نماد آخرین خبر

کرونا/ کشف گونه‌ای جدید از ویروس کرونا که منشاء آن سگ‌ها هستند

منبع
ايرنا
بروزرسانی
کرونا/ کشف گونه‌ای جدید از ویروس کرونا که منشاء آن سگ‌ها هستند

ايرنا/ اگر اين ويروس به عنوان يک پاتوژن انساني تأييد شود، اولين ويروس سگي کرونا است که مي‌تواند باعث ايجاد بيماري در انسان مي‌شود.

محققان نوعي جديد از ويروس کرونا را کشف کرده‌اند که منشاء آن سگ‌ها هستند و مي‌تواند انسان را نيز آلوده کند.


به نقل از روزنامه ديلي ميل، اين گونه ويروس، هشتمين ويروس کرونا است که مشخص شده از حيوانات به انسان منتقل مي‌شود. با اين حال هنوز مشخص نيست که آيا اين نوع ويروس همانند گونه‌هاي ديگر کوويد مي‌تواند تهديدي جدي ايجاد کند. اکنون محققان مي‌گويند، سگ‌ها مي‌توانند حيوان بعدي باشند که انسان را به يک نوع ديگر از اين ويروس آلوده مي‌کنند.
 
محققاني که اين ويروس را کشف کرده اند، ادعا مي‌کنند «هيچ دليلي براي انتظار همه گيري ديگري از اين ويروس نمي‌بينند»؛ در واقع همه گيري اين ويروس يک احتمال است. اين ويروس هشت نفر را در مالزي بستري کرده است؛ از جمله هفت کودک که کوچکترين آن‌ها فقط پنج ماه و ۱۵ روز سن داشت.

در سال ۲۰۲۰ ميلادي، «گريگوري گري» استاد پزشکي، بهداشت جهاني و بهداشت محيط در دانشگاه «دوک» در گروهي فعاليت مي‌کرد که يک ابزار تشخيصي مولکولي براي شناسايي ويروس‌هاي کرونا توليد کرد.

اين تيم با استفاده از اين ابزار، ۳۰۱ مورد ذات الريه يا سينه پهلو را مورد بررسي قرار داد و شواهدي از ويروس‌هاي کروناي وابسته به سگ‌ها را در هشت نفر از اين بيماران بستري شده در مالزي کشف کرد.

محققان نمونه‌هاي اين بيماران را براي دکتر «آناستازيا ولاسوا» دامپزشک و ويروس‌شناس دانشگاه ايالتي «اوهايو» ارسال کردند و وي اين نوع جديد از ويروس را در دو نمونه از هشت نمونه ارسالي شناسايي کرد.

وي اقدام به جمع آوري ژنوم کامل ويروس کرد که با ساير ويروس‌هاي شناخته شده کرونا مطابقت داشت. به نظر مي‌رسد اين ويروس خاص علاوه بر ويروس کروناي نشات گرفته از گربه‌ها و خوک‌ها، ترکيبي از دو ويروس سگي نيز باشد که قبلاً شناسايي شده بود و هر دو در سگ‌ها رايج است.

اگر اين ويروس به عنوان يک پاتوژن انساني تأييد شود، اولين ويروس سگي کرونا است که مي‌تواند باعث ايجاد بيماري در انسان مي‌شود.

گري گفت: هنوز کسي نمي‌داند که اين ويروس چقدر شايع است و اينکه آيا مي‌تواند به طور موثر از سگ به انسان يا بين انسان‌ها منتقل شود. همچنين ممکن است ويروس از طريق يک گونه سوم واسطه به بدن انسان راه پيدا کرده باشد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar