نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

کدام دارو‌ها بعد از غذا و کدام همراه آن باید مصرف شوند؟

منبع
باشگاه خبرنگاران
بروزرسانی
کدام دارو‌ها بعد از غذا و کدام همراه آن باید مصرف شوند؟

باشگاه خبرنگاران/ به نقل از پايگاه اينترنتي سرويس سلامت همگاني انگليس (NHS)، يکي از مسائلي که هنگام مصرف دارو‌ها اهميت دارد، زمان مصرف آن است و اينکه آيا بايد به همراه غذا مصرف شوند يا پس از آن. در اين گزارش قصد داريم تا به ۶ دليل مهمي که چرا بايد برخي از دارو‌ها همراه با غذا يا بعد از آن مصرف شوند، اشاره کنيم.

کاهش عوارض جانبي تهوع يا استفراغ

بهتر است برخي دارو‌هايي را که مي‌تواند سبب تهوع و استفراغ شود «پس از غذا» مصرف کنيد تا اين عوارض جانبي کاهش يابد. به طور مثال مي‌توانيم به «آلوپورينول»، «بروموکريپتين» و «مدوپار» اشاره کنيم.

 کاهش عوارض جانبي سوزش معده، سوء هاضمه، التهاب يا زخم معده

برخي دارو‌ها مي‌توانند سبب سوزش معده شوند و به همين دليل خوردن آن‌ها با غذا مي‌تواند اين تأثير را کاهش دهد. خوردن چيز‌هايي مانند بيسکوئيت، يک ساندويچ يا يک ليوان شير معمولا کفايت مي‌کند. نمونه‌هايي از چنين دارو‌هايي شامل موارد زير است:

۱- آسپرين

۲- دارو‌هاي ضد التهاب استروئيدي (NSAIDs) مانند ديکلوفناک و ايبوپروفن.

دارو‌هاي استروئيدي (کورتيکواستروئيدها) به مانند پردنيزولون و دگزامتازون.

 درمان مشکلاتي نظير سوزش سر دل، رفلاکس معده يا سوء هاضمه

دارو‌هايي با نام «آنتي اسيد» وجود دارند که براي جلوگيري از سوزش سر معده، رفلاکس و سوء هاضمه مصرف مي‌شوند. اين دارو‌ها در صورتي که بلافاصله پس از غذا يا در طول غذا مصرف شوند، بسيار مؤثر هستند.

براي اطمينان از اثر دارو

مواد دارويي مانند دهان شويه‌ها، «مايع نيستاتين»، «ژل ميکونازول» براي برفک دهان يا زخم دهان بايد بعد از غذا مصرف شود. اين به آن دليل است که خوردن غذا خيلي زود دارو را مي‌شويد.

 اطمينان از جذب صحيح دارو در جريان خون

برخي از دارو‌ها براي جذب صحيح در بدن، به غذا در معده و روده نياز دارند؛ به مانند دارو‌هاي HIV، «ريتوناوير»، «ساکويناوير» و «نلفيناوير».

براي کمک به بدن در گوارش غذا

دارو‌هاي ديابت در صورتي که از طريق دهان مصرف يشوند؛ بايد در حدود زماني سرو وعده‌هاي غذايي مصرف شوند تا سطح قند خون پس از غذا خوردن کاهش يافته و از کاهش قند خون (هيپوگليسمي) جلوگيري شود.

همچنين «مکمل‌هاي آنزيمي» که مي‌توانند براي کمک به افراد مبتلا به پانکراتيت مزمن استفاده شوند، بايد همراه غذا مصرف شوند تا به بدن در گوارش وعده‌هاي غذايي کمک کنند.

نکته آخر

در صورتي که نمي‌دانيد  يا مطمئن نيستيد که چگونه و چه وقت بايد داروي خود را مصرف کنيد، با پزشک خود يا دکتر داروساز صحبت کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar