نماد آخرین خبر
  1. جذاب ترین ها
سلامت

بهترین راهکارها برای رفع پینه پوست

منبع
تبيان
بروزرسانی
بهترین راهکارها برای رفع پینه پوست

تبيان/ پينه‌ي پوست در اثر فشارهاي مکرر بر نقطه‌اي از پوست ايجاد مي‌شود. لايه‌هاي اضافي پوست، روي ناحيه موردنظر رشد مي‌کنند تا اينکه سفت و سخت شده و به صورت برآمدگي ديده مي‌شوند. بدن شما اين کار را براي محافظت از پوستتان در برابر تخريب و محرک‌ها انجام مي‌دهد.
 پينه‌ي پا معمولاً دردناک نيست و اغلب در قسمت پاشنه‌ها، کف پا، انگشتان پا و زانوها پيدا مي‌شود. پوشيدن کفش‌هاي تنگ، پابرهنه راه رفتن، استفاده‌ي مدام با يک ابزار و خيلي چيزهاي ديگر مي‌توانند عامل ايجاد پينه پوست باشند.
پينه نشان‌دهنده‌ي مشکل خاصي در سلامتي نيست و دليلي ندارد به پزشک مراجعه کنيد؛ اما ظاهري ناخوشايند دارد و اگر پينه‌اي داشته باشيد حتماً به دنبال اين هستيد که از آن خلاص شويد. در اين مطلب راهکارهايي به شما پيشنهاد مي‌کنيم که پينه‌هايتان را برطرف کنيد.

درمان‌هايي براي پينه پا
آب گرم

پيش از اينکه هر راهي را امتحان کنيد، قسمت مورد نظر را بيست دقيقه در آب گرم قرار دهيد. بعد از اينکه پوست را با حوله خشک کرديد، ببينيد مي‌توانيد به آرامي لايه‌اي از پينه را با انگشتتان برداريد. بعد از چند بار تکرار اين کار شايد بتوانيد به يک بار لايه‌ي پينه را کاملاً برداريد. پس همين آب گرم ساده، اولين راهکاري است که به شما پيشنهاد مي‌کنيم.

پدهاي مخصوص پينه
پدهاي مخصوص پينه، حاوي سيليکون و چسب ملايمي هستند که مي‌توانيد آن‌ها را در قسمت پينه‌دار به کار ببريد و روي آن جوراب بپوشيد، کفش بپوشيد، دستکش بگذاريد يا لباستان را بپوشيد. اين پدها کمک مي‌کنند پينه در حين التيام، تحريک نشود. بهتر است از پدهايي که اسيد ساليسيليک دارند استفاده نکنيد چون ماده‌اي است که مي‌تواند پوست را تخريب کند.

سرکه سيب
محتواي اسيدي سرکه سيب مي‌تواند پوست سخت پينه را نرم کند. با مقداري سرکه سيب و چهار برابر آن آب، محلولي درست کنيد و پينه را به مدت 20 دقيقه در آن بگذاريد. بعد از آن ممکن است بتوانيد يک يا دو لايه از پينه را جدا کنيد.
صبور باشيد و با پينه نجنگيد. تخريب پوست اطراف يا روي پينه مي‌تواند باعث عفونت شود.

روغن کرچک
روغن کرچک روان کننده‌اي طبيعي براي پوست است. اگر سعي داريد پينه را جدا کنيد اين روغن مي‌تواند به شما کمک کند. پينه را در ترکيبي از آب گرم و پنج قاشق روغن کرچک قرار دهيد. روغن کرچک پوست سخت پينه را نرم مي‌کند.

سنگ پا
سنگ پا خصوصاً وقتي که پينه در قسمت پاشنه يا آرنج‌هاست به راحتي استفاده مي‌شود. بعد از اينکه پينه را کاملاً خيسانديد، سنگ پا را روي آن بکشيد و با حرکات دوراني بسابيد. سعي نکنيد به يک باره تمام لايه‌هاي پينه را جدا کنيد. اين کار بايد طي چند مرحله انجام شود.

نمک اپسوم
نمک اپسوم يک لايه‌بردار است. اگر قصد داريد به دست‌هايتان استراحتي بدهيد و ضمناً از شر پينه‌هاي آن رها شويد، نمک اپسوم را امتحان کنيد. دانه‌هاي نمک اپسوم در آب حل شده و عضلات را ريلکس مي‌کنند و به پوست لطافت مي‌دهند. دو تا سه قاشق نمک اپسوم را در کاسه‌اي از آب گرم حل کنيد و پينه را در آن بگذاريد تا چند دقيقه‌اي بماند. پينه نرم شده و راحت‌تر مي‌توانيد آن را جدا کنيد.

کاغذ سمباده
استفاده از کاغذ سمباده به آرامي و با ملايمت مي‌تواند پينه را بردارد. پيش از سمباده زدن پينه‌تان، يکي از راهکارهاي گفته شده را براي نرم کردن پينه به کار ببريد تا بهتر نتيجه بگيريد. فشار ملايمي با سمباده به پينه وارد کنيد و آن را بسابيد تا ببينيد مي‌توانيد لايه لايه از آن برداريد يا نه. اگر پينه مقاوم است، دوباره آن را در محلولي نرم‌کننده بخيسانيد و مجدداً سمباده را امتحان کنيد. هرگز سمباده را محکم روي پوست نکشيد.

روغن درخت چاي
روغن درخت چاي يک ضدعفوني‌کننده، ضد قارچ و آنتي باکتريال است. چند قطره روغن درخت چاي را در کاسه‌اي که با آب گرم پُر کرده‌ايد بريزيد و پينه را در آن قرار دهيد تا زماني که احساس کنيد نرم شده است. بيشتر از پانزده دقيقه پينه را در اين محلول نگذاريد چون روغن درخت چاي بسيار قوي بوده و مي‌تواند به لايه‌ي پوست آسيب بزند.

جوش‌شيرين و آب‌ليمو
اين راهکار شامل ترکيب يک اسيد با يک ماده شيميايي مي‌شود که با هم واکنش داده و پينه را نرم مي‌کنند تا راحت‌تر جدا شود. شما نياز به آب گرم و دو تا سه قاشق آبليمو داريد. بعد از چند دقيقه خيساندن پينه در اين ترکيب، جوش شيرين را اضافه کنيد. دانه‌هاي جوش شيرين و واکنشي که با آبليمو نشان داده مي‌تواند ماده‌اي حل‌کننده براي پينه باشد.

وازلين
وازلين يک راه بسيار ساده براي نرم کردن پينه‌ي پوست است. زماني که دوش مي‌گيريد يا حمام مي‌کنيد، پوست شما رطوبت آب را جذب مي‌کند. وازلين کمک مي‌کند تمام اين رطوبت در پوست حفظ شود. فوراً بعد از حمام کردن به پينه‌تان وازلين بزنيد، سپس روي آن را با نايلون بپوشانيد و بگذاريد يک شب بماند.

چه زماني بايد به پزشک مراجعه کنيد؟
پينه معمولاً خطري ندارد. هرگز از تيغ يا وسيله‌اي تيز براي بريدن پينه و جدا کردن آن از پوست استفاده نکنيد چون اين کار مي‌تواند پوست را تخريب کرده و باعث عفونت شود، خصوصاً اگر ناحيه موردنظر همچنان تحت فشار يا تحريک باشد. اگر پينه شروع کرد به چرک کردن، تغيير رنگ داد يا خونريزي کرد بايد به پزشک مراجعه نماييد. پزشک ممکن است شما را به يک متخصص ارجاع بدهد تا تحت مداوا قرار بگيريد.
اگر بيماري داريد که بر جريان خونتان اثر مي‌گذارد و دچار پينه در پا شده‌ايد بايد در درمان پينه دقت بيشتري به خرج دهيد. پيدا کردن علت اصلي پينه مهم است تا بتوانيد از مشکلات پا که گاهي ناشي از ديابت و مشکلات قلبي عروقي هستند پيشگيري کنيد.

پينه پا چه تفاوتي با ضايعات پوستي ديگر دارد؟
اگر اخيراً متوجه شده‌ايد پوست پاشنه پايتان سفت و سخت شده اما مطمئن نيستيد پينه است يا مشکلي جدي، راه‌هايي وجود دارد که مي‌تواند اين تفاوت را تشخيص دهيد. پينه معمولاً داراي رنگي مشابه رنگ کلي پوستتان است و لايه‌هايي از پوست دارد که روي هم جمع شده‌اند. با برداشتن اين لايه‌ها، پوست زير آن به صورت نرمال ديده مي‌شود.
اين ضايعات پوستي با زگيل تفاوت دارند. در مورد زگيل وقتي لايه‌هاي سفت پوست را برمي‌داريد، بافت زير آن را سفيد مي‌بينيد. علتش اين است که يک ويروس زگيل پاشنه وجود دارد که در زير پينه پا زندگي مي‌کند. اما در پينه‌هاي معمولي چنين چيزي وجود ندارد.

پيشگيري از تشکيل پينه
بعد از اينکه از شر پينه خلاص شديد حتماً دوست داريد اقداماتي بکنيد تا دوباره ظاهر نشوند. مثلاً:
. اگر از دست‌ها يا زانوهايتان حين کار استفاده مي‌کنيد، دستکش کار يا پد زانو مي‌تواند از تشکيل پينه پيشگيري کند.
. استفاده از مرطوب‌کننده هم مي‌تواند پوست را نرم نگه داشته و از ترک‌خوردگي آن جلوگيري نمايد.
. پابرهنه راه نرويد و کفش‌هايتان اندازه‌ي مناسبي داشته باشند تا پوستتان جاي نفس کشيدن داشته باشد.
. ناخن‌هاي پايتان را صاف کوتاه کنيد و آن‌ها را کوتاه نگه داريد.
. پوشيدن جوراب‌هاي ضربه‌گير دار و صندل روفرشي در خانه، راه ديگري براي حفاظت از پوست پاشنه و انگشتان در برابر پينه است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره

اخبار بیشتر درباره