نماد آخرین خبر

کرونا/ بیماری عفونی شایعی که در سایه کرونا فراموش شده است

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کرونا/ بیماری عفونی شایعی که در سایه کرونا فراموش شده است

باشگاه خبرنگاران/ به نقل از مديکال اکسپرس، بر اساس يافته‌هاي تحقيق جديدي که توسط يکي از اعضاي هيئت علمي بهداشت عمومي کالج هادسون و همکارانش در دانمارک انجام شده است عفونت «کمپيلوباکتر» يکي از شايع‌ترين بيماري‌هاي منتقله از طريق غذا و تماس جنسي است.

اين اولين مطالعه شناخته شده‌اي است که اين روش انتقال را براي کمپيلوباکتر ثابت مي‌کند. در زماني که کوويد۱۹ بر اخبار مربوط به بيماري‌هاي عفوني سايه انداخته است، اين تحقيق يادآوري مي‌کند که بسياري از عوامل بيماري زاي ديگر هر روز بر زندگي افراد در سراسر جهان تاثير مي‌گذارند. اين مطالعه توسط کاترين کوهن، اپيدميولوژيست بيماري‌هاي عفوني و استاديار گروه آمار و اپيدميولوژي در کالج بهداشت عمومي هادسون انجام شد.

کوهن مي‌گويد: اين تحقيق براي پيام رساني بهداشت عمومي و پزشکان مهم است، زيرا آن‌ها با بيماران خود در مورد خطرات مرتبط با تماس جنسي صحبت مي‌کنند. اگرچه عفونت کمپيلوباکتر معمولا يک بيماري جدي نيست، اما باعث اسهال مي‌شود که مي‌تواند منجر به از دست دادن بهره وري و يا از دست دادن شغل در افراد شود. اين يک خطر اضافي براي افرادي است که بيماري‌هاي زمينه‌اي دارند.

عفونت‌هاي کمپيلوباکتر معمولا هنگامي اتفاق مي‌افتد که افراد مرغي را که کاملا پخته نشده است، مصرف کرده و يا آب مرغ‌هاي نپخته را به مواد غذايي ديگر اضافه مي‌کنند. عفونت‌ها همچنين مي‌توانند به دليل نوشيدن شير غير پاستوريزه يا آبي که توسط مدفوع حيوانات آلوده شده، ايجاد شوند. با اين حال اين موارد دليل بر عفونت نيست و محققان به دنبال کشف اين مسئله هستند که آيا مسير انتقال ديگري وجود دارد که ثابت نشده باشد.

از دو باکتري ديگر، سالمونلا و شيگلا به عنوان مقايسه در اين مطالعه استفاده شد. سالمونلا در درجه اول از طريق غذا‌هاي آلوده منتقل مي‌شود، در حالي که شيگلا مي‌تواند از طريق غذا يا تماس جنسي منتقل شود. دز عفوني سالمونلا زياد است، به اين معني که افراد بايد مقدار قابل توجهي از باکتري‌ها را قبل از بيماري مصرف کنند. با اين حال شيگلا و کمپيلوباکتر داراي دز‌هاي عفوني کم هستند که انتقال آن را آسان مي‌کند.

به گفته کوهن اين دليل ديگري است بر اين امر که کمپيلوباکتر مانند شيگلا از طريق تماس جنسي منتقل مي‌شود، زيرا افراد مي‌توانند حتي با مقدار کمي باکتري آلوده شوند. عفونت‌هاي کمپيلوباکتر احتمالا شيوع بيشتري نسبت به اعداد نشان مي‌دهند. متخصصان اپيدميولوژي تخمين مي‌زنند هر فردي که به پزشک مراجعه کرده و بيمار تشخيص داده مي‌شود، مي‌تواند به اين معنا باشد که ۲۰ نفر ديگر نيز مبتلا شده باشند. اگرچه درمان معمولا فقط در موارد شديد مورد نياز است، اما عوارضي مي‌تواند به وجود آيد، به ويژه در افرادي که سيستم ايمني بدنشان به خطر افتاده است. در برخي موارد، عفونت مي‌تواند منجر به آرتريت واکنشي شود که در آن سيستم ايمني بدن به خود حمله کرده و باعث درد در مفاصل مي‌شود. عفونت همچنين مي‌تواند منجر به سندرم گيلن باره شود، يک اختلال جدي عصبي که باعث فلج مي‌شود.

او مي‌گويد: اين زمان خوبي است، زيرا کوويد۱۹ به طور کلي مردم را از اهميت نظارت بر بيماري‌هاي عفوني در طي يک بيماري همه گير آگاه کرده است. بسياري از عفونت‌ها مانند عفونت ناشي از کمپيلوباکتر وجود دارد که افراد را بيمار مي‌کند. مهم اين است که ما اين واقعيت را که اين بيماري‌ها وجود دارد مورد توجه قرار داده و به تحقيق در مورد تاثيرات و روش‌هاي انتقال آن‌ ادامه دهيم.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar