برای مشاهده نسخه قدیمی وب سایت کلیک کنید
logo
  1. جذاب ترین ها
سلامت

فواید بیدار شدن هر روز در یک ساعت مشخص صبح

منبع
نمناک
بروزرسانی
فواید بیدار شدن هر روز در یک ساعت مشخص صبح

نمناک/عادات سالم صبحگاهي مي توانند در زندگي نظم و ترتيب ايجاد کرده و به برنامه تبديل شوند که به نفع رفاه و بهره وري کلي باشد. اگرچه ممکن است ايجاد عادت حدود 40 روز طول بکشد، اما بايد آن را ادامه دهيد تا نتيجه مثبتي را تجربه کنيد.
 
سازگاري راهي حياتي براي تبديل عادت به يک برنامه روزمره است که سلامت روحي، عاطفي و بيولوژيکي را کنترل مي کند. بيدار شدن از خواب در ساعت مشخص شما را در مسير حفظ سلامتي قرار مي دهد و فوايدي دارد که در اين بخش از بهداشت و سلامت نمناک به آن خواهيم پرداخت.

باعث قابليت اطمينان و ثبات در طول روز مي شود
بيدار شدن در يک ساعت مشخص ممکن است باعث اعتبار و اعتماد فرد شود. همه افراد با داشتن ساعات بيشتر در روز بهتر رشد مي کنند. به هر حال، تحقيقات نشان مي دهد که با بيدار شدن زود هنگام مي توان به اوج بهره وري رسيد و کساني که هر روز صبح يک ساعت مشخص بيدار مي شوند از وضعيت مالي و شغلي بهتري برخوردارند.


از بي خوابي جلوگيري مي کند
گاهي به دليل کم خوابي در طول هفته بسياري افراد از آخر هفته ها به عنوان زمان خوابيدن و جبران ساعات از دست رفته در طول هفته استفاده مي کنند که اغلب منجر به بي خوابي بعد مي شود ، بنابراين چرخه اي مشابه پرواز زدگي ايجاد مي شود.

تحقيقات نشان مي دهد اين برنامه نامنظم خواب مي تواند با کاهش سطح کلسترول خوب، افزايش چربي بدن منجر به ديابت و بيماري هاي قلبي شود و به سلامت بدن آسيب برساند. از آنجا که اين بي نظمي هاي کوچک در برنامه خواب مي تواند چنين تاثيري بر بدن بگذارد، تصور مي شود که وضعيت ذهني را نيزتحت تأثير قرار دهد.

به خواب بهتر کمک مي کند
دانستن اينکه روزانه در ساعت مشخصي بيدار مي شويد مي تواند جذابيت دکمه چرت را کاهش دهد. به نظر مي رسد، فشردن دکمه چرت بارها و بارها بيشتر از فايده به شما آسيب مي رساند، زيرا در اين صورت به خواب عميق بر نمي گرديد و فقط دچار بي حالي مي شويد و بس.

هضم و ايمني بدن را بهبود مي بخشد
ريتم شبانه روزي بدن سيستم گوارش و متابوليسم را در حالت تعادل نگه مي دارد. وقتي بدن به خوبي استراحت کند، هورمون ها و غده تيروئيد مي توانند عملکرد بهينه اي داشته باشند، گرسنگي و آب آنزيمي را که به هضم غذا کمک مي کنند، تحريک کنند.

براي دستيابي به نتايج مناسب گوارشي، سعي کنيد هر روز وعده هاي غذايي را در يک زمان مشخص بخوريد. مطالعات نشان مي دهد زمان معمول غذا خوردن از ساعت داخلي بدن ما پشتيباني تا سيستم هضم بهتر عمل کند.

يک چرخه سالم هضم باعث حرکت منظم روده مي شود، که مستقيماً بر روحيه و وضعيت سلامت ما تأثير مي گذارد. اگر هضم به درستي صورت نگيرد، مي تواند موجب سردرد، بوي بد دهان، از دست دادن اشتها، متابوليسم ضعيف، سو، هاضمه و بي خوابي شود. تنظيم خواب به دفع سموم بدن کمک و سلامتي ما را حفظ مي کند و ريتم بيولوژيکي ما را منظم نگه مي دارد.


استرس را کاهش مي دهد
يک چرخه معمول خواب و بيداري بر ايمني ما به طور مستقيم تأثير مي گذارد. "سيتوکين ها ، مواد شيميايي که سيستم ايمني بدن ما براي مقابله با عفونت استفاده مي کند، القا کننده هاي قدرتمند خواب هستند و نشان مي دهد که خواب ممکن است به بدن در ذخيره انرژي و ساير منابع مورد نياز براي پاسخ ايمني و مبارزه با بيماري کمک کند.

در زمان مشخص خواب اگر هضم، دفع و متابوليسم همه به طور مطلوب عمل کنند ، از ايمني بدن براي قوي ماندن پشتيباني مي کند. اين سيستم ها همه با ريتم شبانه روزي و ساعت بيولوژيکي ما ارتباط مستقيم دارند.


تمرکز و بهروري را بالا مي برد
وقتي به خوبي استراحت کرده و بدن عملکرد بهينه داشته باشد، توانايي يادگيري، حافظه و تمرکز تثبيت مي شود. خواب منظم همچنين مي تواند به تقسيم وظايفي که ممکن است باعث ايجاد استرس ناخودآگاه در ما شود و برنامه ريزي مسئوليت ها به حفظ وقت و تمرکز ذهني ما کمک مي کند.

خطاي انساني مي تواند به دليل خستگي رخ دهد که مي تواند بر بهره وري، انگيزه و شفافيت ذهني تأثير بگذارد. وقتي هر روز در يک ساعت مشخص بيدار مي شويم و مي خوابيم، کيفيت خواب بهبود مي يابد و به ما کمک مي کند تا در طول روز احساس نشاط و هوشياري کنيم.

باعث ثبات عاطفي مي شود
اگر احساس ناخوشايندي داريد و افکار تان از کار افتاده، يک خواب منظم مي تواند به شما کمک کند تا انگيزه و فداکاري خود را حفظ کنيد. عادات مثبت مي توانند به طور مداوم ما را متمرکز نگه دارند و به ايجاد وضوح در تغييرات و چالش هايي که ممکن است در زندگي با آنها روبرو شويم کمک کند.

افکار منفي را کاهش مي دهد
محققان بيان مي کنند کمبود زمان خواب با تفکر منفي ارتباط دارد. اختلالات خواب بر سلامت روان نيز تأثير منفي مي گذارد و احتمال افسردگي را بالا مي برد. با دوره هاي منظم خواب و بيداري، ممکن است شانس داشتن ذهن سالم و احساسات مثبت را بهبود ببخشيد.

رضايت از زندگي را بالا مي برد
طبق نظر سنجي هاي انجام شده داشتن زمان دقيق خواب و بيداري باعث رضايت بيشتر افراد شده است . يک برنامه منظم خواب 13٪ رضايت از زندگي شخصي ، 18٪ افزايش وضعيت مالي و 21٪ رضايت تعادل کار و زندگي را به دنبال داشته است.

به پيج اينستاگرامي «آخرين خبر» بپيونديد
instagram.com/akharinkhabar

اخبار بیشتر درباره
اخبار بیشتر درباره