انتخاب/ليپوپروتئين کم‌چگالي که با نام LDL شناخته مي‌شود، به کلسترول بد مشهور است. اغلب گفته شده کلسترول بالا در جواني مي‌تواند باعث مشکلات قلبي عروقي در سنين بالاتر شود. اين نکته به اين علت است که هر مشکل کوچک در سلامتي که در دوران جواني پديد مي‌آيد، ممکن است به عارضه‌اي بزرگ در سال‌هاي آينده تبديل شود. به همين علت محققان مي‌گويند حتي افرادي که در سنين جواني داراي سلامت کامل هستند هم بايد در مصرف چربي احتياط کنند و مراقب کلسترول خون خود باشند.

مطالعه جديدي که در اين مورد انجام شده است، نشان مي‌دهد که افراد جواني که حتي داراي سطح متوسط و مناسبي از LDL هستند و احساس سلامتي کامل مي‌کنند هم بايد مراقب وضعيت خود باشند .

مطالعه اخير به اين جهت انجام شد که تعيين کند آيا افرادي که کمتر در معرض خطر ابتلا به بيماري قلبي عروقي قرار دارند، مي‌توانند از طريق کاهش سطح کلسترول خود قبل از اينکه به عوارضي دچار شوند، مزاياي آن را مشاهده کنند يا خير. در اين مطالعه پيشرفت سلامتي ۳۶ هزار شرکت کننده با متوسط سن ۴۲ سال در طول دوره زماني ۲۷ ساله مورد آزمايش قرار گرفت. احتمال مرگ زودهنگام بر اثر بيماري قلبي در افراد شرکت کننده‌اي که خطر ابتلا به بيماري‌هاي عروقي در آن‌ها کم بود ولي ميزان LDL بالايي داشتند، ۳۰ تا ۴۰ درصد بيشتر بود.

مطالعه اخير به اين علت انجام شد که تعيين کند آيا افرادي که کمتر در معرض خطر ابتلا به بيماري قلبي عروقي قرار دارند، مي‌توانند از طريق کاهش سطح کلسترول خود قبل از اينکه به عوارضي منجر شوند، مزاياي آن را مشاهده کنند يا خير.

در اين مطالعه پيشرفت سلامتي، ۳۶ هزار شرکت کننده با متوسط سن ۴۲ سال در طول دوره زماني ۲۷ ساله مورد آزمايش قرار گرفتند. احتمال مرگ زودهنگام بر اثر بيماري قلبي در افراد شرکت کننده‌اي که خطر ابتلا به بيماري‌هاي عروقي در آن‌ها کم بود ولي ميزان LDL بالايي داشتند، ۳۰ تا ۴۰ درصد بيشتر بود.

اغلب افراد سالم در ۴۰ تا ۵۰ سالگي با مشکل کلسترول بالا درگير مي‌شوند، اما عوامل خطر ديگري نيز وجود دارند. در بسياري از مواقع LDL با استعمال سيگار در ارتباط است. البته يک عدد سيگار آسيبي به شما نمي‌رساند، ولي زماني که مصرف شما به پاکت‌هاي متعددي برسد، سلامتي شما حتماً تحت‌تأثير قرار خواهد گرفت. زماني که سطح اين کلسترول افزايش يابد، خطر مشکلات قلبي و عروقي نيز بيشتر مي‌شود.

کاهش خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي

يکي از مهم‌ترين عوامل کاهش خطر مبتلا شدن به بيماري‌هاي قلبي همان توصيه هميشگي است: ورزش و مصرف غذاهاي مناسب.

بيماراني که کلسترول خونشان از حد نرمال بالاتر است، در کنار توصيه‌هاي پزشکي و مصرف دارو بهتر است ورزش و رژيم غذايي را در برنامه خود بگنجانند. تغيير سبک زندگي و هدايت آن به سمت سبکي سالم‌تر، نه‌تنها حال روزهاي در حال گذر شما را بهتر مي‌کند، بلکه قادر است تا حدي از خطرات احتمالي آينده پيشگيري کند. بسياري از مردم، قدرت رژيم غذايي را در کاهش کلسترول خون ناديده مي‌گيرند. براي مثال افزايش مصرف پروتئين سويا، کاهش چربي اشباع‌شده، ورزش و کاهش وزن، راه‌حل‌هاي آساني هستند که مي‌توانند در کاهش چشمگير کلسترول تأثيرگذار باشند. حتي اگر جوان هستيد و با انجام تست خون متوجه شديد، LDL خونتان نرمال است، بهتر است در مورد ورزش کردن و رژيم غذايي سالم هميشه تأمل داشته باشيد و سلامت خود را براي آينده تضمين کنيد.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar