نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

دردی که اضطراب در قفسه سینه ایجاد می‌کند

منبع
تبيان
بروزرسانی
دردی که اضطراب در قفسه سینه ایجاد می‌کند

تبيان/درد ناشي از اضطراب در قفسه سينه مي‌تواند بسيار ناراحت‌کننده باشد. افرادي که از اين درد رنج مي‌برند حتي ممکن است احساس کنند در حال مُردن هستند. اما پيش از اينکه روي اين درد تمرکز کنيم، لازم است کمي بيشتر در مورد علت‌ها و عوامل ايجاد اين درد بگوييم: اضطراب.

وقتي کسي دچار حمله پانيک مي‌شود، علائم گوناگوني مي‌تواند داشته باشد، مثلاً احساس خفگي يا از دست دادن کنترل روي بدن خود. همچنين برخي افراد در اثر اضطراب دچار درد در قفسه سينه مي‌شوند. درد ناشي از اضطراب در قفسه سينه مي‌تواند بسيار ناراحت‌کننده باشد. افرادي که از اين درد رنج مي‌برند حتي ممکن است احساس کنند در حال مُردن هستند؛ اما پيش از اينکه روي اين درد تمرکز کنيم، لازم است کمي بيشتر در مورد علت‌ها و عوامل ايجاد اين درد بگوييم: اضطراب.

   
اضطراب چيست؟
اضطراب اساساً يک مکانيسم دفاعي است. اضطراب يک سيستم هشدار براي موقعيت‌هايي است که تهديدکننده و خطرناک براي فرد محسوب مي‌شوند. اضطراب همه جايي است و همه‌ي افراد آن را تجربه مي‌کنند. اضطراب يک مکانيسم نرمال و لازم است که عملکرد، اقدام به موقع و واکنش به جا را بهبود مي‌دهد.
عملکرد اضطراب، حرکت دادن به بدن و هشيار و آماده نگه داشتن آن براي عکس‌العمل به موقع در زمان رويارويي با خطرات است تا پيامدها کمتر شده و از حوادث پيشگيري شود؛ اما در برخي موارد، اين مکانيسم به شيوه‌اي ديگر عمل مي‌کند، به عبارتي ديگر باعث رنج و عذاب مي‌شود. در چنين حالتي به جاي اينکه اضطراب به ما کمک کند، توان ما را مي‌گيرد. اين تغيير در مکانيسم عملکرد اضطراب مي‌تواند ناشي از يک سري از فاکتورهايي باشد که پيش‌تر زمينه را فراهم کرده‌اند:
. فاکتورهاي بيولوژيکي
. ويژگي‌هاي شخصيتي مانند مکانيسم‌هاي غلبه بر استرس
. فاکتورهاي محيطي
درد ناشي از اضطراب در قفسه سينه، يک سري علائم ايجاد مي‌کند که مي‌تواند به فرد اين احساس را بدهد که در حال مُردن است. لازم است بدانيد چه عواملي جرقه‌ي حملات اضطرابي را برايتان مي‌زنند. شما بايد از استرس‌هاي مداوم پيشگيري نماييد تا دچار عواقب آن نشويد

از طرفي ديگر بايد بگوييم که اضطراب انواع متفاوتي دارد:
آگورافوبيا (هراس از يک مکان)
افرادي که دچار آگورافوبيا هستند، از مکان‌ها و موقعيت‌هايي هراس دارند که باعث مي‌شوند آن‌ها دچار حمله پانيک يا احساس گرفتار شدن، ناتواني يا خجالت‌زدگي کنند. بنابراين از اين نوع مکان‌ها و موقعيت‌ها اجتناب مي‌کنند.

اختلال اضطراب فراگير (GAD)

اين اختلال موجب احساس اضطراب زياده از حد و مداوم و نگراني درباره‌ي فعاليت‌ها و حوادثي مي‌شود، حتي فعاليت‌هاي عادي و روزمره.
اين اضطراب و نگراني، متناسب با موقعيت يا شرايط پيش آمده نيست، به سختي کنترل مي‌شود و بر احساس‌هاي فيزيکي فرد نيز اثر مي‌گذارد. اختلال اضطراب فراگير اغلب همراه با ديگر اختلالات اضطرابي يا افسردگي نيز مي‌باشد.

اختلال پانيک
اختلال پانيک سبب ايجاد اپيزودهاي مکرري از احساس ناگهاني اضطراب شديد و ترس مي‌شود که در عرض چند دقيقه اوج مي‌گيرد. اين اپيزودها به عنوان حملات پانيک شناخته مي‌شوند. برخي از علائم حمله پانيک شامل موارد زير مي‌شوند:
. احساس به زودي مُردن
. تنگي نفس
. درد در قفسه سينه
. بالا رفتن ضربان قلب يا تپش قلب

اين حملات پانيک مي‌توانند فرد را نگران اين کنند که دوباره دچار حمله خواهد شد يا باعث شوند از موقعيت‌هايي که ايجاد اين حملات را مي‌کنند اجتناب نمايد.

علائم درد ناشي از اضطراب در قفسه سينه
درد ناشي از اضطراب در قفسه سينه به احساس دردي گفته مي‌شود که مجموعه‌اي از وضعيت اضطرابي عامل آن هستند. نيازي نيست حتماً بحران يا حادثه‌ي خاصي پيش بيايد تا اين درد احساس شود. حضور مداوم استرس نيز مي‌تواند دردي در قفسه سينه ايجاد کند که ريشه در اضطراب دارد.
افرادي که اين درد را تجربه مي‌کنند طبق گفته‌ي خود اين علائم را دارند:
. تند تند نفس کشيدن
. کرختي دست و پا
. از دست دادن کنترل روي بدن
. احساس مرگ
ضمناً اين درد تيز و متناوب بوده و سبب احساس سوزش نيز مي‌شود. اما اين نوع درد و ناراحتي معمولاً در عرض مدت کوتاهي برطرف مي‌شود، مثلاً بعد از حدوداً 15 دقيقه.
ويژگي ديگر درد ناشي از اضطراب در قفسه سينه اين است که با حرکت برطرف نمي‌شود. اين درد چه حرکت کنيد و چه نه، يک جور است.


درمان درد ناشي از اضطراب در قفسه سينه
از آنجايي که درد ناشي از اضطراب در قفسه سينه، پيامد مشکل ديگري است بنابراين درمان نيز بايد عامل اصلي يعني اضطراب را هدف بگيرد.
در بيشتر موارد لازم است که عوامل بيروني و داخلي که سبب ايپزودهاي اضطراب مي‌شوند مورد بررسي و آناليز قرار بگيرند. روان‌پزشک نيز ريلکسيشن و تمرينات تنفسي را توصيه مي‌کند. همچنين تکنيک‌هاي ريلکس کردن عضلات نيز مفيد خواهند بود. روان‌پزشکان معمولاً دارهاي ضد اضطراب را براي بيماراني که به دارو نياز دارند تجويز مي‌کنند.
وقتي اين درد جدي مي‌شود، بيمار بايد براي درمان پزشکي و توصيه‌هاي لازم به پزشک متخصص مراجعه کند.
درد ناشي از اضطراب در قفسه سينه، يک سري علائم ايجاد مي‌کند که مي‌تواند به فرد اين احساس را بدهد که در حال مُردن است. لازم است بدانيد چه عواملي جرقه‌ي حملات اضطرابي را برايتان مي‌زنند. شما بايد از استرس‌هاي مداوم پيشگيري نماييد تا دچار عواقب آن نشويد. براي بازيابي کنترلتان و به دست آوردن آگاهي بيشتر در مورد مسئله‌اي که داريد، به روانپزشک مراجعه کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره