايش مي دهند. علاوه بر اين، در مطالعه اي روي ۵۶ فرد مبتلا به روماتيسم مفصلي افرادي که مقادير بيشتري غذاي فراوري شده مصرف مي کنند عوامل خطر بيماري هاي قلبي از جمله سطوح بالاتر هموگلوبين گليسيته شده، نشانگر طولاني مدت کنترل قند خون در آنها افزايش مي يابد. به همين ترتيب، غذاهاي فرآوري شده سلامت کلي را به مخاطره مي اندازد و خطر ابتلا به بيماري هاي ديگر را افزايش مي دهد.

الکل

از آنجا که نوشيدن الکل علائم آرتروز را تشديد مي کند هر فرد مبتلا به روماتيسم مفصلي بايد مصرف آن را محدود يا قطع کند. يک مطالعه روي ۲۷۸ فرد مبتلا به اسپوندياوارتريت محوري، آرتريت التهابي که در درجه نخست مفاصل نخاع و ساکروايلياک را تحت تاثير قرار مي دهد مصرف الکل را به افزايش آسيب ساختاري ستون فقرات مرتبط مي داند، همچنين مطالعات نشان داده است مصرف الکل دفعات و شدت حملات نقرس را افزايش مي دهد. علاوه بر اين، مصرف مزمن الکل با افزايش خطر ابتلا به آرتروز همراه است اگرچه همه مطالعات ارتباط قابل توجهي بين اين دو پيدا نکرده اند.

روغن هاي گياهي خاص
رژيم هاي غذايي حاوي چربي هاي امگا ۶ و چربي هاي کم امگا ۳ علائم آرتروز و روماتيسم مفصلي را تشديد مي کنند. اين چربي ها براي سلامتي لازم هستند با اين حال، عدم تعادل نسبت امگا ۶ به امگا ۳ در اکثر رژيم هاي غذايي غربي منجر به افزايش التهاب مي شود. کاهش مصرف غذاهاي سرشار از چربي هاي امگا ۶ مانند روغن هاي گياهي در حالي که مصرف غذاهاي غني از امگا ۳ مانند ماهي هاي چرب را افزايش مي دهد علائم آرتروز را بهبود مي بخشد.

غذاهاي سرشار از نمک
کاهش مصرف نمک انتخاب خوبي براي افراد مبتلا به آرتروز است. غذاهاي سرشار از نمک شامل ميگو، سوپ آماده، پيتزا، پنيرهاي خاص، گوشت هاي فرآوري شده و ساير موارد فراوري شده ديگر است. يک مطالعه روي موش ها نشان داد آرتروز در موش هايي که رژيم غذايي سرشار از نمک دارند نسبت به رژيم هاي حاوي سطح نرمال نمک شديدتر است. علاوه بر اين، يک مطالعه ۶۲ روزه روي موش ها نشان داد يک رژيم غذايي کم نمک در مقايسه با رژيم غذايي با ميزان بالاي نمک شدت روماتيسم مفصلي را کاهش مي دهد. موش هايي که رژيم کم نمک داشتند از تجزيه غضروف و تخريب استخوان، همچنين مارکرهاي التهابي کمتري نسبت به موش هايي که رژيم غذايي با نمک بالا داشتند، کمتر بودند. محققان اذعان مي دارند مصرف زياد سديم يک عامل خطر براي بيماري هاي خود ايمني مانند روماتيسم مفصلي محسوب مي شوند. مطالعه اي روي ۱۸ هزار و ۵۵۵ نفر مصرف زياد سديم را با افزايش خطر ابتلا به روماتيسم مفصلي مرتبط دانست.

غذاهايي با محصول نهايي گليکاسيون پيشرفته

محصولات نهايي پيشرفته گليکاسيون، مولکول هايي هستند که از طريق واکنش بين قندها و پروتئين ها يا چربي ها ايجاد مي شوند. به طور طبيعي در غذاهاي حيواني نپخته وجود دارند و از طريق برخي روش هاي پخت و پز نيز تشکيل مي شوند. غذاهاي حيواني با پروتئين بالا، پرچرب که سرخ يا کباب شده از غني ترين منابع غذايي اين گروه محسوب مي شوند که شامل بيکن، استيک تابه اي يا کبابي، مرغ سوخاري و هات داگ کبابي است. سيب زميني سرخ کرده، پنير آمريکايي، مارگارين و سس مايونز نيز سرشار از گليکاسيون پيشرفته هستند. وقتي گليکاسيون پيشرفته در بدن تجمع مي يابد استرس اکسيداتيو و التهاب ايجاد مي شود. استرس اکسيداتيو و تشکيل گليکاسيون پيشرفته با پيشرفت بيماري در افراد مبتلا به آرتروز مرتبط است. در حقيقت، افراد مبتلا به آرتروز التهابي ميزان بالاتري از گليکاسيون پيشرفته در بدن خود نسبت به افراد بدون آرتروز نشان داده اند. تجمع گليکاسيون پيشرفته در استخوان ها و مفاصل نيز در ايجاد و پيشرفت آرتروز نقش دارند. جايگزيني غذاهاي با گليکاسيون پيشرفته با غذاهاي مغذي و کامل مانند سبزيجات، ميوه ها، حبوبات و ماهي باعث کاهش بار کل گليکاسيون پيشرفته در بدن مي شود.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره